Fast brösta

_Eulalia_

Trådstartare
Efter att ha läst en hel del här så har jag insett att det tydligen är dödsstraff på att använda sele med fast brösta.. Vad jag har kunnat läsa mig till så ska det tydligen bränna hästen på bogen?
Då har jag lite funderingar runt det här...
Vad jag vet så brukar parselar ha fast brösta? Varför om det är så förbjudet? Varför tar inte dom hästarna skada av det? Och lokselar?
Jag säger inte på något sätt att det inte stämmer! Vill bara veta hur det ligger till. Har en vän som kört sina hästar i 18 år. Två shettisar som hon ofta kör par med. Dom har fasta bröstor och jag har aldrig sett minsta tecken på att hästarna tar skada av det? Dom älskar att dra vagn och när vagn och sele kommer fram så märks det riktigt hur taggade dom blir. Jätte trevliga körhästar som alltid sköter sig kanon. Kan det på något sätt visa sig att hästar tar skada av fast brösta?
Har själv inte kört på mångamånga år men när jag gjorde det använde jag också fast brösta(foderhäst/sköthäst), och märkte aldrig något problem med det.

Så till lös brösta som jag också har en fundering om... är det inte väldigt lätt att det blir tryck över nacken på hästen där remmen som håller upp bröstan sitter när hästen drar med draglinor i den?

Än en gång, jag vill inte på något vis säga att det inte stämmer, jag är inte kunnig, frågar enbart för att lära mig.:laugh:

Sv: Fast brösta

Fast när du kör par sitter inte hästarna fast i ett par skaklar utan draglinor och svängel vilket gör att bröstan följer med i bogrörelsen. Har du enbet och bröstan sitter fast i skaklarna = att den inte följer med i rörelsen vilket kan orsaka obehag.

Anledningen till att hästarna kanske inte visar ngt kan vara att de tycker det är så in i bomben kul att dra vagn så det står ut. Hästar är trots allt inte världens smartaste :p Dessutom har shettisar oftast ganska små bogrörelser så problemen kanske inte blir så stora alla gånger.

Ang. lös brösta och nackremmen ska den ju inte vara så tight spänd att hästen drar i den utan avpassad så att nackremmen endast håller upp bröstan.

Tack för ditt svar! Jag är som sagt inte så kunnig så det är bra att du rättar mig.:laugh:

Men det här att jag läst att hästarna blir brända, kan det alltså hända att dom får brännmärken av en fast brösta?:laugh:

Fast vi har kört med fast brösta i närmare 20 år innan jag skaffade ny häst och tävling på högre nivå var aktuellt. Har inte haft några problem med det alls och vi har kört bara en häst. Men, vi har haft draglinor fastkopplade med karbinhake i bröstan och det hjälper att slippa skav, eftersom hästen då drar i draglinorna och bröstan hänger med dem istället för att hänga stumma.
Det gäller då, om man tänker lite, att bröstan har den friheten trots att den är fast, att röra på sig. Det är sällan fråga om speciellt mycket.

Vi har också kört med fast brösta och lokselar som fungerar på samma sätt. Dock har vi också varit noga med att draget kommer i linorna och inte i skaklarna och då funkar det. Det finns faktiskt de som även tävlar med fasta bröstor och det funkar om man vet hur man ställer in en sele.

och Efwa:

Hur gör ni då för att fästa skacklarna utan att draget hamnar i dom?:laugh:

Oj, vad svårt att förklara! Skaklarna hänger ju i skakelremmen och när man spänner draglinorna tillräckligt mycket så drar skaklarna fram just den remmen så långt fram den kan och skakelremmen hindrar den från att åka längre fram. Egentligen behövs det bara mellan 5 och 10 cm.

Ungefär som maratonskakelns ögla kan man säga, det är inte mer som behövs om allt är rätt spänt.

Ska se om jag hittar någon bild, men jag tror inte det.

+ Efwa: Jo, det funkar ju om man vet hur det ska ställas in och använder draglinor och baksele(helst iaf) MEN problemet är ju trots allt att de flesta inte använder dessa 2 mycket bra seldetaljerna eftersom selarna säljs som "kompletta"... Sen är det inte säkert att det rörelsespann som blir räcker till, har haft åtminstone 2 stycken där det inte hade räckt.

+ Efwa: Jo, det funkar ju om man vet hur det ska ställas in och använder draglinor och baksele(helst iaf)

Jo, det var ju liksom det som var beskrivningen, att fästa draglinor i på "rätt" sätt. Man behöver ju inte veta hur man gör, utan man kan faktiskt också lära sig.
Det är ju så att det inte finns någon som kan säga hur det SKA se ut när varje funktionskontroll du är på ändrar något som blir fel till nästa gång. Vi har lika många om-man-vet-hur-det-ska-ställas-in-personer som kör.

MEN problemet är ju trots allt att de flesta inte använder dessa 2 mycket bra seldetaljerna eftersom selarna säljs som "kompletta"... Sen är det inte säkert att det rörelsespann som blir räcker till, har haft åtminstone 2 stycken där det inte hade räckt.

Fast det var ju inte riktigt frågan i den här tråden känner jag, att använda eller inte använda draglinor och baksele. Därför svarar jag bara på frågan som är ställd.
Jag har haft två egna selar av den här sorten och sett många andra och hittills har ingen haft sämre eller mindre rörelsespann än att det räckt. Men, man kan ju ändra skakelremmens längd också om man känner att det är fel längd på.

Det viktiga är att TS känner att hästen drar utan att bröstan hindrar och att skav inte uppstår, det är faktiskt inte svårare än så.

Håller med Efwa i hennes kommentar och vill bara tillägga att du ser på svängeln att draget kommer i svängeln. Sen är det bara att testa fram och tillbaka lite. Vanligaste felet brukar väl vara att man har bröstan för lågt. (Gäller ju i och försig både för lös och fast brösta)

Det känns som att du sätter lika med tecken mellan bröstsele med fast brösta och de allra billigaste selarna på Börjes. För alla selar, sadlar osv så är det ju så dras det ofta ner på passformen för att spara in på pengarna och de selarna passar då på färre hästar. Det finns kvalitéts selar även när det gäller bröstselar med fasta bröstor och lokselar som oftast är lättare att tillpassa och det är kanske just en sådan sele TS har och som passar hästen?! E

Annars håller jag med Ewfa i hennes kommentarer

+ Efwa: Jo, det funkar ju om man vet hur det ska ställas in och använder draglinor och baksele(helst iaf) MEN problemet är ju trots allt att de flesta inte använder dessa 2 mycket bra seldetaljerna eftersom selarna säljs som "kompletta"... Sen är det inte säkert att det rörelsespann som blir räcker till, har haft åtminstone 2 stycken där det inte hade räckt.

:bow::bow::bow:

så ärligt , och så sant.

Tänk om de på ridforumet skulle få frågor från folk som har ridit i flera år på egen häst skulle fråga hur deras ponnyputa ska spännas så den passar fälttävlan. :p

Det är bra att folk frågar här, innan de ger sig ut, så fortsätt fråga och fortsätt bränn skitselarna med fast brösta! Fortsätt oxå att konfrontera personal i ridsportbutiker, börjes, hööks etc. Jag tycker mig se en förändring..

nej, det finns inga kvalitetsselar med fasta bröstor. Det är skit för hästen och det går inte att modifiera till något pga däckelns beskaffenhet.

:bow::bow::bow:

Det är bra att folk frågar här, innan de ger sig ut, så fortsätt fråga och fortsätt bränn skitselarna med fast brösta! Fortsätt oxå att konfrontera personal i ridsportbutiker, börjes, hööks etc. Jag tycker mig se en förändring..

Fast jag har haft både färre och mindre besvär på både häst och sele med de så kallade "skitselarna" än de som är "riktiga" selar (skav på häst, passform och delar som går sönder).
Så, om man inte har råd eller vet om man vill satsa på körningen, så finns det ingen anledning att lägga ut en massa pengar bara för att få köra lite då och då.

Om jag däremot utan förutsättningar skulle rekommendera någon en sele så blir det en "riktig" med draglinor och baksele, samt lös brösta och bra läder.

Vi är så jäkla präktiga vi som kör. Vi är lite väl mycket; är-det-inte-perfekt-och-selen-är-dyr-och-du-tagit-examen-i-körning-så-kan-du-inte-köra-ens-en-meter.

