Fått totalt hjärn släpp!!

S

Spider84

När det gäller att skritt hoppa.

Jag brukar lägga in det någon gång ibland. Bara några få språng, eftersom jag tycker att det ger både det ena och det andra, men det var inte det som var frågan.

Är tanken med skritt hoppning att hästen ska skritta ända fram till hindret för att sedan trycka sig över eller ska den ta ett språng innan (i galopp)?

Jag har helt tappat bort det. :crazy:

Själv brukar jag göra så att jag låter Aminette ta ett kort, kort galopp språng innan. Eller ja det väljer hon att göra själv. Hon skrittar lugnt och fint fram, tar ett kort samlat språng i galopp på ca 1m för att sedan trycka sig över hindret.

Nu hoppar vi oftast 70cm och högre när vi skritt hoppar så det kanske har med det att göra också. Hoppar man lägre kan de ju lika gärna gå ända fram.

Någon som känner för att ställa saker och ting till rätta i mitt stackars huvud? :crazy:

dom skritthoppningsträningarna vi gjorde förr så var det skritt hela vägen till hindret.

Ja jag hade också för mig det...

Just nu får jag ju ut det jag vill genom hur hon gör så det stör mig inte, men det kan ju vara bra att ha koll på hur det ska vara och varför det ska vara så.

Har aldrig förstått vitsen med att hoppa i skritt :confused: Vad vill man uppnå? Att hästen ska inse att enda sättet att ta sig över är genom att öka hastigheten och föra tyngdpunkten framåt? Mycket användbart då man normalt försöker uppnå bibehållen balans, utan att tyngdpunkten tvingas framåt när man hoppar..

Om man har en stark nog häst så tycker jag att det kan ge en hel del, men man får använda det med måtta.
Har man en häst som inte orkar trycka sig över hindret så är det ingen nytta alls utan då blir det som du säger.

Det jag får ut av skritt hoppning är att min häst blir lite lugnare och att hon får mer "power". När vi sedan hoppar i galopp igen söker hon sig närmare hindret och trycker upp sig bra.

Men som sagt det kräver en relativt stark häst för att det ska funka. Jag skulle inte komma på tanken att göra det med t.ex. en grön unghäst.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 150
Senast: Freazer
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 093
Hästvård Hej allihopa! Jag har aldrig själv gjort någon tråd på denna hemsida utan endast använt den som hjälp. Så detta kanske går åt skogen. Nu...
2
Svar
20
· Visningar
2 826
Senast: Smulu
·
Träning Hej! Hoppas jag skriver detta så ni förstår 😅🙈 Har haft mitt 11-åriga ponny sto i 2 år nu, hon är mot den lite grövre typen. Hon är...
Svar
4
· Visningar
954
Senast: Nevermind
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCIV
  • Gift vid första ögonkastet 2024
  • Black Friday

Hund, Katt, Andra Djur