Fårskinntunnel till bred sadelgjord

remmis

Trådstartare
Utlyser tips på hur ni som har breda gjordar löst problemet med skavd päls.
Under dec-mars är det samma problem varje år... I år blev det värre än vanligt och nu har hästen fått gå barbacka i 4 veckor.
Jag har en fårskinnstunnel som passar en vanlig sadelgjord, men den breda Childeric gjorden har jag ingen passande fluff tunnel till.

Är det någon som har tips på hur man syr en egen eller om det faktiskt finns något passande på marknaden?

Sv: Fårskinntunnel till bred sadelgjord

Hade samma problem med Kenzo när de var pälsbytes dags. Jag sydde ihop 2 för att få en tillräckligt lång. Min va dock inte bred. Vart är Punchen skavd? Kan du inte trä på en på varje sida om "magplattan". Antar att skavet är på sidorna.

Det finns ju färdiga gjordar med avtagbart fårskinn. Jag köpte en på Globen eftersom min kille fått skav av sin ELT. Minns inte om det var en Mattes eller en Christ, båda har och de är hyfsat breda på mitten. Fast det funkar ju bara om du och hästen kan skiljas från er Childericgjord...;-)

Man kan ju lästa ut en sadelgjordstunnel med lite extra fårskinn. Dvs klippa upp den och sy in en remsa med mer fluff.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 483
Senast: Mabuse
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
22 301
R
Hundavel & Ras Hej alla, förlåt för ännu en rastipstråd! Hoppas det finns någon där ute som orkar läsa :) Jag känner att det börjar bli dags för mig...
2
Svar
22
· Visningar
6 202
Senast: LaMagia
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 215
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar