Fästingskydd till katt?

Hepzheba

Trådstartare
Vi verkar ha det väldigt fästingrikt här (första våren/sommaren sedan flytt) och plockar säkert 5 st fästingar om dan från den ena katten (även en och annan från mig själv). Någon som vet något som hjälper till att hålla fästingarna borta? Min mamma hade köpt något medel på apoteket men hennes katt blev som galen av det så hon vill inte använda det mer. Någon som har erfarenhet från sånt medel som man häller i nacken? Vad finns det mer för alternativ? Såg på Granngården om några miljövänliga magnetgrejer men dessa tål tydligen inte väta så jag antar att dessa är att utesluta :(
 
Sv: Fästingskydd till katt?

Jag använder frontline på både hund och katter. En av katterna för vara utan eftersom hon ev fick en reaktion på fästingmedel för många år sedan, hennes päls är så tät att hon knappt får några fästingar
 
Sv: Fästingskydd till katt?

frontline spot-on (som man häller i nacken) fungerade tokbra på båda mina katter. Var fjärde vecka fick jag behandla, annars var de fulla med fästingar efter ett par dagar. En extra bonus var att jag ju också blev en smula "behandlad" då jag hanterade katterna, så jag fick inte heller fästingar! :)
 
Sv: Fästingskydd till katt?

jag har kört med sånt örthalsband som du troligen menar?
min katt går ute och det har blivit blött men funkat bra ändå.
har minskat på fästingarna med 95% minst. Jag har bytt 2-3ggr per sommar
men då de har kostat 50-60 kr har det inte varit nån större kostnad.
 
Sv: Fästingskydd till katt?

Och jag använde frontline för 1.5 vecka sedan och har sedan dess plockat minst lika många fästingar som innan. Och alla sitter i nacken på henne... (resten av kroppen är nog pälsen så pass tjock att de inte lyckas ta sig in)
Värdelöst mao..


Stronghold fick hon förra året (öronskabb) - visst tar det också fästingar? (hon hade i varje fall ytterst få) Någon som vet om det är receptfritt?
 
Sv: Fästingskydd till katt?

Tusan också, jag hade fått för mig att det var det som tog fästingarna förra året...

Är det kanske bara så att det finns mycket mer fästingar iår? Någon som sett någon "rapport"/vet?
 
Sv: Fästingskydd till katt?

Jag hörde tidigare i år att de trodde att det skulle bli mindre fästingar p.g.a. snöbristen i vinter. Men det kanske gällde mer för området där jag bor (Kronoberg). Hade varit skönt om det stämde!
 
Sv: Fästingskydd till katt?

jag har kört med sånt örthalsband som du troligen menar?
min katt går ute och det har blivit blött men funkat bra ändå.
har minskat på fästingarna med 95% minst. Jag har bytt 2-3ggr per sommar
men då de har kostat 50-60 kr har det inte varit nån större kostnad.

Nej, det var inte såna jag menade. Har inte hört talas om örthalsband, vart köper man dessa?
 
Sv: Fästingskydd till katt?

Den som vill ha något giftfritt så rekomenderar jag starkt SHooTag! Hade det på min misse 2säsonger o hon gick från att ha 5st/dag till typ 5st/4mån :))
Dessutom 30dgr nöjd-kund-garanti så man kan testa om det funkar på sin egna :)
 
Sv: Fästingskydd till katt?

Hur fungerar SHooTag då? Vad är det för något?

Har köpt frontline nu och hällt på. Reaktionen som mammas katt fick uteblev från mina :banana: Har plockat en som sugit fast från ena katten (som inte brukar ha jättemånga fästingar) och 2-3 krypande från den andra (som annars plockar med så många fästingar som han ser, känns det som). Det verkar som att det hjälper till viss del iaf. Jag är dock fortfarande öppen för förslag, gärna sånt som håller i sig en hel säsong eller längre (shootag? :P)
 
Sv: Fästingskydd till katt?

Shootag är ett vanligt kreditkort med magnetremsa där man skrivit ordet ticks o diverse annat på magnetremsan o påstår att detta ger upphov till ett biomagnetiskt fält, vad det nu är.
PL
 

Liknande trådar

Katthälsa Vad finns det för alterativ för katt egentligen? Jag bor i en helt vansinnigt fästingtät del av Sverige, dessutom har vi mycket...
Svar
3
· Visningar
778
Övr. Katt Jag har skrivit en text som jag avser att använda för att sprida information om kattskötsel. Den riktar sig till alla som har katter i...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
10 309
Senast: kem
·
Hästmänniskan Jo. I början av sommaren fick jag reda på att granngården där vi lånar bete var till salu. MEN att vi skulle få ha betet där tom...
Svar
5
· Visningar
1 427
Senast: KungTulle
·
N
Övr. Katt http://www.teknikmagasinet.se/nydb/db.pl?template_file=db_product.html&artnr=360208 Har två katter som tovat ihop lite väl mycket nu...
Svar
2
· Visningar
2 961
Senast: Nozer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp