Fästingar nu!?

J

javill

I mellandagarna plockade jag tre fästingar på mitt ena sto. Det var nymfer (alltså inte fullstorlek). Stallkompisen däremot hade plockat 2 fullvuxna fästingar på sin häst i förra veckan. :eek: Så här års switchar vi inte så man kan ju bli trött för mindre. Ska jag behöva börja med det nu? Eftersom vi har erlischias i området (flera hästar har blivit sjuka) så vill man ju inte chansa precis. Hur har ni det i övriga Sverige? Gäller kanske framförallt här i söder då?

Sv: Fästingar nu!?

Hej! Jag trodde själv tills för några år sedan att fästingar bara förekom under sommaren. Jag upptäckte nämligen en fästing på min hund i december, och trodde inte mina ögon. När jag frågade veterinären om detta, sa han att så fort det varit minusgrader och blir varmare (några plusgrader) vaknar fästingarna till liv igen. Konstigt att man inte blir informerad om detta, när det är så mycket skriverier om fästingsjukdomar i tidningar mm.

Sv: Fästingar nu!?

usch då. här i småland har vi inte sett till några fästingar nu, tack för det. :smirk: inte heller i somras fanns det gott av dom, men ändå fick min häst erlichia trots få fästingar & att han ändå hade blivit switchad. :(

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok I oktober 2007 så kom en liten ljusbrun kille med fyra vita tassar hem till mig, fyra månader gammal! :love: Imorgon fyller samma kille...
Svar
6
· Visningar
2 945
Senast: Takire
·
Hästvård Efter att ha fått ett helt gäng med veterinärer att klia sina huvuden tar jag nu buke till hjälp! Allt började i våras, tror det var i...
2
Svar
33
· Visningar
10 163
Senast: Lisa2014
·
Relationer Ursäkta mig för det dunderlånga inlägget men känner att jag måste få skriva av mig lite, jag vet inte riktigt vad sjutton jag ska göra...
2
Svar
33
· Visningar
12 335
Senast: Mirre
·
Hästvård När jag var 14, alltså 6 år sedan köpa ny häst då jag och min första häst växt ifrån varann då jag ville mera än de han hade kompetens...
2
Svar
26
· Visningar
4 355

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka