gadriel

Trådstartare
Någon som har erfarenheter av fasaner?
Funderar på att skaffa men har inte hittat jättemycket information om dem. Jag är intresserad av raser som tål kyla. Hade tänkt att göra en/flera del/ar inne i en ladugård (ej uppvärmd) och så en/flera utevoljär/er i anslutning till innedelen.

Kan man blanda olika raser eller måste man ha en tupp + en resp flera hönor i varsin voljär? Går det ha ex två tuppar + hönor i samma voljär (gissar att de slåss) ?

Finns det andra lämpliga vinterhärdiga fåglar, marklevande eller flygande (ej papegojor) som kan gå bra att ha tillsammans med fasaner?

Hur stor yta bör man ha?

De raser jag hittills kollat lite extra på är diamant-, guld- och silverfasaner, finns det fler fina och trevliga raser som tål vinterklimatet?

Hoppas verkligen att någon vänlig själ kan ge mej lite hjälp! :)

/gadriel- blivande fasanägare?

Guldfasanen är lättskött. Man bör ha en hel del utrymme och de ska ha tillgång till skugga. Gärna ha några granar inplanterade i utrymmet där de vistas ute. Men det är smidigt att typ ta en vanlig staketstolpe och typ göra koja med granris (Spikar upp riset på stolpen)

När det gäller att blanda raser så visst går det men man bör inte blanda raser för att avla fram korsningar

Vi har vildfasaner här och de klarar ju vintern här nere bra fast jag vet inte vilken sort det är.

Tack för ditt svar. :)

Jag har inte tänkt att avla överhuvudtaget. Är det inte risk att tuppar av olika raser slåss med varandra?

tänkte att man oftast bara ha en tupp till vanliga höns iaf har vi det här.

Fast har man få djur och tillräckligt stort så kanske det funkar.annars får jag göra 2-3 voljäörer som jag tänkte från början.

Kan ju vara bra ide. Det går ju att testa i början och se om det fungera annars kan man ju flytta över dom.

Ska själv bygga ett utrymme till. Ska skaffa en ny hönsras är det tänkt.

så sant, dessutom alltid bra att ha flera voljärer när man köper nya djur så de hinner vänja sig vid varandra först. Om inte annat kan jag alltid ha dvärghöns eller ngt i en :)

Vad har du för ras nu och vad tänkte du skaffa?

Här finns sånna där vita värphöns, heter de leghorn mån tros? och "vanliga" bruna, vet inte vad rasen heter. Sen är det två dvärghöns, playmouth tror jag, som går för sig själva. Men de är ju inte mina utan det är pojkvännens mamma som har mest hand om dom, även om jag mer än gärna går till dom och prata med dom och mata dom. ;)

Va kul :)
Får köra förbi dej då när jag har vägarna förbi (brukar hälsa på en i nässjö ibland ) :p

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Akvarietråden V
  • Promenadskor vinter

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka