Sv: Färskfoder
Men om foder 1 (vi säger torrfoder),har tex en mineralhalt på vi säger 2%(siffror tagna ur luften då jag inte har en aning om verklighetens innehåll).
Foder 2 (färskfoder i exemplet här),har en mineralhalt på 3%.
Ger vi foder 1 får hunden i sig 2 % mineraler men kallas helfoder
Ger vi foder 2 får hunden i sig 3 % mineraler men kallas också för fullfoder.
Blandar vi 50/50 får vi då en mineralhalt på 2,5%,vilket då borde ligga mitt i mellan de båda fodrerna.
Alltså i mitt tänk i detta exempel,borde ju då någon av de två olika fodrerna innehålla för lite,alternativt för mycket mineraler. De kallas båda för helfoder och bör väl vara optimala i sin sammansättning ändå?
Fodrar du bara med torrfoder,eller bara med färskfoder,får du ju ändå inte samma innehåll så att säga.
Så jag undrar igen,hur kan det bli "fel" att blanda då?
(Jag kanske är trögtänkt,men jag hittar inte felet)
Det jag i övrigt tänker på är att färskfoder innehåller lite mer rent kött,vilket jag bara ser som en fördel till en hund. Om de minskar lite kolhydrater,borde det ändå i slutändan ge en bättre kost för vår allätare,men mer köttätande vän hunden
För att olika foder har olika balanser mellan näringsämnen. Om man då blandar utan att ta hänsyn till balanser kan det bli underskott eller överskott av tex någon viss mineral, eller så blir förhållandet mellan olika näringsämnen helt tokigt.
Men om foder 1 (vi säger torrfoder),har tex en mineralhalt på vi säger 2%(siffror tagna ur luften då jag inte har en aning om verklighetens innehåll).
Foder 2 (färskfoder i exemplet här),har en mineralhalt på 3%.
Ger vi foder 1 får hunden i sig 2 % mineraler men kallas helfoder
Ger vi foder 2 får hunden i sig 3 % mineraler men kallas också för fullfoder.
Blandar vi 50/50 får vi då en mineralhalt på 2,5%,vilket då borde ligga mitt i mellan de båda fodrerna.
Alltså i mitt tänk i detta exempel,borde ju då någon av de två olika fodrerna innehålla för lite,alternativt för mycket mineraler. De kallas båda för helfoder och bör väl vara optimala i sin sammansättning ändå?
Fodrar du bara med torrfoder,eller bara med färskfoder,får du ju ändå inte samma innehåll så att säga.
Så jag undrar igen,hur kan det bli "fel" att blanda då?
(Jag kanske är trögtänkt,men jag hittar inte felet)
Det jag i övrigt tänker på är att färskfoder innehåller lite mer rent kött,vilket jag bara ser som en fördel till en hund. Om de minskar lite kolhydrater,borde det ändå i slutändan ge en bättre kost för vår allätare,men mer köttätande vän hunden
Senast ändrad: