Fatta galopp enbart med sätet

Ridinglady

Trådstartare
Precis som rubriken säger : Hur ger man en galopphjälp med enbart sätet? Jag har lärt mig att fatta galopp genom att ta bak ytter skänken och föra fram inre höft, men en av de hästarna jag har nu
ogillar min teknik starkt ...Jag arbetar nu envetet på att rida med 'stubby legs' ( Sally Swift) men får inte till fattningarna ...Tips på hur jag ska tänka mottages tacksamt!

Precis som rubriken säger : Hur ger man en galopphjälp med enbart sätet? Jag har lärt mig att fatta galopp genom att ta bak ytter skänken och föra fram inre höft, men en av de hästarna jag har nu
ogillar min teknik starkt ...Jag arbetar nu envetet på att rida med 'stubby legs' ( Sally Swift) men får inte till fattningarna ...Tips på hur jag ska tänka mottages tacksamt!
Jag tänker nog att jag liksom lyfter inner sittben och släpper fram inner fram - tror jag :-)

Tänk dig att du puttar fram en boll med inner höftkam. Det gör att du lyfter inner sittben och alltså ber hästen att göra samma med inner bakben.

Jag lärde mig fatta galopp med händerna av min centrerade tränare. Lättade lite på inner hand, bad om energi och då fattade hästen galopp. Tog ett litet tag innan hon lärde sig men var väldigt effektivt :)
Vet ju inte riktigt vad ditt problem är men tänkte bara ge en liten ny infallsvinkel :)

Mitt problem är att mitt ena sto är en riktig surkärring och dessutom lite lat - Hon är dessutom känslig runt magen ...
När hon blir seg har jag lagt på skänkeln och ju mer hon står emot desto mer har jag lagt på skänkeln. Det har lett till en ond cirkel av skänkeln och surhet. Hon är dock känslig på samma gång och kan ridas med minimala hjälper när hon väl går fram...Nu försöker jag bryta detta och har ägnat den senaste månaden åt att träna från marken. Hon svarar mkt bra på röstkommandon och är som sagt väldigt känslig för sitsen när hon bara lyssnar. Surandet har minskat markant när jag bara kombinerar röst och säte och glömmer min underskänkel, men jag tror att jag 'gör något' som stör henne - antagligen med benen - bara jag tänker galopp och bums surar hon ihop ...

Tänk galopp och skjut fram inner höft en aning, så svårt att förklara. Jag galopperar med min höft, samma rörelse som höfterna gör när hästen väl galopperar. Lägg till inner skänkel om du måste förstärka tex vid fattning från halt, men använd aldrig ytter ala ridskolafattning.

Jag har ju utbildat min häst själv och ridit honom i 15 år så oftast räcker det med tanken och kanske en pytteliten hjälp från sätet. Du får nog använda rösten mycket i början så hon förstår vad du vill.

Min cr tränare har lärt mig att börja galoppera med min kropp precis då hästen lyfter sitt yttre bakben.
Det har hjälp mig en hel del att själv springa runt i galopp för att få in känslan i kroppen och sen överföra den på hästryggen.

Min häst tjurat också ihop då man "kräver för mycket" (enligt henne).
Eller om man bara inte sitter rätt (enligt henne)

Att lägga på mer ben då hon segar sig leder bara till att hon segar ännu mer och tjurar ihop, det ag märker fungerar bäst är att samla ihop sig själv så man sitter i bra balans. samla ihop hästen och be om lite aktivare steg utan att jaga på.
Sen räta upp överlivet ordentligt, ge en liten eftergift på tygeln och lätta lite på sitsen (utan att man lättar från sadeln).

Och gärna med en liten pisk på rumpan om hon inte tar hjälpen direkt. Sen gör jag några galopp fattningar och låter henne mest bara gå rakt fram emellanåt så att hon taggar till och tar mindre hjälper.

Påminner om min förra ponny... Jag gjorde det stora misstaget att ge galoppskänkel som jag alltid gjort när jag provred honom första gången. Han sköt iväg som en kanon, sparkade och det tog många varv innan jag fick stop på honom :rofl:

Lärde mig snabbt att man bara skulle tänka galopp så fattade han galopp. Då rörde man omedvetet höfterna/sätet rätt och gav energi för det. :up: Gjorde man en ordentligt galoppfattning blev han bara sur för att han var så känslig.

Tack för många bra tips! Buke när det är som allra bäst! ♥️
Ska öva! Om ngn vet en bra tränare inom centrerad ridning i Skåne får nu gärna PMa mig!

Är du medveten om VAD du gör när du "bara tänker galopp"? Jag gör en himla massa som jag inte alls kände till. Senaste träningen fick jag tänka lugn skritt o bara lunka på o sedan bara långsamt tänka gaa lopp i samma lugna skritt. Då blev det vettigaste galoppfattningen ever. Mitt fokus helt på att vara avslappnad och bara vara mjuk i kroppen i den lugna skrittakten.

Jag tycker det viktigaste är att lägga hästen rätt för galopp innan man ger hjälpen.
Det är en träningssak att lära sig känna hur hästen måste vara i kroppen för att hjälpen ska kunna gå igenom.
Många hästar är justa och fattar iaf.
Men för att det ska bli bra galopp och för att man sen ska kunna sätta bytena måste man lära sig känna när hästen ligger för galopp. Sen betyder inte hjälpen "galopp", som den gör i början på oskolade hästar. Utan man vill att den ska ställa rätt fråga och vänta på "varsågod" i hjälpen. Hästen ska alltså fråga" ska jag galoppera?" och vi ger hjälpen och säger "var så god".

När jag rider nya hästar märker man hur olika de är ridna för galopphjälper. Man får då skola dem att svara för de hjälper man själv vill rida med.
Jag vill rida enligt mitt system. Så ska jag rida hästar långvarigt skolas de in till mina hjälper. Det brukar inte ta många pass.

Jag fattar galopp dels genom att lägga hästen för galopp, invänta frågan och sen säger jag "var så god" genom att dra bak ytter skänkel ngt och ev fram inner lite. Framför allt lyfter jag inner sitteben/höft och rör bäckenet i galopp-rörelse.

Mycket beror ju på hur inställd hästen är på galopp.

Jag har en häst där jag upplever att jag inte alls använder skänkel utan bara "resten" av kroppen. Öppnar då upp för inner sittben, lägger bak ytter axel lite och pussar.
Tränar nu på att få till byten enbart genom att lägga bak nya ytter axel (höften följer ju med då) och det fungerar för det mesta. Problemet blir förstås att min kroppskontroll behöver bli bättre: som det är nu finns det risk att hästen byter hej, vilt när jag råkar tappa bak nya ytter axel även när jag egentligen tänkte mig be om något annat.

Ju känsligare och mer lyhörd häst - desto större risk för missförstånd.

rid lätt när du fattar galopp och fatta när du sitter ner. asså upp ner upp ner, när du sitter ner ska du fatta för då har hästen alla benen i rätt ordning.
gör en halvhalt, sen be om mer energi, och fatta när du är NER - gör så 3 gånger i med benen. den 4e gången, använd inte underskänkeln, bara låren, 5e gången använd bara sätet. 6e gången kommer hästen fatta att halvhalt, mer energi och att du sitter till betyder galopp.

Liknande trådar

Träning Har en 4-åring som jag köpte för snart ett år sedan direkt från uppfödaren. Han var då endast grundriden. Gick i alla gångarter under...
Svar
15
· Visningar
1 362
Senast: trofé
·
B
Trav Har travare annorlunda bäcken än ridhästar? Har aldrig hört det förut själv men vissa ridfolk hävdar det. Bifogar en artikel om det...
Svar
13
· Visningar
2 167
Senast: Krims
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp på vintern
  • Barmarksdrag/canicross
  • Valp 2025