Fårskinnspadd närmast hästen.

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare JenniferBatten
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 29
  • Visningar Visningar 3 972
J

JenniferBatten

Provade i dag att ha fårsknnspadden närmast hästen, alltså under schabraket för att han får skav utav kanten längst bak på schabraket. Men fick inte till det riktigt..såg skitmysko ut:smirk:

Någon som har bilder att visa upp där ni har padden närmast hästen?

Hur sadlar ni? lägger på padden först o sen schabraket o sadeln eller sitter allt ihop?

Jennifer

Sv: Fårskinnspadd närmast hästen.

Jag har fårskinnspaddar till mina därför att de är stötdämpande, har dem därför mellan sadel o schabrak. De som finns på marknaden är gjorda för det. Mina kan också få lite skav av schabrak i bakkant på vintern, brukar använda ett helt fårskinn underst o sen scahbrak o sadel (eller bara sadel o fårskinn) eller en fårskinnsvojlok. Bli enklast så, annars är det ganska svårt att få det att ligga stilla eftersom fårskinnspadden inte är formad för att ligga så...

Hade själv samma problem på ett fullblod. Funkade fint för oss o ha fårskinnet mellan schabrak och ryggen, behövdes främst vid pälssättning/fällning. Tyckte dock det blev smutsigt så fort så jag tog en bit fårskinn och klipte en remsa och limmade fast längst bak på kanten av ett schabrak, funkade fin fint. Även mjukt fleece funkade för vår del fastlimmat. Var kanten längst bak på schabraket som orsakade skavet.

jag red med bara fårskinnspadden idag efter att fått skav efter ett shabrak som låg illa, fungerade jättebra.

Har gjort det ett tag när sadeln skulle sätta sig! Men började använda schabrak för ca 3 veckor sedan för att kunna vara lite extra fin. Det ser så tomt ut utan:angel:

Har min för stötdämpning men idag när jag upptäckte skavet så bytte jag plats på dem.
I programserien som Malin hade visade hon på Flippan hur hon sadlade o då hade hon fårskinnet närmast hästen(hade samma typ som jag har) o det såg inte alls lika lustigt ut som när jag gjorde det idag!

Det verkar som om det är vid pälssättning han också får det:mad: blir lite jobbit att sy på flece eller fårskinn på alla mina schabrak! Använder just nu det mjukaste jag har också:crazy:

Tack för tipset! Jennifer

gör som en i stallet här gör.. ha ett renskinn under som schabrak

Men jag vill ju använda alla mina fina schabrak och min fina fårskinnspadd! Har läst i så många andra trådar att de har padden närmast hästen för att den ska hjälpa bäst, men helt plötsligt finns det ingen som gör så:confused:

fårskinnsvojlock iställer för schabrak eller sy på fråskinn bara på shabraket där han får skav

vill fortfarande använda mina fina schabrak!:angel: att sy på fårskinn där han får skav är ju ett alternativ men det blir väldigt jobbigt då det är många schabrak:smirk:

Vill alltså se bilder när man har fårskinnspadden under schabraket!

Jennifer

men vad är viktigast? dina fina schabrak eller hästens hälsa?

okej det var ganska grovt sagt för jag tror att jag har haft samma slags "skav" på en av hästarna jag haft. Det var inte "skavsår" utan mest att pälsen nöttes bort lite. Som ett milt bogskav efter täcke?

Men om hästen störs av det eller om skavet blir värre så tycker jag du ska tänka på din häst i första hand än dina fina schabrak....?

Missänkte att det skulle komma upp förr eller senare.
Skavet ser ut som ett vanligt bogskav fast det är precis där schabraket slutar.:smirk:

Har sett så många andra som skrivit här att de har fårskinnspadden närmast hästen under schabraket för att den hjälper bäst då! Aha tänkte jag att det måste jag prova--> men fick inte till det riktigt, schabraket korvar sig och står rätt ut. Därför ville jag nu se bilder på hur deras, som säger att de använder padden närmast hästen under schabraket sadel ser ut:D

Vill alltså inte ha några andra tipps på alternativ, eller om det är bäst, snyggast eller viktigast osv. För naturligtvis vet jag att det går att rida med bara padden det är inte det jag vill ha svar på.:cool:

Jag har renskinn-schabrak-sadel i pälsfällnings/sättningsperioder. funkar bra.

Min häst får likadant skav som din.

Fårskinnspad under funkar inte

Använd vojlock ibland, särskilt vid pälssättning/fällning. Kolla skärningen på schabraket. Det ska aldrig vara helt rakt i ryggen och glöm inte dra upp schabraket/vojlocken i kanalen på sadeln.

Hur menar du med helt rakt?

Jennifer

Det fungerar med fårskinnspadden för mig, men det ser jättelustigt ut:angel: det är väl egentligen utseendemässigt som det stör mig skulle jag tro!:smirk:

Jennifer

Jag har nu börjat rida med bara fårskinnspad under sadeln...Funkar jätte bra och hästen tycker det är jätte skönt med det då det inte finns ngn söm som sitter längst ryggen,utan här har han en fri,bred kanal där ryggen får vara "fri".:)

Sen fäster jag den helt vanligt på sadeln som med vilket schabrak som helst och det sitter stilla där det ska,inte svårare än så...

Men om du verkligen Vill ha en bild på det så ska jag försöka ha med kamera nästa gång och fota;)

förstår inte riktigt problemet..

jag har använt fårskinnet närmst hästen vid fällningsperioder då hon kan bli tunnhårig.

har korta hoppschabrak och de lägger sig fint mellan fårskinnet och sadeln.

Liknande trådar

Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under... 2
Svar
25
· Visningar
2 186
Senast: super
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 655
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
1 057
Senast: Sirap
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 935
Senast: Lhas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka