bettysmatte
Trådstartare
Jag är förskollärare och djurägare. Jag har plockat fästingar regelbundet i åravis på mina djur och tycker inte att det är något särskilt konstigt. Två dagar i rad har jag hittat fästingar på barn på förskolan (har bara jobbat på detta ställe i ett par månader) och min reaktion är förstås att hitta en pincett och ta bort fästingarna så snabbt som möjligt. MEN jag har förstått att inte alla förskollärare på stället tycker som jag. Vissa tycker att fästingar ger man sig inte på utan man väntar och talar om det för föräldrarna som ser får ta bort dem. Det känns helkonstigt för mig, som lärt mig att det är väldigt viktigt att få bort otyget så fort som möjligt, att låta fästingar sitta kanske en hel dag i väntan på föräldrarna. Igår hittade jag en fästing på en liten kille. Den hade suttit ett tag, märkte jag. Det visade sig sedan att, hoppsan, den ena förskolläraren hade sett den dagen innan och glömt att berätta för mamman. Varför tog hon inte bort den istället?? Ska också tillägga att jag är väldigt noga med att berätta att jag tagit bort fästingar om det skulle komma några mystiska symptom efteråt.
Vad tycker ni föräldrar? Föredrar ni att förskolan plockar bort eller låter de sitta?
Vad tycker ni föräldrar? Föredrar ni att förskolan plockar bort eller låter de sitta?