Fatta galopp

Attaquer

Trådstartare
För några veckor sedan fick jag hem en ny ponny. Allting går väldigt bra med henne i både hantering och ridning, förutom när det kommer till galoppfattningarna. Vi fixar inte det! Jag har testat att fatta med skänklarna, med sätet, ja, you name it. Men oftast slutar våra ridpass med att vi inte fått till en enda galoppfattning. Annars är hon väldigt känslig för skänkel och säte, jag kan få henne att börja trava genom att gunga lite i sadeln och när jag spänner ena låret går hon åt sidan typ, men när vi kommer till galoppen funkar inget. När jag rider ut går det dock lättare, men det är inte heller då så enkelt som jag vill att det ska vara.
Funderar på att ta hjälp av tränare, men tills dess, har ni några tips på vad jag kan göra? :)

Sv: Fatta galopp

Hur väl förbereder du fattningarna?

Checka av att ponnyn är eftergiven i insidan, du ska kunna mjukna i innerhanden och hästen ska gå kvar ställd och böjd i bålen, rid på lite framåt med mer energi, fånga sedan upp, gör en halvhalt och sedan fatta galopp..

Om det ändå inte fungerar så skulle jag lära in ett kommando på töm eller longering som betyder galopp. När det fungerar bra och ponnyn förstår kommandot så skulle jag använda mig av det när jag rider ihop med galoppfattning för att lära ponnyn att den fattning jag gör betyder galopp.

För några veckor sedan fick jag hem en ny ponny. Allting går väldigt bra med henne i både hantering och ridning, förutom när det kommer till galoppfattningarna. Vi fixar inte det! Jag har testat att fatta med skänklarna, med sätet, ja, you name it. Men oftast slutar våra ridpass med att vi inte fått till en enda galoppfattning. Annars är hon väldigt känslig för skänkel och säte, jag kan få henne att börja trava genom att gunga lite i sadeln och när jag spänner ena låret går hon åt sidan typ, men när vi kommer till galoppen funkar inget. När jag rider ut går det dock lättare, men det är inte heller då så enkelt som jag vill att det ska vara.
Funderar på att ta hjälp av tränare, men tills dess, har ni några tips på vad jag kan göra? :)

När jag lärde min unghäst galoppfattningar så började jag i skogen med sällskap. I början fick han trava lite lite snabbare och när han naturligt valde galopp så passade jag på att lägga till skänkeln. Sedan gjorde jag samma sak utan sällskap och till slut så kunde han det bara. Så jag satt aldrig och tragglade galoppfattningar, utan jag tog det när det var naturligt för honom och det tog inte många gånger innan han fattade galoppen(bokstavligt ;) ).

Hur man fattar galopp är ganska individuellt, jag t ex gör det inte med skänklarna utan ger hästen en eftergift i handen och frågar efter galopp (att försöka skänkla in denna hästen i galopp får motsatt effekt :p.)
När vi ibland har svårt med kommunikationen så brukar jag tänka mig det som en berg och dalbana, att man klättrar upp mot toppen (förbereder hästen), står på toppen, och sen åker, faller ner, typ.. utan att man själv faller ihop.
Fungerar alltid på alla hästar jag ridit. Ingen aning hur men det funkar.

Har du provat från både halt, skritt och trav? Min första ponny fattade galopp genom att man lade galoppskänkel och drev. När jag så fick ponny nummer två var jag smått förtvivlad över att jag inte fick den att fatta galopp. Lösningen var att den nya ponnyn var van vid en rejäl halvhalt före galoppfattningen, något som jag inte hade gjort alls på ponny nummer ett. Så om jag travade fick jag till en början sakta av till skritt och sedan direkt ge galopphjälper.

Haha. det roliga var att jag tyckte det var så enkelt att fatta galopp när jag provred! Jo det skulle jag ju kunna göra! :)

När jag köpte min ponny för många år sen var hon lite knepig med galopp med folk hon inte kände. Det var som om hon inte riktigt litade på att vi fixade galoppen. Efter ett tag var det aldrig några problem med oss, men samma sak kan komma tillbaka med nya ryttare. En sak man kan göra är ju att longera och träna röstkomandon. Kanske behöver hon bara lära känna dig lite till.

Det tar säkert lite tid för ponnyn att lära sig hur just du ger galopphjälp.
Prova att trava (i någorlunda friskt tempo) och hoppa ett litet hinder och ge galopphjälp och se till att den landar i galopp och fortsätter framåt. Noga med beröm.

Ibland hjälper en så enkel grej som ett pet med spöet på innerbogen.

Och självklart ett par träningar, gärna privatlektioner så du får fullt fokus på ert problem.

Ja, gud ja, det kan hon!

*kl
Nu har alla problem med galoppen löst sig. Hon har varit brunstig och vi tror att problemen med galoppen hörde ihop med det. Nu fattar vi galopp som om vi aldrig gjort annat! Dock är hon lite otränad så hon orkar inte hålla den så länge, men det kommer bli bättre efter lite jobb med det.

Tack för alla svar!

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
1 112
Senast: tessan.g
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 777
Senast: MiniLi
·
Hästvård Tänkte jag skulle ringa kliniken imorgon och höra mig för vad de tror, men skadar ju inte att bolla lite tankar innan dess. Min häst...
Svar
1
· Visningar
620
Senast: Ray
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Sensommaren har inte riktigt varit som jag hoppats. Ingenting har blivit riktigt bra, men var väl inte så många grejer som hänt än...
Svar
2
· Visningar
974
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Födda -21