Fästa svängel på vagn??

Fia-Lina

Trådstartare
Det har varit mycket frågor och svar runt svänglar på enaxlat (vilka jag i min enfald och envishet kallar kärror ;) ) men jag undrar över fäste på vagn.
På en rockard har jag förstått att man kan fästa den mellan skacklarna. På den vagn jag har, en ganska tung gammal vagn, skulle det bli så lågt om jag fäster svängeln i axeln. Däremot har jag funderat över om jag skulle kunna fästa den i skacklarna? De är ju fästa i vagnen på sånt sätt att de håller att dra i, och det skulle ju inte bli någon skillnad i det avseendet om jag sätter fast svängeln där?
Skacklarna är långa nog för att det ska få rum utan att hon slår i.
Skulle jag sätta den i axeln skulle det dessutom bli så långt, så jag tror inte mina draglinor skulle räcka i längd. (Har inte mätt än, ska göra det i helgen.)
Är jag helt ute och cyklar, eller skulle det kunna fungera?
Har aldrig sett en maratonvagn i verkligheten, så jag vet inte hur det ser ut där.
Lotta

Sv: Fästa svängel på vagn??

Skicka in en bild, så kan vi alla ha våra meningar! Sen beror det på vilken sorts sela du har till vagnen oxå.

/jenny

Några bilder finns sedan en stund under tråden "kort på era körhästar", men jag lägger in ett här också. Jag har ju just kommit på hur man gör :banana:

index.php

Som jag även påpekar i den tråden är draglinjen rak nu, jag har justerat den lite.
Bilden är inte bra, eftersom vi står i nedförsbacke, men det syns ju i alla fall vad jag har för grejer! Än så länge det enda jag har. Men jag stortrivs med min vagn! Kallar den för min tidsmaskin!
Lotta

hej hej.

ser ut som om draglinjen är bruten, men det kan bero på bilden. Men om, så ska du ha svängeln i marknivå! Vilket blir svårt.. Du kan ju höja bogarna kanske :)

/jenny

Jag talade i mitt inlägg om att draglinjen är bruten på bilden, och att det är korrigerat nu, just för att ingen skulle behöva haka upp sig på det. :(
Vad jag undrar är:
Går det att fästa svängeln i bakstycket (eller vad det kan heta) på skacklarna?
Lotta

Oj, sorry! Ber om ursäkt.

Det borde gå, om det finns plats. Menar du mellan skaklarna? OM skaklarna är bredare bak än fram så är det inga problem. Jag hade problem med draglinorna att de skavde på magen på min tjocka travare (hade haft föl ) så jag fick länga svängeln till max, den är nu 85-90, när den egentligen ska vara 75 kanske.
Tänk oxå på att skaklarna kanske inte håller att dra hela ekipaget i från en fästpunkt.

mvh jenny

Liknande trådar

Körning Ok, nu gör jag en egen tråd om det här, för nu är jag förvirrad. Jag postade en länk till en film på Frasse där han för första gången...
Svar
8
· Visningar
2 696
Senast: skuggi
·
Körning Som rubriken skvallrar om gäller mitt huvudbry denna kombination. Jag har en släde på låns hemma, ett ganska nätt hemmabygge som jag...
Svar
15
· Visningar
3 851
Senast: -Catherine-
·
Körning Jag har scannat av begagnatmarknaden i veckor och nu ger jag upp, det får bli nytt istället! Folk kan ju varken skriva ut vilka delar...
Svar
12
· Visningar
2 925
Senast: kolblakkur
·
Körning Jag har kommit över en renoverad trilla. Det finns ingen svängel på den och ingen krok eller ögla att fästa svängeln. Frågan är var det...
Svar
1
· Visningar
1 562
Senast: Tacitus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Västeråsträffstråden
  • Vad gör vi? Del CCVIII
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur