Färskt blod bra för valpar???

DynamiteCorax

Trådstartare
Hörde en mkt obscen (stavning?) grej idag. Nämlgen att färskt blod skulle vara bra för växande hundar? Vet att det kan vara nyttigt i viss mån men vette sjutton om jag skulle köpa blod å blanda i maten om det inte hade påvisat goda effekter på en växande hund.
Nån som hört/vet något om detta?
Har aldrig hört talas om blodgivor mer än t.ex blodpudding men det är ju tillagat.
Vad säger ni andra?:bow:

Sv: Färskt blod bra för valpar???

Det har jag aldrig hört talas om. Fattar inte heller på vilket sätt det skulle påverka positivt? Extra järnrikt?

Halvt kl

Är det inte järn man ska passa sig för att ge för ofta och mycket?:)

finns ju en hel del nyttigheter i blodets själva funktion i kroppen, men vet inte hur pass bra det är å ge, men enligt sägnen idag så skulle det tydligen främja unghundens tillväxt (alltså kroppen får mer att ta av näringsmässigt)och hjälpa immunförsvar osv osv men då undrar jag om hundmaten man ger och ev tillskott borde vara bra som det är?
Däremot SKULLE det vara bra och gynnsamt för valp/unghund-varför inte pröva ge då?

Jag undrar mest varför du tycker det är obscent? Det är väl lika normalt att äta blod som att äta kött, som för övrigt innehåller blod för det mesta. Våra hundar äter färskfoder. Det innehåller rått kött och blod. Inget konstigt med det. Betydligt konstigare att ge tillagad mat till ett rovdjur.

Har i övrigt inget svar på din fråga.

Hellas: Jo färskfoder i all ära men det jag menade mer var att man skjuter en ko å tar blodet i hink å serverar hunden i "rimlig" mängd alt blandar med sitt vanliga torrfoder så att blodet sugs in i torrfodret. Har jag nån fördel då med tanke på att en bekant slaktar för eget bruk men kastar sånt som inte e ätligt för vanligt folk? Kan jag då ge det rakt av till min hund t.ex kalvbräss, klövar, öron, maginnehåll och vissa organ? Har aldrig gjort sånt förr :/ Vet att morsan kasta åt våra hundar en varsin pungkula från en häst vi kastrera hemma förr. Hon sa att det var nyttigt?! Sen har ju våra hundar fått kokt hjärta, och ugnslagad lever men det luktar ju :(
Till viss del uppvuxen med att ge organ från nöt/svin/lamm till hund men det var ju rent blod i fråga nu

Inälvor ger jag utan att tänka över saken. Däremot får man vara försiktig med en ung valp som inte hunnit äta så varierat - då kan man inte bara ösa på hur som helst.

Rent blod kan man väl ge om man nu vill, jag tycker mest det verkar vara krångligt och kladdigt att hantera. En släkting gav sin jakthund blod ofta (någon gång i veckan), jag minns inte om vi egentligen diskuterade det.

Som med allt foder så ska det inte bli ensidigt, att bara blint ösa på med blod blir inte bra.

Inälvor ger jag utan att tänka över saken. Däremot får man vara försiktig med en ung valp som inte hunnit äta så varierat - då kan man inte bara ösa på hur som helst.

Rent blod kan man väl ge om man nu vill, jag tycker mest det verkar vara krångligt och kladdigt att hantera. En släkting gav sin jakthund blod ofta (någon gång i veckan), jag minns inte om vi egentligen diskuterade det.

Som med allt foder så ska det inte bli ensidigt, att bara blint ösa på med blod blir inte bra.

om man tänker lite praktiskt så inser man att unga hunddjur inte naturligt kan ha tillgång till en så agressiv föda som rått blod.
Det finns ju bara på den plats där bytet slås, och där finns inga valpar.
Hunddjurenbär hem matenKöttet i magen där den förbereds för valparna som håller på att ställa om från dimat till kött.

Liknande trådar

F
Övr. Hund Jag har ett problem som bara växer och växter för tillfället och nu känner jag att någonting måste göras. Har väl försökt att...
2
Svar
35
· Visningar
2 699
Senast: Flo-Jo
·
I
Övr. Hund Jag behöver kloka råd om att skaffa en till hund. Har nu en dobermann som har så stora problembeteenden så jag har insett att mina...
2
Svar
32
· Visningar
2 065
Senast: Isis
·
Övr. Hund Minns ni den här tråden om den hyperaktiva goldentiken jag funderat på att ge upp om? Här kommer uppdatering och lite nya funderingar...
Svar
15
· Visningar
1 613
Senast: Brandgul
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Världscupen 2024/2025