FASS eller Janusinfo, vilken gäller? (Voltaren vid amning)

pollex

Trådstartare
När jag kollar upp vad som gäller för att ta Voltaren under tiden man ammar så får jag olika information från FASS (som avråder) och Janusinfo (som säger okej). Hur kan det komma sig att de ger olika information? Och vilken av sidorna ska man lita på?

En sak när det bara gäller mig själv, men om det handlar om amning så är det ju barnet som riskerar att påverkas också. Jag hade därför gått på FASS om inte min läkare gett ok för annat.

En sak när det bara gäller mig själv, men om det handlar om amning så är det ju barnet som riskerar att påverkas också. Jag hade därför gått på FASS om inte min läkare gett ok för annat.

Janusinfo är tänkt som beslutsstöd till sjukvårdspersonal och baserat på erfarenhet. Helt ok att använda som källa tycker jag.

Fast vårdpersonal använder sig av Janusinfo, dvs det svar man får av sin läkare bör (ska!) stämma överens med informationen där.

Det handlar väl framförallt om att man inte rekommenderar saker som man inte har testat och konstaterat säkra?
Jag tycker det är fullt rimligt att avråda när vi inte vet mer.

I mitt län används främst FASS.

Vi arbetar i samma län och jag var placerad på gyn senast i våras där läkarna absolut rekommenderar Janusinfo. Däremot vågar inte alltid t ex vårdcentralsläkare lita på janus pga FASS.

Det stora journalsysstem som förs i Stockholm är direkt kopplat till FASS, det kommer upp en varningsruta om man försöker ordinera mediciner som inte går ihop.

Intressant att det verkar göras lite olika inom vården ändå!

Jag förstår @MiniLi s synpunkt fullt ut, även om jag rent logiskt förstår att Janusinfo ger den information som jag skulle fått vid en vårdkontakt så bär det känslomässigt emot att göra något som inte har ett samstämmigt ”kör!” på sig från samtliga källor när en annan liten individ också är inblandad.

Liknande trådar

Fritid Har kikat runt lite på SL:s hemsida och det jag inte riktigt hittar är hur långt jag kan åka på en biljett. När jag till exempel ska...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
1 904
Senast: Badger
·
Fritid Hej Om en vecka ska jag och mannen flyga till Storbrittanien och ingen av oss är särskilt vana vid att resa, så jag tänkte kolla om det...
2 3
Svar
54
· Visningar
2 084
Senast: KesoNeso
·
Kropp & Själ Natten till igår fick jag ett samtal om att en nära anhörig från ingenstans försökt ta sitt eget liv. Det kom som en chock för alla...
2
Svar
24
· Visningar
1 569
Senast: Twihard
·
Kropp & Själ Jag vänder mig till Bukefalos, då det är det största forum/grupp jag känner till, där en majoritet är kvinnor och många dessutom aktiva...
Svar
12
· Visningar
1 342
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama