Fått svar ifrån foderrådgivaren

plumpen

Trådstartare
nu ringde min foderrådgivare och hon hade fått en foderstat till min häst ifrån krafft.

Enligt Krafft så ska hon gå på ca.9-10 kg hö/dag , krafft lusern 1-2kg/dag och krafft groov125 (nya groov) 2kg/dag

Så ni som har eller haft dräktiga ardenner ston som är inne på 8de månaden av dräktigheten. hur mkt brukar ni ge era hästar och vad? jag peronligen tycker att detta verkar vara ganska mkt foder är rädd att hon ska bli för het av det.

Sv: Fått svar ifrån foderrådgivaren

För att kunna bedömma om foderstaten är vettig till din häst måste man veta värdena på ditt grovfoder. Enda kommentaren jag kan ge än så länge är, av andelen kraftfoder/lucern att dömma, att du inte har så höga värden i ditt grovfoder. Klart att krafft vill sälja sitt eget foder, dumma vore de väl annars.

Dräktighetsmånad 8-9 kräver ett tillägg på 15% på underhållsbehovet, samt då arbetstillägg om hästen arbetar förstås. Dräktighetstillägget är Mj*12 för att få proteinbehov.

Vill du hjälp att räkna får du PM:a då vi på forumet ska hålla diskussionen på en allmän nivå.
//marti

Det verkar inte vara särskilt mycket för en dräktig ardenner. Mitt fullblod på ca 450 kg som rids 4-5 gånger i veckan, mycket lungt (igångsättning) får 5 kg hösilage, ca 6-7 kg hö, 2 kg lusernhack och 1/4 kg nya groov.

Verkar som att ditt hö är proteinfattigt?

Glimfeather skrev:
Det verkar inte vara särskilt mycket för en dräktig ardenner. Mitt fullblod på ca 450 kg som rids 4-5 gånger i veckan, mycket lungt (igångsättning) får 5 kg hösilage, ca 6-7 kg hö, 2 kg lusernhack och 1/4 kg nya groov.

Verkar som att ditt hö är proteinfattigt?

Man kan inte riktigt jämföra ett FULLBLOD med en ARDENNER :crazy:

En 600kg ardenner kanske klarar sig gott på 60-70Mj (underhåll) medans fullblod ofta behöver 80-90MJ, ibland ännu mera!

plumpen skrev:
det är både protein fattigt och energi fattigt hö

Då tror jag nog att deras förslag den här gången är rätt så bra!
Men vet du värdena på höet?

värderna på höet är:
torrsubstans=84 procent
smältmart råprotein=29 g/kg foder
Energi foder= 7,6 MJ/kg foder
kalcium=2,2 g/kg foder
fosfor=1,3 g/kg foder
magnesium=0,8 g/kg foder
kalium=11,4 g/kg foder
------------------------------------------
Råprotein=70 g/ kg torrsubstans
smältbart råprotein=34 g/ kg torrsubstans
energi=9,1 MJ/kg torrsubstans
kalcium=2,8 g/ kg torrsubstans
fosfor=1,6 g/ kg torrsubstans
magnesium=1,0 g/ kg torrsubstans
kalium=14,4 g/ kg torrsubstans

Personligen så litar jag inte på kraffts foderrådgivning. Jag vet flera personer som fått jätte konstiga svar och svar som "låter" rimliga och när jag kontroll räknat så ser man att dom gör ALLT för att få in liiiiiite mera av deras foder och/eller mineraler.

Vad är det för häst? Vikt?normal-lätt eller svårfödd?

Vill du absolut ge kraffts produkter?

Jag tror att du skulle kunna få ihop nått bra och vettigt med tex soja, havre och mineraler + kanske lite betfor.

har du läst vad höet inehåller? kvot 3,8
med soja kan hon ge max 600 g.. och betfor drar ner kvoten ännu mera..

har du något emot färdigfoder?

mirjada skrev:
Personligen så litar jag inte på kraffts foderrådgivning. Jag vet flera personer som fått jätte konstiga svar och svar som "låter" rimliga och när jag kontroll räknat så ser man att dom gör ALLT för att få in liiiiiite mera av deras foder och/eller mineraler.

Vad är det för häst? Vikt?normal-lätt eller svårfödd?

Vill du absolut ge kraffts produkter?

Jag tror att du skulle kunna få ihop nått bra och vettigt med tex soja, havre och mineraler + kanske lite betfor.

Jag har ett ardenner sto. hon väger ca:850-900kg normal hull. lättfödd MEN har lätt att tappa både hull och ork vid pälsfällning får då extra b-vitamin. annars så går hon som nu enbart på hö och vatten och givietsvis saltsten.

vill inte hålla på och mixtra med en massa foder.
behöver inte alls ge henne utav kraffts produkter. Edel foder är ju oxå ett bra färdig foder sen finns det säkert fler.

Jag har räknat på behoven för din häst (kallblodig 900kg normalvikt):

Mån 8-9 i dräktighet - 94MJ / 636smbrp
10:mån - 103MJ / 744 smbrp
11:e - 107Mj / 792 smbrp

Ska räkna o se huruvida det stämmer med kraffts beräkningar... bara för skojs skull (jag tycker det är roligt att räkna ;) )
Återkomemr snart...

Med 10kg hö, 1kg lusern och 2kg groov 125 blir det 104.5Mj och 645 smbrp - kvot 6.2. Det känns ju okej! Dock 10MJ mer för 8:e mån än enligt mina beräkningar. Men dom räknade ju vad du ska ge resten av dräktighetstiden, inte separat för varje månad. Alltid bättre att ge lite för MKT än för lite!
Kvoten kanske är lite för låg... men proteinbehovet för dräktighets månad 8 är ju iaf täckt med lite råge.
Och man ska ju inte stirra sig blind på kvoten!

Jag tycker det känns som väldigt lite grovfoder för en så pass stor häst men miniminivån är väl täckt med 9-10kg och 1-2kg lusern. (orkar ej räkna på det).

För att följa ökningen i dräktighetsmånaderna kanske du bara skulle ändra lite allt eftersom...
*räknar*

Nu till att börja kan du ju köra på ovanstående (mån 8-9).
Sen kanske du skulle sänka höet till 9kg och ge 2kg lusern istället.
Det blir: 105.5Mj / 721 smbrp - kvot 6.8

I sista månaden:
9kg hö, 2kg lusern och 2.5kg Groov 125: 110.5MJ / 783.5smbrp -kvot 7.1

Visst finns det andra sätt att få till det men du ville ju inte hålla på att mixtra och blanda och de flesta färdigfoder kostar väl ungefär lika mkt...
Dock vet jag att det finns lusernpellets med unegär samma värden som Kraffts Groov 125 som är ganska mkt billigare, tror jag. Det var Inte_Ung som tipsade om det - kostade 3.15kr/kg tror jag.
Vill du veta mer om det så PM:a mig, jag har hemsideadressen till dem som säljer detta.

milly skrev:
Man kan inte riktigt jämföra ett FULLBLOD med en ARDENNER :crazy:

En 600kg ardenner kanske klarar sig gott på 60-70Mj (underhåll) medans fullblod ofta behöver 80-90MJ, ibland ännu mera!

Nej, såklart inte, men den här är DRÄKTIG.

Det finns väl ingen foderrådgivare som kollar varifrån du köper ditt lucern, nästan alla säljer ju det i dag.
Man behöver således inte fodra med ett speciellt märke.

Lucern är i dom flestas ögon ett bättre foder än havre + soja. Bättre för hästen.
:)

Du säger att din häst har "lätt att tappa både hull och ork vid pälsfällning"
Kanske ett tecken på att den behöver mer protein än vad du ger den?

"annars så går hon som nu enbart på hö och vatten och givietsvis saltsten."
Och du menar att det täcker denna stora hästs näringsbehov?
*förstår inte helt*
Inte konstigt om du tror att hästen ska bli "het" av att få en foderstat som den behöver...
(eller har jag missupfattat dig totalt)

Skicka in till Unisus istället!! Det kostar iofs lite, men de är superbra och är inte bundna till nåt foderföretag. Alltså helt oberoende!!

Rikkan skrev:
Du säger att din häst har "lätt att tappa både hull och ork vid pälsfällning"
Kanske ett tecken på att den behöver mer protein än vad du ger den?

*förstår inte helt*
Inte konstigt om du tror att hästen ska bli "het" av att få en foderstat som den behöver...

Hon har bara ätit av detta höet i snart tre veckor. där jag hade henne inann gick hon på fri tillgång på mkt bra ensilage plus hö på natten.

Då behövde hon inget mer än lite extra b-vitamin på våren vissa år inget extra alls.
Jag vet mkt väll att jag måste ge henne extra foder nu pga dräktigheten men jag vet oxå av att får hon för mkt kraftfoder så kan hon bli het och jag vill hitta en bra balans däriemellan.

Jag har bara postivt att säga om kraffts rådgivning. Hade en ardenner som fölade och var en väldigt duktig mamma så hon gick ner sig, hon fick fri tillgång på ensilage med ett väldigt bra värde.
När jag ringde krafft så tyckte de första att det skulle räcka med ensilaget men när jag påpekade fölet och attt hon var tunn så fick jag "recept" på havre och protoin samt mineraler. Jag var rädd att det skulle bli en massa slattar av olika foder för att de skulle få sälja men så var det inte. Hästen ökade i vikt så sakterliga och blev sedan fin.
Mycket samarbetsvilliga tjejer på rådgivningen men visst de är säljare,... Men jag tvekar inte att ringa igen...

Rikkan skrev:
*förstår inte helt*

Enbart hö, vatten och saltsetn berikad med selen (vilket hästarna i Sverige inte får ifrån grovfodret) kan räcka till de flesta hästar, även sånns som rids!

Det beror ju på höets VÄRDEN. Med tillräckligt bra grovfoder behöver man inget kraftfoder! Inte ENS till en dräktig häst.

Svårt att hitta en bra balans med ett uselt hö.
Jag har aldrig varit med om att hästarna blir heta av Lucern eller Groov.
Själv ger jag flera kilo Lucern varje dag + endel annat, detta till kbl. hästar som bara promenadrids lätt. Ingen av dom är heta och dessa väger inte ens 500 kg och är inte dräktiga.

Men jag har däremot varit med om att hästar som får en obalanserad foderstat med för mycket energi och för lite protein kan uppföra sig som heta, förvirrade höns.

Min erfarenhet är att: är foderstaten i balans så blir även hästen det. :)

Jag har heller inga negativa erfarenhter av Kraffts foderrådgivare, brukar använda mig av en för att dubbel kolla och diskutera mina egan beräkningar.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 675
Senast: Fazeem
·
Foder & Strö Långt, hoppas ni orkar läsa! Jag har en Arab på 7 år ca 155-160 cm. Har haft han sen han va 2 år. Han har alltid varit lättfödd. Sett...
2
Svar
28
· Visningar
4 295
Senast: lovehorses
·
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 495
Senast: Irival
·
Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
9 207
Senast: ufot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar