Fästingar

sthu

Trådstartare
Jag har kopiösa mängder fästing i min sommarhage. Hästarna är fulla av små svarta prickar när jag tar in dem..

Har behandlat med ultrashield men mularna är ändå fulla med odjur.

Vad finns det för effektiva fästingmedel, förutom ultrashield?

Centaura är det bästa medlet i sprayform enligt mig. Annars är Switch grymt, men jag minns inte hur det är med reglerna kring det nu :)

Switch är det enda som faktiskt fungerar enligt mig. Men vad jag vet finns det förbud att sälja och använda.

Har inte träffat på en spray som faktiskt fungerar, lika bra om inte bättre att göra egen. Finns mycket recept.

Frontline spray har hjälpt här. Man sprayar ben och huvud. Dyrt och ofta beställningsvara på apoteket men också rena underverket för pälsen.

Centaura är det bästa medlet i sprayform enligt mig. Annars är Switch grymt, men jag minns inte hur det är med reglerna kring det nu :)
Så olika det kan vara! Jag köpte centaura när den var ny (förrförra sommaren?) och tyckte att den var helt värdelös. Varken jag eller hästarna var nöjda, det var som om vi inte hade något insektsmedel på oss alls. Inte ens under en ridtur höll den borta insekterna trots sprayning strax innan. Nu vet jag inte med just fästingar men för flugor, knott, myggor och sådana eländen hjälpte den inte alls.

Så olika det kan vara! Jag köpte centaura när den var ny (förrförra sommaren?) och tyckte att den var helt värdelös. Varken jag eller hästarna var nöjda, det var som om vi inte hade något insektsmedel på oss alls. Inte ens under en ridtur höll den borta insekterna trots sprayning strax innan. Nu vet jag inte med just fästingar men för flugor, knott, myggor och sådana eländen hjälpte den inte alls.

Hmm, konstigt... Det kanske beror på var man bor och vad det är för sorters insekter? Myggor är den inte jättebra mot nej, men jag tycker den är mycket bättre mot vanliga flugor. Vi har sådana som bits och alla andra sprayer har funkat i typ 10 min innan man måste spraya igen. Centaura håller iallafall ett par timmar :)

Jag plockar bort dem varje dag, kan trösta dig med att om det är de pyttesmå fästingarna så är dessa i det första stadiet av en fästings liv och dessa är inte bärare av borrelia så de är inte lika farliga som de större. Jag har dock märkt att salvor av olika slag minskar på antalet, jag antar att de undviker kletiga saker, på mulen har jag sommarsalva och på insidan benen har jag tjärsalva och de har klart blivit färre. Skimmeln har dock fler än den bruna.

Hmm, konstigt... Det kanske beror på var man bor och vad det är för sorters insekter? Myggor är den inte jättebra mot nej, men jag tycker den är mycket bättre mot vanliga flugor. Vi har sådana som bits och alla andra sprayer har funkat i typ 10 min innan man måste spraya igen. Centaura håller iallafall ett par timmar :)
Ja jättekonstigt! Den sommaren var rent allmänt vidrig insektsmässigt. Vanliga flugor, de där småflugorna som bits, mygg och knott i mängder var det.
Jag tror också att det beror på hästarna. Precis som med människor drar olika hästar till sig olika mycket insekter och olika medel hjälper/hjälper inte. Ultrashield hjälper någorlunda mot fästingar på mina men ger inget skydd alls mot andra insekter. Renons fungerar under en ridtur typ men inte mer. Prob fungerar klockrent på stoet mot mygg och knott, inte så länge men 10-12 timmar iallafall och ger effekt mot flugorna även om de fortsätter surra runt omkring. På valacken kunde jag lika gärna sprutat vatten, på honom hjälper det inte alls. Jag själv får nästan aldrig mygg/knott/flug/bromsbett, ett par-tre stycken per år på sin höjd och då alltid när jag rider, aldrig annars. Går jag själv i skogen ser jag knappt några insekter medans andra har fullt med insekter runt sig när de går där. Min dotter är likadan, vi skulle gå en sväng i skogen och hennes numera ex vände nästan direkt för det var så mycket surr omkring honom. Vi hade inte en enda runt oss.

Switch är det enda som faktiskt fungerar enligt mig. Men vad jag vet finns det förbud att sälja och använda.

Har inte träffat på en spray som faktiskt fungerar, lika bra om inte bättre att göra egen. Finns mycket recept.

Switch ska gå att få på recept om jag inte är helt felinformerad.

Bärstenshalsband finns det till hund och katt. Ska funka bra på dem. Har inte än satt på halsbandet på min Lady än.
Kanske funkar på häst med?

Liknande trådar

Hundhälsa Igår kväll började Slyngeln plötsligt klia sig "överallt" och var klart besvärad utan att verka hitta stället det kliade på ordentligt -...
Svar
6
· Visningar
1 201
Senast: Roheryn
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 049
Hundhälsa Det verkar ju numera generellt finnas en övertro på att blandraser är friskare än renras hos gemen man och nu pekar en studie på att så...
5 6 7
Svar
124
· Visningar
8 386
Senast: YlvaG
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 315
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV