Fästingar

Constance

Trådstartare
Grannen (fårägare) har sagt till min sambo att fästingarna dör, eller nåt sånt, om det är 70 cm tjäle. Sant eller falskt?

Jag har också hört att fästingar övervintrar ovan mark, alltså i gräs eller så.

Sv: Fästingar

Blir det kallare än +5 grader på vintern kyper fästingen ner under marken och gömmer sig och blir det mer än +32 grader celcius så dör den.

Okej. Men hur kallt brukar det var i tjälen då? Det brukar väl inte bli så kallt där? Jag bor i Upplands kusten om det spelar någon roll..
Tack för att du svarar! :)

Fästingarna börjar bli aktiva när det är snöfritt och +5 grader.

När det är som varmast på somrarna går dom inn i "sommar dvala" och kryper ned i marken, då det inte är nog med fuktighet för dom på ovansidan, men när sen sommaren och hösten kommer är dom aktiva igjen.

Jag bodde själv några år ved Oslo fjorden i Norge och på min äna hund hittade jag två fästingar på så tidigt som 8 januari.

Dock var detta en mild och snöfattig vinter, men du som bor vid kusten kan nog råka hita fästingar mycket tidigare enn oss som bor längre inn i landet....

Liknande trådar

Trädgård & Växter Ja.. de här med trädgårdar.... De är inte min starka sida, skyller på att jag bor ovan odlingsgräns:up: Men nu har jag en stor ros, ca...
Svar
5
· Visningar
870
Senast: tanten
·
Hundhälsa Älskade Beauceronen är 11 i år, en stor kille, en bit över 70 i mankhöjd och väger 50-51 kg. Inte fet, varit vältränad och välmusklad...
2
Svar
28
· Visningar
13 579
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
5 046
Kropp & Själ Är detta ens möjligt? Min pv var med i en arbetsplatsolycka för 11 år sedan och var tvungen att sluta efter olyckan pga posttraumatisk...
Svar
10
· Visningar
1 320
Senast: Vallmo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka