fått tillbaka trasig utrustning.

Uppsnarjd

Trådstartare
Jag har haft min ponny utlånad på foder
jag skickade med bla en sele till henne
denna sele var inte ny och en rem hade gått lite sönder i spännet, detta hade jag fixat med ett snöra och slen gick använda utan problem
när jag hämtat hästen och går igenom utrustningen är selen helt söndrig och oanvändbar, samt skackelremmarna fattas
Nu undra jag vem det är som ska betala lagning/ny sele?
har inte skrivit något om det i kontraktet.
förra fodervärdarna menar på att selen va trasig när dom fick den och remmarna saknades och vägra ge mej ett öre.

vad ska man göra?
summan är ju så pass liten att försäkring inte täcker, men jag har ändå inte lust att betala flera hundra för att fixa.
 
Sv: fått tillbaka trasig utrustning.

Det är pga sånt här man skriver ordentliga fodervärdskontrakt med utrustningslista. Då slipper man (förhoppningsvis) tjafs. Nu blir det ju fodervärdarnas ord mot ditt, jag tror inte ni kommer komma någonvart.
 
Sv: fått tillbaka trasig utrustning.

jag vet, jag bruka vara jättenoga med kontrakten, men blev en miss just denna gång
det står ju vilken utrustning dom fick med, och står inget om att den är sönder och då borde man väl utgå från att den av hel?
och sakern man lånar ska väl återlämnas i samma skick även om det inte står i kontraktet?

men förmodligen kommer vi ingen vart, jag e bara lite oroligt för att dom ska sätta dit mej på nåt sätt för att jag kräver pengar av dom.
 
Sv: fått tillbaka trasig utrustning.

det var ju skit, har alltid skrivt utrustningslista o lagt till att utrustningen som återlämnas i befintligt skick o att fodervärden står för ev skador, ja eler ngt i den stlílen, slitage blir det ju under ett år men den ska självklart vara hel o ren.
 
Sv: fått tillbaka trasig utrustning.

Jo, förstår att det känns obehagligt. Man kan tycka att saker är självklara, men upperbarligen tycker inte alla som en själv.
 
Sv: fått tillbaka trasig utrustning.

Det är svårt att kräva ersättning för lagning då de om de inte vill betala säkert hittar sjuttielva ställen som skulle ha lagat det billigare eller att de hade klarat av att laga det själva. Det är nog inte värt besväret.

Om utrustningen var i sådant skick som du beskriver, begagnat och provisoriskt lagat med snöre på ett ställe, skulle jag inte anse att jag hade ersättningsplikt om det efter ett års användning och skötsel efter bästa förmåga visar sig att fler slitageskador har uppkommit.

Läser du t.ex. en annons där det står "som nytt", "bättre begagnat" eller "slitet men användbart" så har du säkert olika uppfattning om vad som avses, det har ialla fall jag.

Är du nöjd i övrigt med hur de har tagit hand om din häst och sett till att alla hästens behov har tillfredsställts så anser jag nog att du skall ta den mindre kostnaden och se det som slitage. Alternativet är ju att man inte skickar med utrustning men då finns ju risken att hästen får utrustning som inte är anpassad och utprovad just till den.
 
Sv: fått tillbaka trasig utrustning.

utrustningen va definitivt inte ordentligt skött och skadorna var inga vanliga slitage skador, den va helt söndrig satt inte ens ihop, flera ställen som va sönder.
hade dom lämnat igen selen i det skick dom fick den hade jag inte klagat, jag är fullt medveten om att den inte va i nyskick.
men att ha sönder och inte säga nåt gillar jag inte.

grejen är den att dom kräver nu mej på pengar för id-kontrollant plus chipmärkning
Chipmärkt ha dom gjort på eget initiativ, hästen är gansak gammal och jag hade inte tänkt göra de, onödiga pengar.
Måste jag verkligen betala dom för detta?
dom har ju haft sönder mina saker
och hästen tycker jag iten att dom har skött heller.
tex har dom låtit henen vara väldigt överviktigt hela tiden trots att jag förklarade att hon INTE fick vara de för att det sliter på hennes knän
ridit och kört ha dom bara gjort nån gång ibland, inte alls 6dagar i veckan som det va sagt
plus att tjejen som ridit henen nog vägde minst 20kg för mycket för en så liten ponny, upptäckte detta när vi hämtade henne.

jag ha ingen lust att ge dom några pengar alls.
 
Sv: fått tillbaka trasig utrustning.

jag bruka också göra det
men blev en miss just denna gång, tyvärr.
men även om det inte står måste det väl gälla att utrustningen lämnas tillbaka i samma skick?
 
Sv: fått tillbaka trasig utrustning.

nä folk hittar alltid kryphål
jag tycker mest att det är märkligt att om dom nu menar på att dom fått söndrig ofullständig utrustning från fodervärden innan,
varför ha dom inte sagt nåt eller sett till att de skrivits i kontraktet?
alla andra fodervärdar jag haft har varit jättenoga med sånt, just för att slippa åka på att betala för nåt dom själva inte förstört
 
Sv: fått tillbaka trasig utrustning.

Hade hästen pass innan eller var det något de hjälpte dig med?

Eftersom det sedan årsskiftet är lag på att alla hästar, gammal som ung, har pass med id-handlingar är det ju bra att de har fixat det åt dig. Att passa veterinär med allt vad det innebär såsom ledigt från jobbet eller ersättare så är det ju inte så konstigt om de vill att du bekostar id-koll/märkning. Prisskillnaden är ju inte så stor och eftersom du verkar ha hästen ute hos olika fodervärdar längre tid så är det ju att rekommendera chipmärkning.
 
Sv: fått tillbaka trasig utrustning.

Uppsnarjd skrev:
nä folk hittar alltid kryphål
jag tycker mest att det är märkligt att om dom nu menar på att dom fått söndrig ofullständig utrustning från fodervärden innan,
varför ha dom inte sagt nåt eller sett till att de skrivits i kontraktet?
alla andra fodervärdar jag haft har varit jättenoga med sånt, just för att slippa åka på att betala för nåt dom själva inte förstört
Men, du bör ju veta hur utrustningen såg ut innan ny fodervärd tog över!
 
Sv: fått tillbaka trasig utrustning.

Uppsnarjd skrev:
summan är ju så pass liten att försäkring inte täcker, men jag har ändå inte lust att betala flera hundra för att fixa.
Funderade på det här... Chansen att du får ut på din försäkring är nog lika med noll. Inga foton och slitage tar de hårt på, framförallt för saker som används regelbundet.

Varför inte sälja istället för att låna ut på foder om det är krångligt?
 
Sv: fått tillbaka trasig utrustning.

jag var där när hästen bytte fodervärd och jag kollade på utrustningen dock inte jättenoga, men såpass att att jag VET att selen inte var så sönder, dock kan jag inte minnas om det fanns skackelremmar eller inte
 
Sv: fått tillbaka trasig utrustning.

nej hon hade inget pass när dom fick henne.

om dom hade chipat och ritat av samtidigt hade skillnaden inte blivit så stor, nu gjorde dom det vid olika tillfällen vilket gör att kostanden nästan dubblas.
och nu i efterhand ångra jag att jag inte fixade allt själv
när dom efter 1,5år fortfarande inte ringt efter ID-kontrollant fick jag göra det åt dom, sen tog det ett halvår att skicka iväg papperna och då skickar dom fel.
att sen ID-kontrollanten ritat av min hsät helt fel och att de finns risk för att jag tvingas göra om alltihop gör inte att jag e mer positivt till att betala.
dessutom har jag inte fått se några kvitton på vad det har kostat
 
Sv: fått tillbaka trasig utrustning.

Att jag läman ut på foder bero på att hon är lite av ett problembarn och omjga säljer henne är risken väldigt stor att hon hamnar väldigt fel och skada sej själv eller andra.
ha jag henne ute på foder vet jag iaf var hon är och kan se till att hon må bra. fast helst skulle jag iofs ha henne hemma men tyvärr omöjligt just nu.
ha en häst till ute på foder och det är inte de minsta krångel
dom skulle ALDRIG göra nåt utan att fråag mej först, eller kräva pengar utan att skicak kvitto, och skulle nåt gå sönder skulle dom höra av sej.
och dom sköter både häst och utrustning exemplariskt
 
Sv: fått tillbaka trasig utrustning.

Förstår dig inte riktigt där då du skriver att du lämnar ut på foder för att det är "lite av ett problembarn".

Det är väl då i högsta grad som man ser till att en lämplig köpare köper hästen till ett reducerat pris eller om man vill behålla den är tacksam om det finns någon som kan ta hand om hästen med dess problem.

Själv betalar jag den som tar hand om den häst jag inte klarar av eller säljer den till ett bra pris till den som jag tror kan tillgodose hästens behov och ge den en bra framtid.
 
Sv: fått tillbaka trasig utrustning.

Uppsnarjd skrev:
Att jag läman ut på foder bero på att hon är lite av ett problembarn och omjga säljer henne är risken väldigt stor att hon hamnar väldigt fel och skada sej själv eller andra.
ha jag henne ute på foder vet jag iaf var hon är och kan se till att hon må bra. fast helst skulle jag iofs ha henne hemma men tyvärr omöjligt just nu.
ha en häst till ute på foder och det är inte de minsta krångel
dom skulle ALDRIG göra nåt utan att fråag mej först, eller kräva pengar utan att skicak kvitto, och skulle nåt gå sönder skulle dom höra av sej.
och dom sköter både häst och utrustning exemplariskt
Nu anser du ju att hästen har hamnat hos fel fodervärd. Som ägare är du helt ansvarig för vilken fodervärd du väljer! Risken, som du uttrycker dig, att hon hamnar "fel" är väl ändå mindre om du säljer henne? Sälj henne till någon du känner kan ta vara på hennes bra sidor! Att ha en häst ute på foder heltid,anser inte jag vara att ta hand om sin häst på bästa sätt om man inte tror/anser att andra kan tillgodose hästens behov.
 
Sv: fått tillbaka trasig utrustning.

Citat från dina egna inlägg:

och hästen tycker jag iten att dom har skött heller.
tex har dom låtit henen vara väldigt överviktigt hela tiden trots att jag förklarade att hon INTE fick vara de för att det sliter på hennes knän
ridit och kört ha dom bara gjort nån gång ibland, inte alls 6dagar i veckan som det va sagt
plus att tjejen som ridit henen nog vägde minst 20kg för mycket för en så liten ponny, upptäckte detta när vi hämtade henne.

ha jag henne ute på foder vet jag iaf var hon är och kan se till att hon må bra.

Uppenbarligen så kan du INTE se till att hon har det bra genom att låta henne vandra mellan olika fodervärdar...
 
Sv: fått tillbaka trasig utrustning.

jag skulle kunna tänka mej att GE bort min häst om det skulle vara så.
dom personer som haft henne på foder ha varit väl medvetna om detta och velat ha henne livet ut, vi ha pratat om vad som gäller och dom har verkat jätteseriösa. och allt har varit jättebra i början. men sen har dom tröttnat iaf, eller dom ha velat ha en större häst eller nåt sånt.
om du bara sköter min häst är hon hur fin som helst det är när man låter henne stå eller ha okunnigt folk runt henne som hon bli ohanterbar.
det är inte så att jag påstår mej var bättre än andra eller den enda som klara av henne. men jag har ägt henne i 15 år så jag vet hur hon fungera.
jag är inte övertygad om att hon skulle leva nu om jag hade sålt henne.

Ang pass så vet jag att det är ägarens ansvar, fast om man gör en deal med fodervärd och dom lovar att fixa, måste det väl ändå vara lite upp till dom?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29
  • A-kelpie, tollare eller collie?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Dreglar din katt?
Tillbaka
Upp