Farväl, älskade lilla Fay...

Red_Chili

Trådstartare
22457_1198102250_20328959.jpg


I tisdags hände det. Hon pep till, sedan kunde hon inte stå. Hela den lilla whippetkroppen skakade likt en vibrerande mobiltelefon, fast mer och konstant… I flera minuter satt hon i mitt knä och efter ett litet tag var hon bättre, dock kunde hon fortfarande inte stå. Jag bäddade därför ned henne under en fäll och gick ut med de andra hundarna. Väl tillbaka i huset igen så kollade jag till henne. Hon satt upp, men mellanhanden och tassen hade vikt sig, det var som om benet inte hade någon kontakt med övriga kroppen.

Vi åkte in till veterinären. Fay skakade fortfarande i kroppen lite då och då, men sov lugnt i mitt knä hela resan. Inne hos veterinären så uppförde hon sig otroligt bra och veterinären sa flera gånger att Fay verkade vara en fantastisk whippet. Fay kunde fortfarande inte stå upp och jag var tvungen att hålla i hela henne för att hon inte skulle ramla ihop när veterinären kände på henne. Det beslutades att hon skulle bli kvar på djursjukhuset över natten. Veterinären tog Fay ifrån mig, jag pussade henne på huvudet och gick sedan ut till bilen.

Tester har gjorts. Fay har fått smärtstillande, dropp, fått vila och så vidare. Hon är röntgad, men man har inte sett någonting konstigt alls. Hon har inte heller blivit bättre efter den behandling hon fått. Tvärtom, hon är sämre nu än tidigare.

Efter ett långt samtal med den underbart snälla och duktiga veterinären konstaterades det att vi hade två valmöjligheter. Ryggmärgstest eller behandla med antibiotika utan att veta vad som var fel. Ryggmärgstestet var inte att tänka på. Det är krångligt, dyrt, jobbigt och det var långt ifrån säkert att man skulle hitta någonting. Hade man hittat något så kanske man hade kunnat behandla och hoppas på att hon skulle bättra sig.

Jag ringde till Bosse.
Jag förklarade läget för honom, berättade allt som skett och allt som sagts. Han höll med mig om att ryggmärgstestet är helt onödigt att göra. Han sa även det jag tänkte, men inte riktigt vågat eller velat säga rakt ut. Att stoppa i en 11år gammal whippet antibiotika m.m. för att eventuellt få henne lite bättre… Nej, det var inte ett alternativ. Det är bara att dra ut på lidandet, för även veterinären sa att oavsett vad man gör så är det inte stor chans att hon blir bra igen.

Det enda som återstår nu är alltså att ringa till veterinären för att berätta vad vi kommit fram till.
Fay ska inte behöva lida mer.

Det känns så hemskt... Hon är verkligen en fantastisk hund...
Nu har jag dessutom blivit av med två älskade hundar på en vecka. Först var det Harry (som ägdes av Aningsfull här på buke) och nu Fay... Hur orkar man?
 
Sv: Farväl, älskade lilla Fay...

*kramar om*

Hemskt att förlora vänner.

/Syrsa
 
Sv: Farväl, älskade lilla Fay...

Vi lät vår älskling somna in igår, 12½ år gammal.
Det värker, känns overkligt och man vill bara vakna ur mardrömmen - vet precis vad du går igenom.

*kram*
 
Sv: Farväl, älskade lilla Fay...

Usch, det är det hemska med att omge sig med underbara djur, tyvärr...
 
Sv: Farväl, älskade lilla Fay...

Det känns ändå bra att det tog slut så fort som det gjorde. Nu skedde allt på bara någon dag. Det hade varit värre att se henne gå och bli sämre, sämre och sämre för att till sist inte orka... Nu fick hon vara pigg in i det sista. Det är skönt..
Hittills har det värsta nog varit när jag ringde min bästa vän, som älskar Fay något extremt mycket, och berättade allt för henne... Hon är inte den som visar överdrivet mycket känslor vanligtvis, men nu satt hon och storgrät i telefon..
 
Sv: Farväl, älskade lilla Fay...

:cry: Usch, det negativa med att älska djur.
I måndags avlivade vi en av våra råttor, jag grät hela dagen men tror att jag mest grät för att jag blev rädd för hur det skulle vara den dagen då vi kommer ta bort min tik. Min älskade, underbara Doris. Finns ju liksom inte i tanken att hon faktiskt kommer lämna mig ensam någon dag. Nu är hon visserligen "bara" åtta och är av liten ras, så förhoppningsvis har hon ju några år kvar!

Gråt ut, omge dig av dina andra fyrbenta vänner och kom ihåg det vackra och roliga ni upplevt tillsammans!
*tröstkramar*
 
Sv: Farväl, älskade lilla Fay...

Åhhh... började gråta när jag läste. :cry: Ser ut att ha varit en väldigt söt och fin vovve :heart
 
Sv: Farväl, älskade lilla Fay...

Åh, vad trist att det blev så! Men det är ju en tröst att veta att ni gjorde det som är bäst för henne, och för det kommer hon vara dig evigt tacksam.

Gråt ut och gör det ända tills du känner att du inte behöver göra det längre, håll det aldrig inne.

*kramar*
 

Liknande trådar

Övr. Hund Ja, som frågan lyder ovan. Hur kommer man över sorgen över sina älskade hundar? Fick ta bort min sista hund i veckan. För ca ett år...
Svar
15
· Visningar
934
Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
679
Senast: igbest
·
  • Artikel
Dagbok Känner att jag behöver skriva av mig lite efter den här dagen, det har ju varit några turer med min älskade hund. Han trivs inte med...
Svar
16
· Visningar
3 129
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
25 419

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp