Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag kommer inte ihåg vilket vi använder (ännu en anledning till att jag går till vetten numera. ) till hundarna har jag de gånger det behövts bara köpt någonting generiskt i djuraffären, men sedan Kim fick reaktion ringer jag hellre och får utskrivet. Behandlar gör jag själv.Vilka preparat använder ni?
Är allt på recept? Antar det finns receptfritt men är det bättre att få från veterinär?
@Sel fick du behandlingen hos veterinären?
Fick upp reklam om ett metallmärke man kan hänga på halsbandet. Låter som hokuspokus men det står såhär:
”Denna fästingmedaljong erbjuder en revolutionerande metod för att reducera fästingar och loppor på hunden utan bekämpningsmedel, fästingdroppar & sprayer.
…… hänget är laddat med bioenergi som skapar ett magnetfält runt kroppen vilket gör det svårt för loppor, fästingar och löss att lokalisera djuret.”
Vad tror ni om det?
(Vad är ens bioenergi?)
Tack för tips! Kan ta med borsten ut nästa gång. Så blir man kvitt lite hår ocksåJag hade börjat med att kamma igenom honom ordentligt efter varje utevistelse så hinner du bli kvitt dem innan de ens hunnit bita.
Om det är soligt och torrt kryper fästingarna långt ner i gräset, det är i fuktigt och högt gräs samt buskage som riskerna är störst.
Annars rekommenderar jag en tät kam. Stor fördel att han är ljus då de syns så väldigt mycket lättare.Tack för tips! Kan ta med borsten ut nästa gång. Så blir man kvitt lite hår också
Jag hade nog undvikit fästingmedel om katten är ute så kort tid och på ett sådant kontrollerat sätt. Fästingmedel hindrar inte fästingarna för att gå på och åka med in, skillnaden är väl mest att dom ev inte sätter sig och om dom sätter sig så dör dom hyfsat fort. Jag hade nog tagit en tätare kam och kammat katten när den kommit in.Ska snart börja gå ut med min katt i sele har jag tänkt. Vi måste bara träna lite med sele först
Han är ju annars en innekatt. Funderar på det här med fästingmedel, hur gör jag med det? Hur gör ni andra?
Visa bifogad fil 143297
Okej, ja jag tänker egentligen lite samma…Jag hade nog undvikit fästingmedel om katten är ute så kort tid och på ett sådant kontrollerat sätt. Fästingmedel hindrar inte fästingarna för att gå på och åka med in, skillnaden är väl mest att dom ev inte sätter sig och om dom sätter sig så dör dom hyfsat fort. Jag hade nog tagit en tätare kam och kammat katten när den kommit in.
Om du inte hunnit öppna förpackningen hade jag lämnat tillbaka. En usling kan krypa runt ett par timmar innan den biter så bästa medlet är en tät kam och kamma igenom hela honom när ni ska gå in så slipper du får med dig någon hem.Okej, ja jag tänker egentligen lite samma…
Men inte ens halsbandet då?
Får skaffa en kam
Bor i Sörmland så vi är ju ett högriskområde för TBE i alla fall. Men ska kollaAvvakta och se till du vet om det finns mycket fästingar i området.
Vi har få fästingar så varken utekatten eller katt i sele behandlas, det är ju giftigt så man får avväga riskerna. Kollar igenom Utekatten varje kväll. 4-5 fästingar hittills i år.