Färsking önskar vagn!

mirage

Trådstartare
Jag tänkte försöka köra min häst lite men vill ha ordentliga saker först. Han är redan stel i bogarna så då vill jag ju ha en sele med draglinor och baksele och alltså en vagn med svängel. Vill inte ha en stor vagn utan mer som en rockard. Finns det sådana med svängel och fästen för bakselen? Var? Om det inte finns, vad ska man satsa på då för vagn? Förslag till en vilsen? :) Hästen är ett halvblod.

Det kan komma en tid då jag kanske tävlar i körning (efter mycket utbildning då, kan ingenting i princip nu :o), vad ska man ha för vagn då? Blir antagligen dressyrkörning... tror jag! :D

billigare rockards med svängel finns det att få tag på begagnat, har dock aldrig sett en sådan med fästen för baksele, men å andra sidan borde det ju inte vara svårt att svetsa fast heller?

Nej, själva svetsningen är inte så svår men hur vet man VART på skakeln man ska sätta öglan? Köper man en rockard så finns väl heller inte de riktigt stora öglorna som man ser på gigar heller, de som gjorden sitter i alltså?

Lite framför hästens ljumske när den är fastspänd brukar dem ju sitta, sedan kan man ju justera bakselen efter det också.
Kanske inte, vet inte hur vanligt det är, jag hade det på min förra rockard. men jag kanske bara hade tur då ;)

Jag tycker du ska börja med att leta reda på närmaste körförening och försöka gå en körkurs för nybörjare. Då kommer du att lära dig allt det där du undrar över, och en massa annat också. Det är faktiskt rätt farligt att sätta igång att köra utan att ha några som helst kunskaper om det, och om du ursäktar så tycker jag att du verkar veta väldigt lite.
Om du bor i Sthlms-området finns det flera körklubbar att välja på. Om du inte hittar någon förening som ordnar just körkurser, så kanske du ändå kan hitta någon kusk som kan ge dig några privatlektioner och visa dig lite grann hur selen ska sitta, hur man spänner för, lite olika typer av vagnar och så vidare.

Det finns också några bra böcker om körning att läsa:
Elisabeth Hjortvids Att köra häst
Sten Alskans Hästkörning
BDS bok om körning

Lycka till!
:banana:

Först av allt har en som vet lite om körning. Och prata med han eller henne om vad du behöver till din häst. Det är inte alla körhästar man kan ha baksele på. Sedan har någon som lär dig körning, kör gärna flera olika hästar om du har möjlighet. Det ger dig erfarenhet av körning att köra olika hästar.
Detta vad mitt råd, lycka till

Nej, jag kan inte så mycket om körning. :cool: Har hållit på lite med travhästar men det är inte sån körning jag vill ägna mig åt med min häst. Jag har kört Mirage några gånger med lånad utrustning (loksele+rockard) och anledningen till att jag vill ha baksele är att han ska kunna bromsa bakifrån och med ryggen så att den stärks. Blir ju bara hobbykörning till att börja med (och kanske i framtiden också). Självklart kommer jag att ta hjälp utav en kunnig instruktör när jag väl börjar ordentligt!

Tack för de svar jag fått! Om ni vet fler ställen som har vagnar så skriv gärna vart! :D

Vi tillverkar rockards och giggar i ALLA storlekar med hög kuskbock, svängel/fäste för svängel och bakselefästen... ;)

Ok.
Blev så intresserad när ni tillverkar för alla storlekar.
En liten minigigg skulle sitta fint. *Drömmer*

Den minsta giggen vi gjort (hittills) var till en B-ponny på 128 cm. Men det går ju att göra till shettis också! Rockard till shettis har vi gjort. (Med svängel och bakselefäste).

Liknande trådar

Körning Fråga: jag har en enkel bröstsele med fast brösta och en "billig" rockard med svängel. Tänker köpa ny sele med lös brösta och baksele...
Svar
7
· Visningar
1 905
Senast: ameo
·
Hästmänniskan Ingen riktigt bra titel, men va sjutton. Suttit å läst lite olika trådar om köpa hästar och annat. Kikade lite spontant på hastnet mest...
Svar
13
· Visningar
3 396
Hästvård Jag skulle gärna vilja höra lite förslag och gisssningar på vad som kan vara fel på min häst. Har bokat kliniktid, men först om en...
Svar
5
· Visningar
2 577
Senast: bellala
·
Körning Jag har ett shettissto på 8 år vi har haft sedan hon var 1. Hon rids av mina barn och vi har kört in henne. Jag har tömkört henne en del...
Svar
11
· Visningar
2 271
Senast: Mezcal
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Random bildtråd med text V
  • Vad gör vi? Del CCV
  • Göra i Danmark

Hund, Katt, Andra Djur