Fått stöd för mina teorier om marsvin ute!

Sv: Fått stöd för mina teorier om marsvin ute!

De räknas fortfarande som gnagare av jbv.

Om jag minns rätt vet man väl inte ens vad marsvin tillhör för ordning än, bara att de är närmare släkt med hovdjur än med gnagare? :confused:

Youma skrev:
I med att marsvin inte heller är gnagare så borde inte lagen egentligen gälla för de heller?

Visst är de gnagare! Såvitt jag vet iallafall, om inte det ändrat sej nyss! Var har du hört att de inte skulle vara det?

Jag har läst någon vetenskaplig rapport för några år sedan *tror* där de hade kommit fram till att marsvin nog inte tillhörde gnagare och la fram en massa skäl till varför.

Nja, det var väl inte särskilt nyss. Det har genforskats har jag för mig.

Mina marsvin bor ute på vintern i en "lagård/bod" och dom har en värmelampa. Det går jättebra!

Jag bor vid vänern. Jag skulle ALDRIG ha mitt marsvin ute ens i det vinterisolerade förrådet på vintern!

Han skulle aldrig kunna hålla värmen när det är -25 och man får iskristaller på ögonfransarna och ögonbrynen (jodå det har hänt :p Kommer som en eskimå till skolan).
Det är för kallt för att ha honom ute nu när det är 10 grader enligt mig, det utsätter jag han inte för bara för att någon tror att dom kan vara ute då.

Det är stor skillnad på vilda marsvin och tama. Det enda tamdjur som egentligen (Varit någon forskning eller liknande på det där) skulle klara sig bra som vilda är hästar. Alla andra tamdjur hade fått såpass mycket instinkter bortavlade att de inte har stor chans att överleva länge.

De som har i ladgård förstår jag. Där brukar det kunna hålla 10 grader under vintern om den är bra isolerad.

//millansnillan vars marsvin blir kall om tassarna och springer in om det blir under 15 grader ute

Senast ändrad av en moderator:

Jag har en kanin som är ute dygnet runt...Det går bra. :confused:

Fast det är rätt stor skillnad på marsvin och kaniner...

Jaha ja det är väl ditt marsvin då :) men mina 2 bor ute på balkongen ännu, jag bor i Gbg och här är ännu inte under 5 + på natten och 10-15 på dagen. De är glada och runda och friska och pigga oh busiga. De har tillgång till ett stort hus med spån och halm och fri tillgång på hö. DE bor med en kaninhane. Men snart ska de in. Har oxå haft ett marsvin inne som klarade ner till 0 grader på natten, han levde frisk hela livet och blev 7 år så...
Den stora skillnaden är kankse att mina har sällskap och därmed rör på sig väldigt mycket och rörelse värmer det vet man ju.

Fast du måste väll ändå hålla med om att det finns kaniner som klarar av att bo ute i ordentliga burar året runt, medans marsvin INTE gör det, eller hur? Och du tar ju själv in dem, det jag svarade på var en tjej som sa att 'Jag har en kanin som är ute dygnet runt...Det går bra.', och jag kommenterade det med att det är stor skillnad på kaniner och marsvin.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka