Fästingar och tokilsken hund!

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare Joocuy
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 7
  • Visningar Visningar 2 279
J

Joocuy

Önsketänkande, men...
Är det någon som vet om det finns något medel som man kan pensla på fästingarna så att de trillar bort?

Min hund blir precis galen när jag närmar mig hans fästingar. Förr var det inga problem men nu hugger han allt som kommer i hans väg. Fästingarna har ju givetvis satt sig i närheten av hans sylvassa tänder, varför munkorg inte är ett alternativ.

Jag har surrat ihop munnen på honom med en nylonstrumpa (:angel:) vilket var mycket uppskattat, även min kroppshydda för att hålla kvar honom var mycket populär... Det går men det hade ju varit så smidigt om det funnits något mindre drastiskt alternativ.
Huskur kanske?
Mvh Joocuy

Sv: Fästingar och tokilsken hund!

Att tex klickerträna för att få ta på hunden överallt istället för att göra det hela till en strid.

Låter lite tokigt att du inte kan komma nära en fästing.Vad jag märkt så reagerar inte mina ens och då borde det ju inte göra ont...

Jag tror inte det finns något medel att pensla på,men då måste du ju också komma nära om du ska kunna göra detta.Ett tag var det ju inne att lägga på smör,men det är INTE bra,då fästingen kan kräkas i såret och orsaka sjukdomar istället.

Vänj istället din hund vid att en kort stund varje dag trycka,pilla,klia och känna överallt på den.Titta gärna i öron o mun också.

Då får du en lätthanterlig hund som är smidig att ha att göra med vid både vetrinärbesök och vid lättare åkommor du behöver behandla själv

Lycka till

Hej

Min Mormor brukade använda en klick tandkräm på fästingarna.
Hon hävdade att de släppte då.
Sen om det funkar kan man ju diskutera......:D:rofl:

mvh

Fästinghalsband (Scalibor vet)? Min vovve tålde inte halsbanden, men de ska vara jätte bra. Annars Exspot vet eller Frontline är de som jag känner till som fungerar, dock brukar de kanske få någon fästing, men antalet minskar!

Senast ändrad av en moderator:

Men kan du ta på hunden överallt när du inte letar fästingar?

Till alla!

Jag kan ta på honom precis överallt i vanliga fall. Min hund är mig extremt tillgiven. Men det är som om han har fått nog av mitt fästingplockande. Det har aldrig varit problem förr men nu går han till och med bara man säger ordet fästing.
Fästingmedel och halsband har jag använt,men de små jävl.. krypen kommer ju i alla fall!!!
Jag får väl gå till vet. och se om han kan få något lugnande så att jag får bort dem. Sen blir det inomhusvisterlse och krukväxt modell större som toalett för honom :crazy:.
Ska prova tandkräm först.

Tack ändå alla ni som svarat!
Mvh Joocuy

Jag använder Exospot till min gammelhund, och det funkar kanonbra!!
Fästinghalsband funkade inte alls för honom.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka