Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Janusinfo. FASS är tillverkarens egen text, Janusinfo är oberoende information.
Tillverkarna vill inte kunna bli stämda, därför avråds nästan alla preparat vid graviditet/amning.
Det är en märklig kultur det där tycker jag, även om jag har mer förståelse för det för mediciner än andra saker.
Det handlar väl framförallt om att man inte rekommenderar saker som man inte har testat och konstaterat säkra?Tillverkarna vill inte kunna bli stämda, därför avråds nästan alla preparat vid graviditet/amning.
En sak när det bara gäller mig själv, men om det handlar om amning så är det ju barnet som riskerar att påverkas också. Jag hade därför gått på FASS om inte min läkare gett ok för annat.
Fast vårdpersonal använder sig av Janusinfo, dvs det svar man får av sin läkare bör (ska!) stämma överens med informationen där.En sak när det bara gäller mig själv, men om det handlar om amning så är det ju barnet som riskerar att påverkas också. Jag hade därför gått på FASS om inte min läkare gett ok för annat.
I mitt län används främst FASS.Fast vårdpersonal använder sig av Janusinfo, dvs det svar man får av sin läkare bör (ska!) stämma överens med informationen där.
Ja jag hade frågat läkare iaf om jag hittade motstridig information och det just handlar om graviditet/amning.Janusinfo är tänkt som beslutsstöd till sjukvårdspersonal och baserat på erfarenhet. Helt ok att använda som källa tycker jag.
Det handlar väl framförallt om att man inte rekommenderar saker som man inte har testat och konstaterat säkra?
Jag tycker det är fullt rimligt att avråda när vi inte vet mer.
I mitt län används främst FASS.
Ja det varierar säkert, de läkare jag vet tittar i FASS iafVi arbetar i samma län och jag var placerad på gyn senast i våras där läkarna absolut rekommenderar Janusinfo. Däremot vågar inte alltid t ex vårdcentralsläkare lita på janus pga FASS.