Färskfoder!!

H

hasselby

Är det någon som ger sin hund det?

Fördelar?
Nackdelar?
Finns det många olika märken?
Är fodret mera smakrikt "gott" för hunden än torrfoder?
Är det drygt?
Dyrt?

En som funderar över alternativ till torrfoder..
:)

Sv: Färskfoder!!

Fördelar? Hunden äter det.
Nackdelar? Luktar illa, förpackningen läcker, det tar plats och frys är nästan obligatoriskt men någon sådan har jag inte.
Finns det många olika märken? Pass. Min får Priima, det är vad som finns där jag handlar.
Är fodret mera smakrikt "gott" för hunden än torrfoder? Det tror jag säkert, min hund blir mkt. upprörd och sur om han en kväll får torrfoder i stället för färskfoder. För att inte tala om när han får det två kvällar i rad...
Är det drygt? Kan jag inte uttala mig om då jag inte har så mycket att jämföra med. Min 15-kilos äter 500 g./dag.
Dyrt? 19 kr./kg. betalar jag, alltså nästan 300 kr./mån. En 15-kilos säck med torrfoder kostar ca. 429 kr. och räcker mycket längre än så.

Fördelar enligt mig: Har hunden svårt för att hålla vikten är detta super enligt mig. Min ena tik håller sig super bra i vikt på detta.
Sommartid är det lite bonus... hunden kan få lite "glass-känsla":D
Smakar gott enligt mina.

negativt:läcker i förpackningen, kan vara bökigt om du inte har stor frys, lite förberedelsetid.

Finns fler märken?: ja det gör det och dom e lite olika utformade. En del ser ut som hamburgare medans andra ser ut som en jättekorv på ca ett-tre kg. Beroende på vad du beställer.
Det finns exempelvis klass, Nordic,priima osv.

Dyrt?:Nej inte värre än andra "märkes" foder. jag har för mig att jag betalar runt 300kr för 15kg

Drygt:nja, om du delar upp den i frysen. Tinar du upp hela så är inte hållbarheten så långvarig. För övrigt så anser jag nog att den är dryg. Mina stora äter runt 1-1.2kg om dagen.

Personligen tycker jag att färskfoder är mkt bra foder om man har möjligheten att handhålla det. Mina hundar ÄLSKAR detta foder!

Fördelar Har hunden svårt för att hålla vikten är detta foder bra vi har en tax och han håller sin vilkt so han ska.
Smakar gott enligt mina.

negativt:kan vara bökigt om du inte har stor frys,men det brukar fungera bra.

Finns fler märken?:ja det gör det, vi har bravo hamburgare verkligen en kannon foder:love:

Dyrt?:Vi köper bravo plus12 kg för 265 och det håller i ca 2-3 månader kommmer nu inte exat i håg=)

Personligen tycker jag att färskfoder är bra foder om man har Mina hund ÄLSKAR detta foder och dettta äre nmkt kräsen TAX:idea:

Fördelar?
De flesta hundar verkar tycka att färskfoder är godare, även de som är kräsna brukar sluka färskfodret. Färskfodret stjäl inte fukt från mage och tarm på samma sätt som torrfoder gör. Mindre avföring, alltså bör mer av intaget foder komma till nytta och inte bara ut igen. De i burgar-form tycker jag är bättre när man har en mindre hund, det blir inte flera dagars mat som tinas upp på en gång.

Nackdelar?
Det är lite bökigare att vara på resande fot när maten måste hållas kall, men det finns ju kylboxar!

Bravo, Halla, Klass, Nordic, Fodax och Priima är nog de vanligaste.

Ja det tror jag.

Är det drygt?
Upplever det inte som odrygt i alla fall.

Dyrt?
24 kg för 380 kr, inte alls farligt.

Fördelar? Bättre för hunden, mindre avföring, finare päls osv osv ...

Nackdelar? Tar plats vid förvaring, är mycket ute och reser med hunden kan det nog bli jobbigt att ta med sig det

Finns det många olika märken? Ja, men jag använder Priima, efter vad jag har hört ska det vara äst, men smaken är väl som baken .. delad :D

Är fodret mera smakrikt "gott" för hunden än torrfoder? Jag upplever det som det ja, har en hund sm tidigare matvägrade, nu är skålen renslickad
Är det drygt? Ja det vill jag nog säga

Dyrt? Jag ger 280 för 20 kg, varierar nog på bostadsort och leverantör

Fördelar? Det är många som säger att det ska vara mycket bra. Innehåller inte lika mycket olika tillsats ämnen och annat som torrfoder gör.
Nackdelar?
Luktar pyton och alla hundar tål det inte. Min hund blev riktigt dålig av det så jag fick sluta ge det.
Ja
Många hundar gillar det bättre
Är det drygt?
Jag upplevde inte det
Dyrt?
Jag upplevde det inte som dyrt foder

Tack till alla som svarat!:)
Köper ni det via återförsäljare eller i djur affär?

Har ev tänkt att testa det till min ena hund....

:bump:

Jag köper Nordic hos i en foderaffär, antingen så kan man köpa "korvvis", eller så beställer jag genom henne en hel kartong och får köpa för samma pris som hos Nordic bilen, om man hämtar det samma dag som det kommer.

jag använder nu priima, jättenöjd. åker direkt till fabriken och det blir mindre än halva priset än i butik!

fast nu har en bekant till mig börjat jobba på halla foder och tyckte jag skulle prova det, men hittar inte frys foder på deras hemsida. någon som provat det?

Liknande trådar

Hundhälsa Då Pudeln vägrar äta allt det står ”hundmat” på börjar jag titta på alternativa lösningar. Hon är inte känslig i magen och van att äta...
Svar
7
· Visningar
509
Senast: Sel
·
Hundhälsa Står i valet och kvalet att gå över till fryst färskfoder. Detta innebär ju lite utmaningar vid resor eller pensionatvisstelser. Tyvärr...
2
Svar
23
· Visningar
1 724
Senast: Tonto
·
Hundhälsa Min yngsta hund (2 år) vill efter ett tag inte äta den maten hon tidigare ätit. Till en början fick hon torrfoder, och det kunde gå...
Svar
15
· Visningar
670
Senast: YlvaG
·
Övr. Hund Jag är ganska ny på det här med aktiveringsleksaker, men funderar på att införskaffa några stycken lite "bättre". Hur vet jag vilka som...
Svar
9
· Visningar
785
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka