nyttnick
Trådstartare
Ifjol separerade jag och i samband med det såldes gården och alla hästar utom en, min absolut finaste, raraste bästa vän. Hon har varit utlånad till sin uppfödare (utomlands) och tyvärr verkar hon gå tom i år trots att hon ultraljudats dräktig. Hon har varit utlånad på obestämd tid och uppfödaren har nu lite för mycket hästar och vet inte vilka hon ska sälja eller behålla. Dessutom är hon petig med var hästarna hamnar och säljer inte om det inte känns bra. Så, hon vill gärna att jag tar hem min häst igen, när jag hade hoppats att hon kunde stannat ett år och ett för till, dvs hemkomst runt årskiftet 2015/2016. Då hade hon, enligt vår överenskommels även kunnat komma hem dräktig, på uppfödarens bekostnad.
Problemet: Ekonomi och tid
1. Jag har bara tid att ta hand om hästen 50% av alla dagar
2. Jag har ingen rejäl buffert (men dock en buffert)
3. Jag har två barn som inte är i skolålder än
-Hjärtat säger ta hem henne dräktig och sälj fölet.
-Hjärnan säger - har du svårt med en häst så kommer det varken bli lättare eller billigare med två, se för guds skull till att inte betäcka.
-Hjärtat säger ta hem henne, utbilda och ha kul ihop. Se till att komma ut på träningar som du så länge velat. Hon har gångarter att döda för, hon kommer att stråla bland alla andra hästar. Kör WE eller annat du velat prova på.
-Hjärnan säger att det kommer jag inte hinna med oavsett med den begränsade tid och ekonomi jag har. Hon skulle nog inte lida, men en saftig veterinärräkning skulle kunna ställa allt på ända och då har jag två helt oskyldiga barn som också drabbas.
-Hjärnan säger - det är nog bäst att ta hem och sälja, eller sälja på plats.
-Hjärtat säger: Då kommer jag att brista.
Jag vet att det kommer att föreslås fodervärd osv, men det känns som ett högriskprojekt där du ständigt behöver vara beredd på att få hem hästen, antingen för att kontraktet sägs upp eller för att fodervärden missköter (och nej - jag vet att det finns fantastiska fodervärdar därute, men det finns minst lika många genomruttna).
Jag förväntar mig ingen lösning serverad, men vill höra lite hur ni tänker och vad ni har för ideer, hur ni hade gjort osv.
Det går att lösa ekonomiskt hyggligt bra. Men det är självklart till viss del på barnens bekostnad. Dessutom funderar jag på hur kul det är att ha en häst, men aldrig ha råd att unna sig den där clinicen eller ridlektionen som man så gärna hade velat åka på. Hästen kommer att må bra, men det är mycket pengar att pumpa in när det jag får ut tillbaka inte är vad jag önskar.
Problemet: Ekonomi och tid
1. Jag har bara tid att ta hand om hästen 50% av alla dagar
2. Jag har ingen rejäl buffert (men dock en buffert)
3. Jag har två barn som inte är i skolålder än
-Hjärtat säger ta hem henne dräktig och sälj fölet.
-Hjärnan säger - har du svårt med en häst så kommer det varken bli lättare eller billigare med två, se för guds skull till att inte betäcka.
-Hjärtat säger ta hem henne, utbilda och ha kul ihop. Se till att komma ut på träningar som du så länge velat. Hon har gångarter att döda för, hon kommer att stråla bland alla andra hästar. Kör WE eller annat du velat prova på.
-Hjärnan säger att det kommer jag inte hinna med oavsett med den begränsade tid och ekonomi jag har. Hon skulle nog inte lida, men en saftig veterinärräkning skulle kunna ställa allt på ända och då har jag två helt oskyldiga barn som också drabbas.
-Hjärnan säger - det är nog bäst att ta hem och sälja, eller sälja på plats.
-Hjärtat säger: Då kommer jag att brista.
Jag vet att det kommer att föreslås fodervärd osv, men det känns som ett högriskprojekt där du ständigt behöver vara beredd på att få hem hästen, antingen för att kontraktet sägs upp eller för att fodervärden missköter (och nej - jag vet att det finns fantastiska fodervärdar därute, men det finns minst lika många genomruttna).
Jag förväntar mig ingen lösning serverad, men vill höra lite hur ni tänker och vad ni har för ideer, hur ni hade gjort osv.
Det går att lösa ekonomiskt hyggligt bra. Men det är självklart till viss del på barnens bekostnad. Dessutom funderar jag på hur kul det är att ha en häst, men aldrig ha råd att unna sig den där clinicen eller ridlektionen som man så gärna hade velat åka på. Hästen kommer att må bra, men det är mycket pengar att pumpa in när det jag får ut tillbaka inte är vad jag önskar.