FÅRtråden

Ja, jag kommer att vaccinera enligt de rekommendationer jag fått från besättningsveterinär och Gård&Djurhälsan.

Vi kommer att vaccinera samtliga djur, dels i god tid före betessläpp, och revaccinera i juli.

Vi fick hem vaccinet förra veckan, så det står i kylskåpet och väntar på vaccineringsdags.

Veterinärerna säger att just baggar är extra känsliga, så om man inte vaccinerar hela besättningen, så ska man i varje fall vaccinera sina avelsbaggar.

Men, eftersom det är 50 doser i en förpackning, och vaccinet bara håller några timmar efter att förpackningen öppnats, så vaccinerar nog många alla sina djur.

Det som är lite tråkigt, är att det finns föga hjälp att få, för små besättningar, som skulle vilja hitta någon i närheten att "dela flaska" med.
I nuläget får man inte dela flaska.

Och det som är känsligt med baggar delvis är att febern slår ut/ dödar spermierna ( med det vet ni såklart) samt att viruset skadar slemhinnor och då även ( kan ) skada slemhinnorna i testiklarna, sterila.

Vi ska vaccinera (kor), vi är inte oroliga för dödsfall utan mer att om de blir infekterade i 3-4 dräktighetsmånaden så kan kalvarna födas utan storhjärna ( det är ett hålrum bara med vätska i ), eller om tidigare att de kastar. Vi hade två tomma kor i år vilket är mer än vanligt men kanske inte ovanligt , 2 grannar längre bort har haft många tomma kor men eftersom ingen ( inte heller vi ) visste om detta då så är ju djuren inte kvar annars kunde man ta prov för att kolla om de har antikroppar mot viruset för att se om det var så att djuren blivit infekterade.

Men det är väl två doser på får också? Ja du bor verkligen i riskområde.
Det är olika bud på det, finns ingen dokumentation på att det behövs två doser för får. Däremot så rekommenderas det på olika ställen, läser man på sva är det egentligen en dos för får och två doser för kor som de går ut med.

Det är olika bud på det, finns ingen dokumentation på att det behövs två doser för får. Däremot så rekommenderas det på olika ställen, läser man på sva är det egentligen en dos för får och två doser för kor som de går ut med.
Ok tack för infot, gick efter grannen som skulle ge sina får två doser. trodde då får är så mkt känsligare att de behövde två doser och kor isf en dos, vet du varför det kan vara så att det är en dos för får?

Lägger till, synd att man inte i nuläget får dela flaska, vet många med mindre antal djur både får o kor som vill dela men inte får.

Vi ska också vaccinera och som så många andra fick vi hem vaccinet lite för sent så dröjer lite dock. Kommer ge allihop när vi ändå är igång när lammen har åldern inne.

Har ni hört nåt om revaccination årligen?
Har nämligen 3 flaskor då planen var att vaccinera innan lamningen drog igång och hade då behövt ge i 3 omgångar. Bra datum på flaskan så kan spara en till nästa år i så fall.

I nuläget får man inte dela flaska.

Och det som är känsligt med baggar delvis är att febern slår ut/ dödar spermierna ( med det vet ni såklart) samt att viruset skadar slemhinnor och då även ( kan ) skada slemhinnorna i testiklarna, sterila.

Vi ska vaccinera (kor), vi är inte oroliga för dödsfall utan mer att om de blir infekterade i 3-4 dräktighetsmånaden så kan kalvarna födas utan storhjärna ( det är ett hålrum bara med vätska i ), eller om tidigare att de kastar. Vi hade två tomma kor i år vilket är mer än vanligt men kanske inte ovanligt , 2 grannar längre bort har haft många tomma kor men eftersom ingen ( inte heller vi ) visste om detta då så är ju djuren inte kvar annars kunde man ta prov för att kolla om de har antikroppar mot viruset för att se om det var så att djuren blivit infekterade.
Det finns inget förbud mot att dela flaska.

Man får använda medicin som skrivits ut av en veterinär, inte annars.

Samtidigt så finns inget krav på att man man köpt en flaska.

Så kryphålet är att veterinär skriver ut till två, och så hämtar man ut en flaska och delar på.

Så kryphålet är att veterinär skriver ut till två, och så hämtar man ut en flaska och delar på.
Jag fick till mig på kurs- av veterinär- att det inte fungerade pga Jordbruksverket o den anmälan som ska göras till dem om vaccinationerna. Men hon kanske hade fel. Jag vaccinerar ju mot annat men inget av det går på något vis till Jordbruksverket utan blir enbart registrerat som läkemedelsinköp. Att jag själv journalför är för egen skull och att Krav kräver det, ja vi får ju journalföra även om vi ger icke läkemedel.

Ok tack för infot, gick efter grannen som skulle ge sina får två doser. trodde då får är så mkt känsligare att de behövde två doser och kor isf en dos, vet du varför det kan vara så att det är en dos för får?
Ingen aning, så rekommendationen jag har fått är minst en och två bra.
Man kan höra av sig till distriktsveterinärerna i vissa län, då samordnar de som har mindre besättningar.

Vi har lite senare lamning i år så vi har vaccinerat första dosen med blåtunge-vaccin, och hinner även ge andra dosen utan att det blir för nära lamningen. Vi har en liten besättning och har delat flaska med två andra små besättningar i området, med hjälp av vår veterinär.

Jag har en fråga om selen. Vi släppte in baggen till tackorna 15/10 och han går kvar än.
Vi har haft det datumet som ett riktmärke inför lamning och har gett selen en gång 6v före beräknad lamning och sen 2 v innan.
Tre av tackorna skulle kunna lamma när som. En kommer garanterat vara en eftersläntare om man ser till mage och juver.

Ska man ge fler doser?

Jag har en fråga om selen. Vi släppte in baggen till tackorna 15/10 och han går kvar än.
Vi har haft det datumet som ett riktmärke inför lamning och har gett selen en gång 6v före beräknad lamning och sen 2 v innan.
Tre av tackorna skulle kunna lamma när som. En kommer garanterat vara en eftersläntare om man ser till mage och juver.

Ska man ge fler doser?
Det beror på vilket märke?

Årets första lamning avklarad här, 45 tackor fick totalt 82 lamm. Några dödfödda, några döda efter något dygn, två ungtackor som först inte ville ha båda sina lamm men det löste sig med något dygn med fastbunden tacka så överlag har det gått bra!

Nu väntar jag på att mitt blåtunge-vaccin ska komma, sen blir det vaccination innan betessläpp och nästa lamningsomgång.
IMG_0469.webp

Här har 2 av 4 tackor lammat nu.

Tacka nr 1 magrade av under högdräktigheten trots mycket foder. Var väldigt orolig över komplikationer och om hon faktiskt skulle fixa det.
Första lammet låg tokigt, men vi lyckades vända henne rätt. Totalt fick hon tre lamm. Superfin mamma som tagit hand om dem alla från första stund de kom ut. Den första är minst och var lite segare upp på benen och komma igång och dia. Men det gick bra till slut. Alla mår bra.

Tacka nr 2 var en förstföderska. Klämde ut 3 stycken helt själv. Alla var torra och stod på benen och diade när vi kom ut. Jämnstora och pigga allihopa.
Sen efter ett par timmar svalnade intresset lite hos henne och vi fick minska ner boxytan. Tog till sig 2 av de 3. Så vi har fått hålla fast henne så den 3e fått i sig sin råmjölk. Nu har vi gått över på flaska till henne. Går bra.
Dygn 2 kom det blod ur vulvan och något förhöjd temp. Vi såg aldrig efterbörden komma ordentligt, utan mer en lång lång sträng efter henne. Konsulterade veterinär som spolade henne igår, gav livmodersammandragande och antibiotika i 7 dagar. Oklart om det faktiskt behövdes enligt erfarna fårmänniskor jag pratat med. Men man får lita på veterinären. Och är man själv nybörjare så får man lära sig på vägen.

Alla lammen hittills är skäckar, svarta och vita. Ursöta såklart. 5 av sex har päls som en goldenvalp och 1 har krullig ull.

Nu hoppas jag inte de resterande två ska klämma ut 3 var. Blir väldigt mycket lamm 😅. Men risken finns på den ena i alla fall som är lika stor som de andra var. Förstföderskor bägge två.

Vad kul @Ajda är det första eller andra året med lamm.

Jag tycker du tänker helt rätt med veterinären, när man själv är oerfaren så får man se det som dyra läropengar innan man själv är kunnig nog att avgöra.
Sen blir det ofta kanske hängslen och livrem när de väl kommer ut, men då är tackan bra omhändertagen iaf. 😊

Vad kul @Ajda är det första eller andra året med lamm.

Jag tycker du tänker helt rätt med veterinären, när man själv är oerfaren så får man se det som dyra läropengar innan man själv är kunnig nog att avgöra.
Sen blir det ofta kanske hängslen och livrem när de väl kommer ut, men då är tackan bra omhändertagen iaf. 😊

Det är första året med lamm, så allt är helt nytt för oss. Har inte heller någon erfaren fårägare i närheten att vända mig till för hjälp. Så vi är lite Humle och Dumle som kliar oss i huvudet och tar hjälp av människor digitalt för vägledning. Samtidigt som man vill lyssna på sin magkänsla. Men jag tycker ändå det går ganska bra. Det blir kostsamma lamm, men så får det vara. Vi vill verkligen göra detta bra och inte halvdant.

Något som slagit mig är att fårägare väldigt ofta ordinerar ”in och känn”. Det är jag inget fan av än.

Nu hoppas jag de andra två lamningarna som är kvar går helt enligt plan och jag önskar mig max 2 lamm per tacka 😄

Här har också lamm trillat ut, 19 lamm på 8 tackor och 2 av tackorna har fått fyrlingar. 11 tackor kvar som ska lamma, hoppas på en babyboom till helgen.

Vissa enklare fellägen och vid ett felläge så ringde jag min veterinär som kunde guida mig genom det på telefon, vriden livmoder och ut kom ett jättelamm. Lammet var rätt medtaget så det blev sondat (mjölkade ur) och hade svårt att få upp värmen så fick ett varmt bad i en hink, mer sondning av råmjölk och sen tog han sig.
Men lammet dricker bara från en spene så jag har fått mjölka ur då den andra juverhalvan har sett stort och spänt ut. Oroar mig lite för att där är en på början till juverinflammation, men än så länge ser juvret ok ut och mjölken fin ut, däremot så vågar jag inte använda hennes mjölk till något annat lamm.

En tacka har fått mastit så hon går på smärtstillande och penicillin i några dagar och så håller jag henne så att lammen får dia.

@Ajda fördelen med in och känn är att mycket kunskap sitter i fingrarna och man behöver försöka sig fram för att få erfarenhet. Men det underlättar mycket om man har någon att bolla med medan man gör det!

Det finns ju mycket kunskap och föreläsningar att ta del av när man är ny på får, men det är ganska kul att vara så ny på något tycker jag. 😊

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka