Fästingmedel???

N

Naggur

Finns det några medel förutom switch och Hop off?
Gärna erfarenheter av ovanstående åxå.
Vad tycker ni är bäst?
Kompisens häst hade en fästing igår=/
Vill inte att min ska få! Hjälp! vad ska jag köpa???
 
Sv: Fästingmedel???

Jag använder Switch pour on och har gjort det i många år. Min häst har ALDRIG några fästingar! Så det verkar vara kanonbra. Enda anledningen jag kan komma på till att inte använda det är om hästen är överkänslig. Varför vill du inte använda dessa två medlen?
 
Sv: Fästingmedel???

Det har jag väl aldrig sagt?=)
Ville bara veta om det fanns fler medel.
Jag har haft min häst i tre år och han har aldrig fått nått mot fästingar och aldrig haft en fästing på sig.
Men man vill ju ta det säkra före det osäkra.
 
Sv: Fästingmedel???

Naggur skrev:
Finns det några medel förutom switch och Hop off?
Gärna erfarenheter av ovanstående åxå.
Vad tycker ni är bäst?
Kompisens häst hade en fästing igår=/
Vill inte att min ska få! Hjälp! vad ska jag köpa???

RB 86 kan användas mot fästingar. Men jag har aldrig provat det. Men det kanske är någon annan här som vet om RB 86 fungerar?
 
Sv: Fästingmedel???

RB 86? trodde de va mot flugor å sånt. Men jag gillar inte RB=/ Skitjobbigt att blanda ut!
 
Sv: Fästingmedel???

Är tveksam till swichen och liknande, tycker det är läskigt att hälla på ett så pass giftigt medel på älsklingen...men Borelia är inte heller kul...svårt det där.
Mvh. Matten
 
Sv: Fästingmedel???

Ge hästen vitlök i maten! Det hjälper! Men om hästen inte gillar det, kan du krossa det blanda det med vatten och spraya på hästen.;) :banana:
 
Sv: Fästingmedel???

Naggur skrev:
Det har jag väl aldrig sagt?=)
Ville bara veta om det fanns fler medel.
Jag har haft min häst i tre år och han har aldrig fått nått mot fästingar och aldrig haft en fästing på sig.
Men man vill ju ta det säkra före det osäkra.

INGA fästingar på 3 år??!! Här har hundar och hästar redan haft flera stycken. Själv har jag också haft ett äckligt kryp klättrandes längs min arm för ett par dagar sedan - BLURK!!

Matten: Är precis som du tveksam till att hälla på starkt gift. Det är ju inte precis nyttigt men, å andra sidan, ÄR det ju inte kul med "fästingsjukdomarna" heller. Jag är väldigt kluven i frågan!
 
Sv: Fästingmedel???

Naggur skrev:
Det heter så, funkar som switch. PÅ nöt och får . Jag har haft det mot löss i vinter, inga löss.
Står inte häst på flaskan, så man avgör själv om man ska använda det.
 
Sv: Fästingmedel???

Presto skrev:
Ge hästen vitlök i maten! Det hjälper! Men om hästen inte gillar det, kan du krossa det blanda det med vatten och spraya på hästen.;) :banana:

Jora, han har ätit vitlök bra länge. men nu har dom ju kommit fram till att det ger blodbrist hos hästar så jag ger inte vitlök längre.
 
Sv: Fästingmedel???

putt putt! hjälp! vad ska jag göra? switch vill jag inte hälla på han. och hopoff innehåller vitlök, men jag överväger att ge hopoff i alla fall då det bara handlar om ca 3 månader. men måste man ge hopof varje dag? då kan det bli lite knivigt om man ska åka bort... snälla svara!!!
 
Sv: Fästingmedel???

SKillingarydsalvan har funkat på min häst och i de miljöer som han har vistats i. Har bara kladdat runt kronranden (ordentligt), men det är kanske inget universalmedel.. :angel:
 
Sv: Fästingmedel???

Vi använder Switch pour on till beteshästarna. Jättesmidigt att sätta på om man har en spruta. Apoteket har om man frågar. Med förnyad dos var 4:e vecka klarar de sig mycket bra mot fästingarna. Märks direkt när det är dags att behandla igen. Har plockat 3 på två veckor mot att det kanske skulle varit 10 om dagen annars.

Jag använder mycket hellre switch än att jag riskerar Borellia eller Erlichios.

Vanligt myggstift till människor är ju också bekämpningsklass 3.......................
 
Sv: Fästingmedel???

En hundägare tipsade mej om att hon använder något som heter något i stil med Advantix (eller liknande) på sin hund som hon köpte på apoteket. Hon tyckte det var bäst till hund. Vet inte om det fungerar på hästar. Andra har rekommenderat vitlök, färsk invärtes allrahelst. Krossa en klyfta och lägg i havren.

Har inga egna erfarenheter av ovanstående.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 848
Senast: Roheryn
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
555
Senast: tara
·
Hästvård Min ena häst har fått en sårskada och fått Metacam utskrivet av veterinär. Hon har gått på det någon gång tidigare, och det är alltid...
2
Svar
21
· Visningar
2 523
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
366
Senast: Sryoqwe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp