Fästa draglinor?

Fjellheim

Trådstartare
Hej alla kunniga och hjälpsamma kuskar. Efter att ha använt hemmagjorda draglinor en period slog jag till och köpte ett par rejäla läder-linor men... ...jag lyckas inte förstå hur jag ska fästa dem :confused:

Det är ett par "vanliga" draglinor med en d-ring i ändarna. Jag trodde att man "trädde" linan genom sin d-ring och på så sätt fick en ögla att trä över svängeln. Problemet med den lösningen är att det inte går, själva spännet (som ska sitta fast i selen) går inte igenom ringen.

Hjälp ett pucko! :o

Sv: Fästa draglinor?

D ringarna fästs i krok ,skall du göra en öggla måste du ha en återfallslina med rektangulär böjd "ring"bak.

Det går nog att göra en ögla ändå, svårt att förklara men om du lägger draglinan på marken, vrider D-ringen upp så den ligger uppepå remmen, sedan drar du upp remmen genom ringen.. Vips, en ögla. Borde ju gå.

D-ring kan ju både fästas i krok/snabbfäste och användas som återfallslina.

Tack för svaren.

Om jag skulle försöka göra en ögla som du föreslår, menar du då att jag liksom ska börja i andra änden? Istället för att forcera spänne och allt genom ringen ska jag bara dra igenom remmen vid ringen? Svårt att förklara/förstå men det låter ju busenkelt egentligen, ska absolut testa!

Vik in linan i D-ringen vid ringen bara, plättlätt :)

Dock, är linorna av kraftigt material och ringen liten, då kan det bli lite knepigt att få igenom, men ge inte upp!

Det var det jag menade men förklarade lite invecklat som vanligt :D

Man får ta i lite våld i bland med nya lädergrejer, men det ska gå.

Liknande trådar

Körning Jag har lyckats byta till mig en modifierad smålandstrilla (sänkt, med gummihjul) med parstång och kompletta parselar (nåja, bakselar...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
10 329
Senast: trassel
·
Körning Jag har ett shettissto på 8 år vi har haft sedan hon var 1. Hon rids av mina barn och vi har kört in henne. Jag har tömkört henne en del...
Svar
11
· Visningar
2 270
Senast: Mezcal
·
Körning Hejsan! Jag har en Pfiff bröstsele till min shetlandsponny. Det här är den första sele jag haft med draglinor, har tidigare bara kört...
Svar
2
· Visningar
1 333
Senast: Exit
·
Fritid Har några nya projekt jag funderar på nu och tänker att vi kanske kan ha en tråd för smarta lösningar, budgetvarianter, och allehanda...
2 3
Svar
55
· Visningar
4 365
Senast: keramin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar