Fastnat i stängsel och gjort illa hasen - HJÄLP!

S

SuneSpecial

För en vecka sedan (första natten på sommarbete...) lyckades min kille på något sätt fastna i eltråden med h.b. Han måste ha slitit rätt rejält, tre isolatorer på nedersta tråden var avdragna.. Inga djupa sår, avskavt päls på ett ganska stort område.

I vilket fall, hasen är fortfarande svullen, hasen + ned mot kotan varmt, och han är väldigt öm och lyfter på minsta beröring. Visar möjligtvis lite hälta i trav, ser ingenting i skritt... Men å andra sidan har jag inget direkt öga för att se hältor.

Om det bara är en liten ytlig skada tycker jag att det borde lugnat ned sig efter en vecka. Var noga med att kyla ordentligt dagen då det hände.. Behöver man åka t klinik nu eller kan man avvakta ett tag till tro?

Sv: Fastnat i stängsel och gjort illa hasen - HJÄLP!

Självklart måste du in och undersöka detta. Han kan ha slitit sönder sig, något som blir värre om det inte kommer under behandling!!

Jag tycker också det känns ganska brådskande! Pratade med en vän som är vet, hon sa åt mig att avvakta, men eftersom det inte finns några yttre skador känns det som att det måste vara något skit inuti.. Ringer strömsholm imorgon.

Distr. vet. säger vänta m klinik...:S

Jo visst är det så.

Jag hade åkt till klinik så fort som möjligt...

Hoppas det går bra med pålle!

Mvh Domino_s

För en vecka sedan (första natten på sommarbete...) lyckades min kille på något sätt fastna i eltråden med h.b. Han måste ha slitit rätt rejält, tre isolatorer på nedersta tråden var avdragna.. Inga djupa sår, avskavt päls på ett ganska stort område.

I vilket fall, hasen är fortfarande svullen, hasen + ned mot kotan varmt, och han är väldigt öm och lyfter på minsta beröring. Visar möjligtvis lite hälta i trav, ser ingenting i skritt... Men å andra sidan har jag inget direkt öga för att se hältor.

Om det bara är en liten ytlig skada tycker jag att det borde lugnat ned sig efter en vecka. Var noga med att kyla ordentligt dagen då det hände.. Behöver man åka t klinik nu eller kan man avvakta ett tag till tro?

NOga med att kyla, men du var noga med tempen ochså...
Om din häst inte haltar i skritt så tycker jag du ska vänta med klinik. Ge din häst en vecka, och den kan gå kvar på bete och du håller den under uppsikt, så ska du se att det ger med sig.
gulan

Liknande trådar

Hästvård Hej! Tänkte rådfråga lite här för att se vad ni kloka bunkefalister anser och tror om detta. Jag har ett 7 årigt arabsikt...
Svar
2
· Visningar
1 512
Senast: Grannox
·
E
Hästvård Det är såhär att min häst har skadat sig allvarligt. Ska gå igenom i punktform så ni hänger med bättre. *Tisdag (30 nov): Tog in honom...
2
Svar
22
· Visningar
3 054
Senast: EmmaPrahl
·
Hästvård För 2 veckor sedan var jag och provred världens mysigaste Islandshäst,hon var verkligen jättefin! Hon var väldigt lugn och trygg att...
2 3
Svar
43
· Visningar
5 202
Senast: Haxa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka