Fästingmedel till föl?

Ireland

Trådstartare
Finns det nåt fästing och flugmedel som funkar på föl? Switch var ju godkänt till föl, men finns ju inte kvar (varför?). Kan man beställa det från utlandet? Eller finns det nåt liknande som funkar? Plockar minst 3 fästingar var om dagen på mitt föl och hennes mamma :/

När min flicka var fölis för två år sedan så frågade jag också runt efter fästingmedel och insektsmedel men fick till svar att dessa är så giftiga så de skall helst undvikas till föl. Om det är just fästingar som du vill komma åt så borde det gå att smörja vaselin eller dyl i en runt benet strax över kotan så att de flesta små krypen klibbar fast där, samma går ju att göra i ansiktet.

Finns det nåt fästing och flugmedel som funkar på föl? Switch var ju godkänt till föl, men finns ju inte kvar (varför?). Kan man beställa det från utlandet? Eller finns det nåt liknande som funkar? Plockar minst 3 fästingar var om dagen på mitt föl och hennes mamma :/
Mygga?

Jag switchade mina förr. Pest eller kolera, anaplasmos eller lite gift? Jag valde giftet. Provade en dutt först innan för att se att de inte reagerade. Gjort på på alla mina 5 utan problem.

Finns det inget humanpreparat man kan ta?

Liknande trådar

Kropp & Själ Kanske finns några fler fästingmagneter här.. Min mamma drar till sig fästingar utan dess like, vi bor i ett nästan extremt...
Svar
1
· Visningar
229
Senast: Sassy
·
Hästvård För tre dagar sedan fick ett sto i vårt stall ett gulligt stoföl. Problemet är att stoet vaktar fölet extremt med utfall mot alla som...
Svar
1
· Visningar
407
Senast: Mia_R
·
Hästvård Just nu har Kajan 2-5 fästingar om dagen som måste plockas 😬 Är livrädd för fästingar då min gamla häst fick anaplasma i blodet och blev...
Svar
14
· Visningar
1 343
Senast: Sirap
·
Hästvård Kanske konstigt ämne under kategorin ”hästvård” men jag har en nykastrerad unghäst som enligt veterinären måste röra på sig ordentligt...
2
Svar
23
· Visningar
3 148
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka