Fästa gummimatta på frambom i transport?

JohannaB

Trådstartare
Fått tips om att fästa gummimatta på frambommen i transporten för att få min häst som skrapar när han blir frustrerad att sluta skrapa.
Jag förstår att frustrationen inte försvinner om han inte skrapar men han har lätt för att fastna i stereotypa beteenden och jag skulle vilja att det blev lite ”besvärligare” att skrapa för att se om han då skulle bli lugnare med detta?

Men HUR fäster man en gummimatta i frambommen?
Antar att man väljer gummimatta för att den dämpar ljud? Annars skulle väl en dörr under bommen funka lika bra? Eller skiva eller liknande?

Någon som testat?
Hur gjorde ni?
Fungerade det?

Jag fick en ribbad båspallmatta som jag skar 2 vågräta snitt i och hängde upp med remmar i bommen.

Jag ville i huvudsak skydda skötardörren från krafsandet och bankandet.
(Och nej, att byta sida på hästen hade lett till att han förmodligen sparkat sönder väggen till sadelkammaren i stället.)

Det blev bättre men att sluta krafsa fanns inte på kartan.
Detta var en travhäst som åkte dövad och med stresshuva plus hönät. Han var något lugnare med sällskap men var aldrig 100% stilla.
Broddade alltid ur i tån när han åkte släp och hade en extra gummimatta han stod på.

Tack för att ni delar med er!

Just nu tänker jag att jag hänger en matta jag har, inte jättetjock utan ”vanlig” läm-matta, dubbel över bommen och skruvar den nedtill i en planka eller stolpe eller något?

Jag tror väl inte heller att detta magiskt kommer göra honom avslappnad i släpet men allt som kan minska beteendet testas just nu 😅 för JAG blir så stressad av honom 🫣

Vad som funkat absolut bäst hittills är god müsli och morot i höseglet, så länge han kan hitta goda saker där är transporten riktigt bra. Men jag kan inte ge honom godsaker som räcker en halvtimme eller timme (och jag undrar ibland om han blir ännu mer arg när godiset är slut? Tanken att nöja sig med hö dyker iaf inte upp ;) utan godare än så ska det vara)

Tack för att ni delar med er!

Just nu tänker jag att jag hänger en matta jag har, inte jättetjock utan ”vanlig” läm-matta, dubbel över bommen och skruvar den nedtill i en planka eller stolpe eller något?

Jag tror väl inte heller att detta magiskt kommer göra honom avslappnad i släpet men allt som kan minska beteendet testas just nu 😅 för JAG blir så stressad av honom 🫣

Vad som funkat absolut bäst hittills är god müsli och morot i höseglet, så länge han kan hitta goda saker där är transporten riktigt bra. Men jag kan inte ge honom godsaker som räcker en halvtimme eller timme (och jag undrar ibland om han blir ännu mer arg när godiset är slut? Tanken att nöja sig med hö dyker iaf inte upp ;) utan godare än så ska det vara)
Jag kan tänka mig att det är bra att den liksom hänger lös nertill?

Jag tänker också att har du en som räcker dubbelt så nog hellre fästa ihop den så nära bommen som möjligt. Tänker att det du vill åt är att den dämpar både ljud och möjligheten att gå upp mer i varv genom att "flaxa fritt" så att han förhoppningsvis kan lugna sig själv lite genom att välja hösilaget. En skiva ger nog snarare motsatt effekt då lika lätt att skrapa men man kan få in en smäll i varje och då också ännu mer stressande ljud.

Och har du små saker i vardagen ni gör tillsammans där han slappnar av och kan vila tillsammans med dig så kan du ju med fördel göra detta även i släpet. Om du känner att du är bekväm med det för att försöka överföra mer lugna känslor dit alltså :)

Jag tänker också att har du en som räcker dubbelt så nog hellre fästa ihop den så nära bommen som möjligt. Tänker att det du vill åt är att den dämpar både ljud och möjligheten att gå upp mer i varv genom att "flaxa fritt" så att han förhoppningsvis kan lugna sig själv lite genom att välja hösilaget. En skiva ger nog snarare motsatt effekt då lika lätt att skrapa men man kan få in en smäll i varje och då också ännu mer stressande ljud.

Och har du små saker i vardagen ni gör tillsammans där han slappnar av och kan vila tillsammans med dig så kan du ju med fördel göra detta även i släpet. Om du känner att du är bekväm med det för att försöka överföra mer lugna känslor dit alltså :)

Han är jättetrevlig att hantera (även) i släpet så vi brukar borsta och massera och greja med sådant. Och vi ska såklart träna på, det borde ju bli bättre ju mer man tränar 😅 men nog blir jag lite frustrerad över att jag inte kan hitta en bra lösning på just detta. Nästan allt annat har jag tränat och hittat lösningar på så vi får det att funka men det här är nog svåraste nöten hittills.

Han är jättetrevlig att hantera (även) i släpet så vi brukar borsta och massera och greja med sådant. Och vi ska såklart träna på, det borde ju bli bättre ju mer man tränar 😅 men nog blir jag lite frustrerad över att jag inte kan hitta en bra lösning på just detta. Nästan allt annat har jag tränat och hittat lösningar på så vi får det att funka men det här är nog svåraste nöten hittills.

Fattar! Intressant om du hittar ett sätt att testa mattan och hur han påverkas! :)

Liknande trådar

Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är... 2 3
Svar
50
· Visningar
9 758
Senast: AlmostEasy
·
Hästhantering Min underbara häst har visat sig ha ett problem som jag inte vet hur jag ska lösa. När jag köpte henne för snart två år sedan åkte hon...
Svar
15
· Visningar
4 476
Senast: Korven
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Leverans cockerpoo med mycket pudel?
  • FÅRtråden
  • Uppdateringstråd 31