Fästingar!

valpen

Trådstartare
Hej!
Jag tar mer än gärna emot tips på hur jag ska få min 5-månaders valp lugn när jag tar bort fästingar! När otygen satt sig någonstans på huvudet är det omöjligt för mig ensam att få bort dem. Han slingrar sig, hugger och skäller när man närmar sig fästingen. Han är väldigt stark med, så alla inblandade blir helt slut efteråt.
Vill även gärna ha tips på bra fästingmedel! Har precis gjort en huskur med rosmarin, vitlök, vinäger och citron och har ännu inte hunnit se om det har någon verkan.
Min lille vän har inte haft många fästingar på sig så därför har jag inte använt någonting ännu. Men då vi ofta är ute i skog och mark vill jag nog ha något förebyggande ändå. Särskilt eftersom han är så orolig då man tar bort dem också.

Tack på förhand!

Sv: Fästingar!

Det bästa tipset är väl att träna, träna, träna (och träna lite till :p ) INNAN fästingarna sitter där. Träna på att pilla i ansiktet, mellan trampdynorna osv. Gör det till en mysstund flera gånger varje dag.
Jag "tvångsmyser" med min 9 veckors, bara har han i knät och låter honom bita och skrika bäst fan han vill, tillslut kommer polletten trilla ner och han kommer inse att han inte vinner något på att hålla på som en liten :devil:
Och det viktigaste av allt, gör ingen grej av det! Sluta upp med att ni "måste" vara två, BARA GÖR. Valpen ska helt enkelt finna sig i att ni måste ta bort en fästing lr pilla på ett sår.

Tack Raven_! Jag "tvångsmyser" också med min lille ängel/monster ;) varje dag. Mest är det riktigt mys nuförtiden :) . Men det är nog som du säger-träna, träna, träna. Han är lite känslig(eller mycket) när det gäller huvudet och pilla vid ögonen, måste helt enkelt träna mera.
Tack för ditt svar-det bekräftade det jag antog! :)

Ha det fint!

Var lugn och bestämd själv och träna hunden att låta dig hantera den gällande ta bort fästingar, klippa klor ofta. Belöna när hunden gör rätt. Använder du fästingpenna så ta fram den i alla möjliga och omöjliga situationer och "träna"
Lycka till!

Tyvärr sätter sig ju fästingar ofta uppe precis ovanför ögonen, och just där är de flesta hundar väldigt känsliga, även om man har tränat dem aldrig så mycket. Speciellt de små "nymferna" är väldigt pilliga att få bort därifrån. Själv använder jag alltid fingrarna istället för fästingpenna, i de få fall som min hund får fästingar alls. Tycker det är betydligt enklare, och även trevligare för hunden. Bara ta tag runt kroppen och dra rakt ut, utan att vrida.

Men det absolut bästa är förstås ett förebyggande medel, eftersom det alltid finns risk att man missar en fästing inne i pälsen på något konstigt ställe, och varför ta den risken? Själv använder jag alltid fästinghalsband, om hunden inte är allergisk mot det fungerar det bäst. Annars finns ju både Frontline och Exspot, man får pröva vad hunden tål, och avbryta direkt om man ser några tecken på irritation i huden-

Jag håller med Raven och Rufss.
Sen som Viveka skriver att det är trevligare för hunden att använda fingrarna istället för fästingpenna håller jag inte med om. När du använder fästingpenna så vrider du loss den och slipper dra. När man använder fingrarna måste man dra vilket kan göra ondare hos hunden eller upplevas obehagligare. Mina hundar har aldrig varit jobbiga att ta bort fästingar på men sedan jag började använda fästingpenna reagerar de inte ens när jag tar bort fästingarna. Jag och min sambo brukar även ta bort fästingar på grannens hund. När min sambo drar bort de med fingrarna börjar han morra men när jag har använt fästingpennan har han inte märkt något.

Håller med! Dessutom minskar det åtminstone min egen stress då jag alltid lyckas lämna huvudet om jag tar med fingrarna. Pennan/lassot är ju hur smidigt som helst! Bara att dela på pälsen och fånga den och så är det i princip över :)

Mina hundar har Seresto vet fästinghalsband och efter att dem kommit på har de haft 0 fästingar.

Det kan ju räcka med en endaste fel fästing för att det ska bli en jäkla massa problem :(
Giftiga små äckel...

Annars när de väl sitter där så är det bara träning som gäller för att kunna ta bort dem.

Liknande trådar

Övr. Hund Förra veckan plockade jag första fästingarna så nu har jag satt på fästingmedel, ok fine. Så i dag mötte slyngeln ormar för första...
Svar
5
· Visningar
1 005
Senast: kayoba
·
Hästvård Varning.. Bilder längst ner som kanske kan vara äckliga/obehagliga för någon? Skitlångt.. Jag behöver mest skriva av mig men har även...
2
Svar
28
· Visningar
14 273
Senast: Summerwind
·
J
Hästvård Åter igen angående min kära häst som rullade fast i hagen den 22 december. Han var mjuk och svullen mitt på ena framsenan en vecka...
Svar
1
· Visningar
592
Senast: Tussilago
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad Gör Ni På Toaletten?
  • Autistisk bror
  • Rumsväxter 2

Hund, Katt, Andra Djur