FÄstingar...

Empalie

Trådstartare
Min kisse har väldigt mycket fästingar. Vi bor ute på landet och han är ute mycket (han älskar verkligen livet här). Men det här med fästingar börjar nu bli ett problem, ikväll plockade nog jag 20 stycken när min sambo höll i honom. Stackaren han får sår av dem också och en el får man ite bort för de är så små. Kan katter få borrelia?
Måste göra något för honom känner jag, kanske ha honom inne ngn dag så hans kropp får vila ut. Har för mig att jag på reklam sett ngn medel på apoteket(tabletter?)
Vad heter dem, funkar dem, vad kostar dem?
I så fall köper jag imorgon för såhär ka min lille gubbe inte ha det!

Sv: FÄstingar...

Gå till Apoteket och köp Frontline spot-on. Det droppas i nacken på katten och är i alla fall det fästingmedel (av de som jag har provat) som jag tycker fungerar absolut bäst.

Oftast får de såna mängder när de hållt till i rådjursstråk och liknande. Eller fått på sig en hel familj. Oftast händer det inte så ofta. Dessutom är fästinginvasionen värst nu på våren, sen brukar det bli mindre när sommaren kommer. Det gäller alla mina djur.

Jag har ingen större erfarenhet av fästingmedel. Min hund fick fronline nu nyligen och efter det har jag faktiskt inte sett ngn fästig på honom tror jag, men han brukar inte ha många - det har bara varit ett tillfälle nu nyligen då han hade ett helt gäng i kragen som nog satt sig där när vi var ute och red bland rådjursstråken.

Du kan ju prova att avvakta. När mina katter har mycket krypande fästingar så slänger jag ut dem ett tag. :D Det händer inte ofta.

Jag har också använt frontline iår.
Förra året hade katterna fästinghalsband.

Båda varianterna fungerar bra.
Men frontline känns lite enklare och ffa katten kan inte fastna.

Liknande trådar

Kropp & Själ Kanske finns några fler fästingmagneter här.. Min mamma drar till sig fästingar utan dess like, vi bor i ett nästan extremt...
Svar
1
· Visningar
228
Senast: Sassy
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 416
Katthälsa Vad finns det för alterativ för katt egentligen? Jag bor i en helt vansinnigt fästingtät del av Sverige, dessutom har vi mycket...
Svar
3
· Visningar
778
Övr. Katt Sedan en vecka har jag en inneboende i stallet. Ett stycke katt som aldrig tidigare synts till i byn och inte tillhör någon av de andra...
43 44 45
Svar
881
· Visningar
80 128

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Uppsittningspall?!
  • Reklamera häst
  • Födda -21