Fästingbett och svullnad

devere

Trådstartare
Upptäckte att min häst är svullen från karleden och upp en bit på skenan, över kotan, på höger bak.

Hittade en fästing i karleden!

Gissar av storleken att döma att den var ungefär halvstor, dvs inte så stor som de är när de släpper eller har suttit länge, men större än när de precis börjat.

Kan det vara denna som orsakat svullnaden, tänker då förstås tanken på erlichios m fl:nailbiting:

Någon som har erfarenhet och kan delge?

Hästen ohalt, ömmar ej eller varm, bara ganska svullen. Ingen påverkan på övriga ben.

Hoppas jag delgivit allt nu :)

Tar gärna emot tips när det gäller fästingbett och eventuell svullnad efter.

Man glömmer ju alltid något ;) hästen är behandlad för borelia för många år sedan, om det nu kan ha någon betydelse.

Senast ändrad:
Sv: Fästingbett och svullnad

Det kan bli en svullnad. Det heter numera Anaplasmos, här finns mer att läsa om det.

"Hög feber vid akut anaplasmos
Symtomen på hästar med akut anaplasmos är hög feber, svullna ben, vinglighet, nedsatt allmäntillstånd och aptit. Ibland ses också gulaktiga slemhinnor.
Anaplasmos kan behandlas med antibiotika, men utan antibiotika blir hästen också ofta frisk inom en vecka av sig själv."

Borrelios hos häst är svårt att påvisa
"Borrelia är en annan fästingburen bakterie, men några bra vetenskapliga bevis för att den ska orsaka sjukdom (borrelios) hos häst finns inte i dagsläget."

http://www.hastsverige.se/Fastingar.html

Liknande trådar

Hästvård Here we go again. Efter mer än 2 år utan skador så råkade vi ut för en hälta igen för en månad sedan. Hästen i fråga är ett finnhäststo...
2
Svar
20
· Visningar
4 345
Hästvård Min häst var för 1 1/2 vecka sedan svullen i ett bakben. Det var som en 'bula' på insidan av skenbenet och jag trodde att han kanske...
Svar
0
· Visningar
831
Senast: Jennnnka
·
Hästvård min häst har sedan 1 mån tillbaka varit varm och svullen till och från i sitt vänstra framben. Han hade blivit ensam i hagen varpå han...
Svar
5
· Visningar
2 288
Hästvård Min häst har någon vecka haft lite torrare fläckar i karlederna fram så tänkte att det kanske var mugg så köpte lactacyd och tvättat med...
Svar
2
· Visningar
704
Senast: clovergirl
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama