Fårskinn på ikea o. dyl....Konstgjort istället?

finapina

Trådstartare
Vad ska man tro om de billigare kedjornas fårskinn? Djur som farit illa? Någon som vet om t.ex Ikeas? Vill så gärna ha ett par men har tyvärr inte råd att köpa ett lokalproducerat för 2000 kr fast jag förstår hur mkt jobb det krävt.Så nu funderar jag på konstgjorda alternativ men har inte hittat ngt bra....Har ni tips? Vill ej ha rosa osv😑

Det finns tovade får"skinn" där pälsen/ullen är filtad ihop så att det ser ut som en fårskinnsfäll, borde vara billigare än en vanlig fårskinsfäll tänker jag? Annars borde man kunna tova ihop en själv om man är lite händig... Eller gå en tovningskurs och få en ny hobby på köpet :D

Det finns tovade får"skinn" där pälsen/ullen är filtad ihop så att det ser ut som en fårskinnsfäll, borde vara billigare än en vanlig fårskinsfäll tänker jag? Annars borde man kunna tova ihop en själv om man är lite händig... Eller gå en tovningskurs och få en ny hobby på köpet :D
Det är många många timmars jobb bakom de tovade fällarna, så de är rätt dyra.

@finapina Vad är det för skinn du vill ha? Vad ska det användas till? Ganska många svenska skinnproducenter har andrahandsskinn, som fått nån liten kosmetisk skada i beredningen eller liknande. De brukar vara betydligt billigare!

Jag skulle inte köpa skinn som inte kommer från nordiska djur. Fårhållning på många ställen i världen är horribel, och den billiga garvningen får naturen betala för i form av utsläpp och arbetare i form av hälsorisker och låga löner. Bättre att spara ett tag till och ha råd med ett svenskproducerat skinn som är garvat i modern anläggning med bra reningsverk och skälig lön till arbetskraften! :)

Det är många många timmars jobb bakom de tovade fällarna, så de är rätt dyra.

@finapina Vad är det för skinn du vill ha? Vad ska det användas till? Ganska många svenska skinnproducenter har andrahandsskinn, som fått nån liten kosmetisk skada i beredningen eller liknande. De brukar vara betydligt billigare!

Jag skulle inte köpa skinn som inte kommer från nordiska djur. Fårhållning på många ställen i världen är horribel, och den billiga garvningen får naturen betala för i form av utsläpp och arbetare i form av hälsorisker och låga löner. Bättre att spara ett tag till och ha råd med ett svenskproducerat skinn som är garvat i modern anläggning med bra reningsverk och skälig lön till arbetskraften! :)
Får erkänna att jag har ingen koll på pris :o har mest sett dem och tänkt att det var en rolig idé att göra själv någon gång, så det är väl det man får göra om man vill komma undan billigare med en sådan fäll...

Går själv i samma tankar. Hade velat ha en till soffan och en till hunden i bilen.
Tittar också på andra hands sortering, men tycker det inte är tillräckligt mycket avdrag för att det ska vara värt att köpa.
Samtidigt som jag givetvis förstår att man ska ha betalt för sitt arbete.
Blir ett moment 22 för mig så skjuter upp det istället.

Köpte ett billigt i syntet på netto att ha i bilen. Ett svart. Funktionen är överraskande bra, om än inte i samma klass som äkta, varmt när bilen är kall och stöter bort smuts bra.

Dock är det inte tillnärmelsevis lika snyggt som de äkta vi har inne (från lamm jag sett växa upp och klappat på levande också :heart) men de skulle jag aldrig lägga i bilen :o Är väl förstås en smaksak också, våra äkta är inte färgade och behandlade så att de är sådär raka och fluffiga som t.ex. IKEAs utan ser mer ut som när de faktiskt satt på lammen, vill man ha de där med lång fluffig vit päls så hade jag hellre köpt ett syntetiskt än ett som inte var tillverkat i Sverige eller motsvarande.

Går själv i samma tankar. Hade velat ha en till soffan och en till hunden i bilen.
Tittar också på andra hands sortering, men tycker det inte är tillräckligt mycket avdrag för att det ska vara värt att köpa.
Samtidigt som jag givetvis förstår att man ska ha betalt för sitt arbete.
Blir ett moment 22 för mig så skjuter upp det istället.
Till hunden i bilen är det bäst med skinn från köttfår (de är lite stunsiga och tryckavlastande). De brukar inte alls vara dyra, de flesta kasseras för att marknaden är begränsad.

Till hunden i bilen är det bäst med skinn från köttfår (de är lite stunsiga och tryckavlastande). De brukar inte alls vara dyra, de flesta kasseras för att marknaden är begränsad.
Tack för tipset! Det ska jag hålla utkik efter.

Jag har köpt syntet så länge av samma anledning. Och såklart glömt var jag köpte det jag är mest nöjd med. Har för mig jag såg ett nytt på Ikea senast jag gillade dock!

Är det någon som har koll på garvningsprocessen på de billigare skinnen? Det känns som att det är lättare att råka ut för ett ex kromgarvat skinn när pengen inte är så hög..

Hur kan dom vara så billiga?
Beredning av skinn (i Sverige) kostar ca 350:- plus moms, och är det då skinn som blivit fult avflådda på slakteriet så säljs dom kanske billigare. Råkade själv ut för att få tillbaks några riktigt dåligt avflådda skinn i år och det ser man ju inte själv förrän man har dem hemma eftersom slakteriet i många fall sköter all hantering. Jag sålde dom väldigt billigt.

Liknande trådar

Övr. Katt FAN alltså!!! Jaha, vad ska man göra nu då? Kattf*ttan har Återigen Pissat i ena hundens bädd! Jag har helt ärligt tappat räkningen på...
2
Svar
23
· Visningar
3 327
Senast: Nikkis
·
Utrustning Jag är sugen på och köpa ett par stövlar. Vill ha lite smakråd samt höra om era erfarenheter kring Rectilinge Tampa och Roberto Parreca...
Svar
8
· Visningar
1 134
  • Låst
Övr. Barn Hjälp mig med råd, tips och stöd ni barnvana, utomstående bukefalister! Svårt att se klart när man är mitt inne i det själv. Under...
2
Svar
21
· Visningar
4 943
Senast: MissX
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Höstföräldrar 2023
  • Kalla hamburgare
  • Västeråsträffstråden