Moment 22 verkar också vara något vi förespråkar ganska mycket. För att få köra krävs erfarenhet och för att få erfarenhet måste du ha kört en massa.

Däremot, och här håller jag med dig fullständigt, så ska personal på försäljningställena veta så pass mycket att de kan tala om vad fördelar och nackdelar är med olika sorts läder, tillverkare, selar och attiraljer för att få sälja dem. Jag har inte sett någon skillnad där, som du har sett....inte på de butiker du nämnt iallafall.

Man ska ha sådan hästkännedom (inte kunskap per se) att du ser om hästen far illa, får skav och inte kan röra sig optimalt. Det är det som krävs, anser jag.

Däckelns utformning är väldigt olika på alla selar (både med fast brösta och lös)och naturligtvis ska man ha en däckel som passar hästen men bara för att selen har lös brösta behöver inte betyda att däckeln passar och vise versa. De däcklar som finns på de allra billigaste selarna passar inte många hästar.

Det finns ju de som använder fasta (välpassande) bröstor/lokor att tävla i och få det till att fungera med lite förståelse för hur man anpassar en sele och vagn.

Det sista du sa där gör ju att vi alltid kan utesluta skitselarna, då de alltid orsakar onödiga besvär och ibland skada på hästar när de används att dra en vagn med.
Jag började min "karriär" som kusk med skitsele och därför vill jag inte att andra ska göra samma misstag då hästarna får skav och obehag av dem.
Selen är inte dyr i inköp, inte vagnen heller. Jag kan plocka ihop utrustning till en nybörjare för under 5000:- och det är vad de flesta som skaffar häst måste investera i för att kunna rida i en bra sadel och träns. De allra flesta spenderar ännu mera på krims krams, benskydd täcke etc.

Det sista du sa där gör ju att vi alltid kan utesluta skitselarna, då de alltid orsakar onödiga besvär och ibland skada på hästar när de används att dra en vagn med.

Där går våra åsikter isär. Ibland är nog det enda ordet vi är mest överens över.

Märker heller ingen skillnad på min "riktiga" sele och skitselen ur den aspekten du beskriver.

Jag började min "karriär" som kusk med skitsele och därför vill jag inte att andra ska göra samma misstag då hästarna får skav och obehag av dem.

Varför har jag då inte kunnat se varken skav eller obehag hos dom hästar som jag setts körs med fastbrösta? Min vän som kör par med sina shettisar har fast brösta men dock är inte selarna ifrån h**ks eller b*rjes utan dom är special gjorda hos nån selmakare i kanonläder. Hon kör med dom selarna både i enbet och par. Hästarna är 18år nu och körda med detta sen dom var ca 3år(med lite om stoppning och så).

Dock så kommer jag skaffa en sele med lös brösta den dagen min häst är färdig inkörd och ska dra lite mer, tills dess kommer han gå med en likadan sele som hon har till sina.

titta noga, eller så är det så att dina kunskaper brister och du ser inte att hon använder draglinor till parselar. parselar har inte fasta bröstor, det är parselar!!. Fast brösta har de selar som har läderputor, säljs på hööks och andra okunniga affärer och saknar draglinor och baksele. Skaklarna hänger i armbågshöjd på hästen.

Nu börjar jag bli väldigt trött på nybörjare som ifrågasätter vana tävlande kuskars erfarenhet, jag har inte ork kvar efter alla år av tjat, och är inte härinne så ofta heller på grund av det. Gå gärna in på nåt annat forum och fråga för att sen förneka den nya kunskap du får där. jag ger upp!
/ja, arg är jag och tills dess det går över skriver jag inte mer.

Liknande trådar

Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 891
Utrustning Hej! Ny här på forumet! Har en islandshästvalack på 16 år, som jag haft i lite över 4 månader. Vi har problem med bett och att hitta...
Svar
11
· Visningar
5 336
Hundhälsa Hej. Längesedan jag var aktiv på detta forum men nu känner jag att jag behöver skriva av mig och kanske få ett gott råd eller två så...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
12 447
Senast: LelleLilla
·
Relationer Kloka buke! Behöver er hjälp! Alltså... Jag har snurrat till det lite i huvudet och behöver rätta till det...:p Kommer antagligen bli...
2 3
Svar
41
· Visningar
5 807

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka