Färskost med curry - vad ska jag göra med det?

Blueberry

Trådstartare
Jag provsmakade färskosten med smak av "fruktig curry" och tyckte att den var SUPERGOD, så nu står det två förpackningar i kylen och väntar på att bli slukade. Men hur?
Till vad?
Kyckling?
Har ni något att rekommendera?

Jag klickade i lite i en omelett i förrgår, och det var gott - men jag tror att det går att göra mycket roligare grejer...

Sv: Färskost med curry - vad ska jag göra med det?

Är nog lite tråkig och tycker curry passar bäst till räkor och kyckling, enbart.

Jag har inte smakat sorten du köpt, men varför inte i en kycklinggryta eller fylla kyckling med den. Brukar alltid bli gott med färskost oavsett smak.

I med den i såsen till en god räksås kanske :d

Kanske en matig cheesecake (alltså inte dessertvarianten :p ) med kyckling, räkor eller något annat som är gott ihop med curry? :)

Jag brukar fylla kycklingfilé med färskost, tror det skulle bli supergott med den du har!
Dock har jag inte lyckats få osten att stanna kvar helt i filéerna... haha, det brukar flyta ut en hel del...

Jag brukar fylla kycklingfilé med färskost, tror det skulle bli supergott med den du har!
Dock har jag inte lyckats få osten att stanna kvar helt i filéerna... haha, det brukar flyta ut en hel del...

Jag brukar linda filéerna med bacon så stannar osten kvar :)

TS: Kanske hade varit gott att göra en kycklingröra o ha bakad potatis till? :)

Kyckling:
Fyllda filéer
Soppa
Gryta
Som sås till stekt kyckling

Fläsk:
Gryta
Wok

Fisk/skaldjur:
Soppa
Gryta
Räkwok (med ägg, grönsaker och stekt ris:d)

Kycklingpaj med paprika

1 rulle valfri färdig pajdeg
½ grillad kyckling eller ca 250-300 g stekt kycklingkött
1 st liten purjo eller 2-3 st salladslökar
1 st röd eller orange paprika
2 dl Crème fraiche paprika chili
3 st ägg
1 tsk salt
1 krm peppar
1 påse gratängost

Följ instruktionerna på pajdegen.
Sätt ugnen på 225 grader.
Tärna kycklingen, strimla löken och grovhacka paprikan, blanda och lägg i formen.
Blanda crème fraiche, ägg, salt och peppar.
Strö över riven ost.
Grädda mitt i ugnen ca 30 minuter.

Byt ut crème fraichen mot färskosten.
För att få skaldjurspaj byter du ut kycklingen och paprikan mot en burk skalade räkor i lag och/eller en burk kräftstjärtar i lag. Så eventuellt även ha i crabsticks.

Den kan jag tipsa positivt om - den färsk-ost-curryn var riktigt god tillsammans med lammfärsen, det var en helt annorlunda - friskare - smak än den man kan frammana ur "vanlig" curryblandning.

Är man inte en lammsmaksälskare funkar det nog lika bra med vanlig nötfärs.

Har du kollar på Arlas hemsida och deras receptförslag med curryn?

Arlas eget recept på quesadillas med den färskosten och mangold (eller var det spenat?) är sååå gott! Finns på deras hemsida :)

jag tycker färskost som tillbehör till tex. klyftpotatis och kycklingfile (och nån sallad) är himla smidigt och gott :)

På en lite saltad laxfilé och in i ugnen i 25 minuter. Serveras med ris och sallad. Den är apgod!

Fiskgratäng eller fiskgryta.
Kassler + ananas och så klicka på lite o in i ugnen.
Frukostkorv snittad o fylld med lök o äpple o klicka på lite o in i ugnen

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Jag är mitt inne i första sommaren med att försöka odla ätbara grejer på min plats. Visst har jag pysslat mycket med trädgård tidigare...
Svar
4
· Visningar
664
Senast: cassiopeja
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 290
Senast: Grazing
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
7 498
Senast: Farao
·
Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
4 245

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka