Fasta inspänningstyglar!!

Piquer

Trådstartare
De gånger jag longerar min unghäst, så använder jag mig av standard modellen, läder, gummiring på mitten. Rätt lösa inspänningar så han lätt kan söka sig fram & ner jobbar bra med magen/ryggen får in bakbenen. Fungerar väldigt bra, avslappnad.

Idag (nämner inga namn/kön) pratade jag med en person om just longering & hen sa att man absolut inte skall använda sig av dessa "tyglar" då hästen kan bli hängandes i "tyglarna"! Hen (unghästutbildare tyska läran) sa att man ska använda sig av FAST inspänningar.....(?) för det är bäst!

Såg iaf just en video på youtube när hen longerade med fasta inspänningar. Knäckt nacke, sänkt rygg & bakbenen var i Stockholm.


Vad har ni för erfarenheter?? Vad har ni för inspänningar, & varför fasta om ni nu använder er av det.

Tyckte iaf att det kändes Så fel!!
 
Sv: Fasta inspänningstyglar!!

Har sett ett flertal som ska longera hästen innan ridning för att låt den busa av sig, spänner in den skithårt varav hästen inte kan röra sig = inget bus. När ryttaren sen ska sitta upp tas allt bort och hästen kan röra sig. Hästen börjar busa lite med ryttaren, ryttaren kopplar det till att hästen måste spännas in hårt vid all motionering.

Tycker att så mjuka och flexande inspänningar är bäst, fungerar som ett lätt stöd och ger eftergift när hästen går rätt. Brukar använda bensnören från täcken, de mjuka som är ställbara.
 
Sv: Fasta inspänningstyglar!!

Håller med dig fullständigt. Förstår inte hur man ens kan resonera på det viset! & detta ingick i utbildningen, att hästen skulle lära sig ngt av det.

Jag brukar oxå longera min unghäst innan ridning om han är "busig" men då gör jag alltid det utan inspänningar. Vill mest "kolla" läget innan jag hoppar upp..
 
Sv: Fasta inspänningstyglar!!

Jag longerar inte för att "rasta" min häst (då kan jag lika gärna stå i hagen med långpisk) ...

HATAR de där inspänningstyglarna då de är så "statiska"...
Själv longerar jag med graman. Hästen kan då utan problem söka sej framåt neråt (beroende på hur hårt du spänt den såklart) eftersom jag eftersträvar lång och låg = inte spec inspänd, men däremot kan jag få lov att börja med kortare graman innan hästen fattar "vitsen" och börjar söka sej neråt/framåt.
 
Sv: Fasta inspänningstyglar!!

Använder inga inspänningar vid longering. En häst som rör sig fritt i t.ex. i hagen går alltid "i form". Jag ser därför inte någon anledning att spänna in min häst vid longering, då hon jobbar utmärkt med rygg/mage och bakben ändå. Och då sänker hon nacken ändå och jobbar i en rund fin form, utan inspänningar som tvingar ner huvudet.
 
Sv: Fasta inspänningstyglar!!

Jag longerar inte för att "rasta" min häst (då kan jag lika gärna stå i hagen med långpisk) ...

HATAR de där inspänningstyglarna då de är så "statiska"...
Själv longerar jag med graman. Hästen kan då utan problem söka sej framåt neråt (beroende på hur hårt du spänt den såklart) eftersom jag eftersträvar lång och låg = inte spec inspänd, men däremot kan jag få lov att börja med kortare graman innan hästen fattar "vitsen" och börjar söka sej neråt/framåt.

Nyfikenhets fråga :)
Hur spänner du in hästen med en graman? För mig är gramanen en tygel som behöver en hand i andra ändan för att användas på "rätt" sätt.
Vad blir skillnaden mot ex en halsförlängare? :)
 
Sv: Fasta inspänningstyglar!!

Det beror väl helt och hållet på vad för häst man har, vad för inspänning man har. På unghästar har jag gärna chambon, det känns som en snäll hjälptygel som hitils funkat bra på de jag satt den på.

Jag longerar inte för att hästen skall busa av sig, longering=arbete i varierande grad. Skall jag visa upp hästen för veterinären via longering är det bra om hästen inte genast vet att nu är det bus, lek och bock som gäller.. Svårt att se rörelsemönster då.
Skall jag låta hästen busa av sig så har jag den lös.
 
Sv: Fasta inspänningstyglar!!

Nyfikenhets fråga :)
Hur spänner du in hästen med en graman? För mig är gramanen en tygel som behöver en hand i andra ändan för att användas på "rätt" sätt.
Vad blir skillnaden mot ex en halsförlängare? :)

Jag har tagit en graman med hakar i ändarna... Sen gjorde jag en ögla på mitten (knut) så jag kan fästa den i longergjorden/tömkörningsgjorden.. Sätter gramanen sen genom bettringarna till den lägsta öglan på gjorden. Behöver jag sen "ställa hästen" kan jag dra haken genom den lägsta ringen och sen fästa i nån av de övre. Och för att göra den kortare så gör jag likadant på båda sidor.

Bilder på min på gramanen.

gramanett_527fefe2ddf2b333d87a6d13.jpg


gramantre_527ff00ce087c350a894b37e.jpg


Bägge är med samma längd på gramanen, det skiljer faktiskt bara ett varv.
Numer går hon tom ännu lägre med huvvet =)

Så skillnaden mot halsförlängare är den självklara INGET sätter stopp neråt ...
Nu funkar det på min då hon inte blir "framtung" =)
 

Liknande trådar

Utrustning De gånger jag longerar min unghäst, så använder jag mig av standard modellen, läder, gummiring på mitten. Rätt lösa inspänningar så han...
Svar
11
· Visningar
1 928
Senast: Piquer
·
Hästmänniskan Hejsan, Jag letade efter min första egna häst för 1 år sedan och jag var och provred ett 8 årigt fullblod när jag råkade hitta hästen...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
19 711
Senast: mackan
·
Hästhantering För ca 3 månader sedan köpte jag ett 7-årig lipizzanersto. Hon har haft 2 föl, inte så mycket riden, men tydligen tricktränad i tidig...
Svar
8
· Visningar
1 522
Senast: Wildhearts
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 258
Senast: Karminnie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp