Fäst vid en annan häst

P

Pia-Moni

Hej , jag har en häst som jag ungefär har haft ett halv år , hon är dukig och väl riden , men hennes problem är att jag inte kan rida ifrån hennes kompis, hon är värkligen jobbig kan stegra och så , men jag har ju vunnit över henne alltid när jag värkligen inte vill rida med den andra men då är hon bara nervös resten av ridturen , det hobbigaste är nog när man är ute och rider och dom andra är framför henne, det tål hon inte hon ska hela tiden vara först.

Det går bar om man åker i väg i transport med henne långt där i från då är hon helt underbar att rida bryr sig inte om nått, och så är hon lättare att lämna Olivia(kompisen) när man leder henne .
Mne det jag vill komma fram till är hur ska jag vänja av henne vid att vara så fäst vid den hästen. andå är inte kompisen heller specielt snäll mot henne.

Sv: Fäst vid en annan häst

Min häst har också en sådan kompis som hon är uppväxt med (de är födda med tre veckors mellanrum). Från början är hästarna vana vid att ridas ensamma så det har i och för sig aldrig varit något problem. Dock har det inte gått att rida ut tillsammans med hästkompisen då de har betett sig förj-vligt helt enkelt.

Vi löste detta med att skilja på hästarna så att de går med andra hästar. Nu låter jag kanske väldigt elak, men nu fungerar de i alla fall bättre tillsammans utomhus :)

Sv: Fäst vid en annan häst

Ja, du kan ju gå ut och gå dom turerna du annars velat rida. Oftast är dom ju lugnare när man går brevid än när man sitter på.
Sen kan man ju börja sitta upp när man gått en bit och hasten känns lugn, rida en bit och sen kliva av igen och så öka på ridbitarna vartefter det blir bättre.

Jeanette

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
11 912
Senast: liiinnea
·
Träning Jag behöver tips, och jag varnar redan på förhand för att det kan bli långt. Jag har en sexårig ponny som jag har haft i ganska exakt...
Svar
15
· Visningar
3 283
Senast: Kiwifrukt
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok En kompis kontaktade mig och frågade om jag inte ville hänga med och rida tur på islandshäst. Först skrattade jag och sa att jag är för...
Svar
0
· Visningar
1 112
Senast: cassiopeja
·
Hästmänniskan Håller på att smått få frispel här på alla andras lösa hästar som springer runt på vår gård. Köpte för några år sedan ett hus och...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
10 253

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka