Fått hem en 4åring!

C

Corallen

Eller ja, inte jag personligen. Men en kompis. Jag ska hjälpa henne är det tänkt att rida till henne. Hon är riden i skritt, trav och galopp men inte regelbundet pga tidsbrist där hon tidigare stod.

Hästen i fråga är en connemara-korsning och blir fyra till våren. Heltrevlig tjej, men med ganska mycket nerv. Hon har vart här en vecka idag, och igår var första gången ägaren satt upp på henne. Jag var med, och det gick sådär. Förutsättningarna var kanske inte de bästa då de bara har tillgång till ridvolt och det blåste nåt fruktansvärt. Hon var överpigg och visade tendenser till att vilja resa sig ett par gånger så jag ledde runt dem ett par varv. På slutet var hon duktig och de gick själva. Idag hade det gått betydligt bättre och hon hade till och med travat ett par varv.

Nu till min fråga. Hur hade ni lagt upp ett träningsschema för denna ponny? Meningen är att hon ska bli allround inriktning mot hopp.

Berätta gärna lite om första tiden med era unghästar. När började ni kräva nåt, hur ofta och vad gjorde ni? Fattar att de är olika från individ till individ, men känner att jag behöver nån generell uppfattning. :laugh:

Sv: Fått hem en 4åring!

Jag skulle nog sattsa på att lära känna hästen mer, även om jag hade träffat hästen innan och ridit den så är grunden i inridningen mycket förtoende mellan häst och ryttare. En unghäst med bara lite förtoende tar det längre tid att rida in än en häst som har mycket förtroende. Att rida 1 till 2 ggr i veckan skulle nog vara lagom, tömköra, longera eller bara promenera resten av dagarna :)

Att hästen var påväg att resa sig kanske inte helt berodde på att den var väldigt pigg, det är möjligt att den var osäker eftersom som du skrev att den inte hade blivit regelbundet riden. Jag skulle nog börja med att bara skritta den första veckan jag red hästen, även om den blivit riden i alla gångarter och är snäll, träna på avsakningar och halter mm. Så att man får en bra grund och om det hände något, t.ex att hästen blir rädd för något och det går lite väl fort, att den inte skulle kasta av ryttaren i ren förvirring när hon/han tar i tygeln.

Lycka till :)

Liknande trådar

Ridning Jag vet inte om detta är en jättedum fråga för er som är lite mer rutinerade – men galopperar ni ute även under vintern? Jag har nyligen...
2 3
Svar
59
· Visningar
5 327
Senast: Sar
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 593
Ridning Efter 25 års riduppehåll så gav jag mig tillbaka upp på hästryggen och av en ren slump så blev det en ridtravare som jag återupptog min...
Svar
12
· Visningar
1 970
Senast: kryddelydd
·
T
Hästvård Nu behöver jag alla bukares hjälp med att lista ut vad min häst har tagit sig till! För några veckor sedan började hästen jag köpte i...
Svar
19
· Visningar
1 726
Senast: Ellyne
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix
  • Sabotage?