Fårstängsel och hästar.

F

Freeky

Hej alla glada!

Jag bor på en liten gård där vi haft får inlånade för att hålla markerna öppna. I år blir det dock inget av med det för ägaren har inga får kvar:cry: . Besvärligt. Vi har funderat på att köpa egna, men det gör man inte bara rätt upp å ner, det ska helst vara en bra och tålig ras, och där är jag inte så insatt än. Några tips?

Sen har vi funderat på att låna ut bete till hästar, men hur är det med hästar och fårstängsel? Är det en bra kombination? Jag har läst att man kan komplettera med plaststolpar och eltråd innanför alt. nån påbyggnad på det befintliga stängslet.

Vi hade hästar betande i fårhage förra sommaren och det funkade jättebra, så hur är det egentligen?:confused:

Sv: Fårstängsel och hästar.

Det är ju en olycksrisk just att hästar fastnar i fårstängslet.
Vi har häst och får tillsammans men hästen går inte i närheten av stängslet, han gillar inte elstötar. Vi har medvetet låtit bli att tala om att det inte är någon ström i staketet:angel:
Men hästar som fastnar i fårstängsel ser inte roliga ut på benen så det är inte att rekommendera.
Vet däremot att det är rätt vanligt att man sätter ett elstängsel innanför för att kunna ha båda djurslagen tillsammans och det är nog en bra idé.

Det är just det där med att hästarna kan fastna jag tänker på, samtidigt som en del säjer att det är överdrivet och att det funkar jättebra med fårstängsel även till hästar, så vad ska man tro :( :confused: ?

Klart det funkar med fårnät....ända tillden eventuella olyckan är framme. Jag tycker man ska minimera riskerna..samma som att en häst kan gå i taggtrådshagar...ända tills olyckan är framme.

Det som oftast händer med fårnät är ju om dom rullar och hamnar fast med benen, får panik och olyckan är ett faktum...ännu värre med skodda hästar då nätet kan kila fast sig under traktarmarna på skon...då SITTER dom fast.

Olyckor händer i vilket fall som helst ibland men att eliminera vissa risker kan ju gardera något från dom.

De som säger att det går bra är ju de som aldrig råkat ut för några olyckor. Givetvis säger folk så då. Får funkar utmärkt innanför elstängsel. Det behövs inte fårnät till dom alls. Ta bort nätet och fixa el istället.

Vet inte riktigt hur det är där du bor men att köpa några får är inte så svårt. Vanliga korsningsfår brukar vara på lätta att köpa och tåliga. Så det låter som det garanterat billigaste alternativet när ni nu har stängt med fårnät redan.

Vi hade 2 m högt hönsnät runt alla våra hagar när vi flyttade hit. Jag satte dit långa distansisolatorer ung strax över knähöjd på¨hästarna så dom skulle låta bli gå för nära stängslet eller rulla sig, var ingen risk att dom rymde :p . Och satte ström på tråden.

Det fungerade alldeles utmärkt i ca 2 år innan vi fick råd att byta ut stängslet helt. Nu har vi trästolp & 3 linor elrep.

Om hästarna bara ska gå på bete & inte ridas så kan man be ägarna dra av dom skorna om dom kan gå utan som en extra säkerhet.

Hyra/låna får kanske? Åtminstone vet jag ett ställe i Skåne som hyr ut får just för bete.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
1 929
Senast: Mia_R
·
Hästhantering Holy Moly bukefalare! Nu behöver jag tips och råd av er. "varning för lång text" Jag är i grund och botten en rätt så orädd hoppryttare...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
13 085
Senast: Mickizz
·
Hästhantering Jag blir inte riktigt klok på fyraåringen härhemma. Tar gärna emot tankar och åsikter. Jag har haft honom sedan han var ettåring, och...
15 16 17
Svar
335
· Visningar
46 034
Senast: Efwa
·
Ekonomi & Juridik Jag undrar hur ni andra skulle hantera följande problem och om ni har några tips och råd. Är ganska nyinflyttad till en gård på...
Svar
11
· Visningar
3 781

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Klösmöbel
  • Målbilder för trubbnosar.

Hästrelaterat

Omröstningar