Färskfoder

Sv: Färskfoder

För att olika foder har olika balanser mellan näringsämnen. Om man då blandar utan att ta hänsyn till balanser kan det bli underskott eller överskott av tex någon viss mineral, eller så blir förhållandet mellan olika näringsämnen helt tokigt.

Men om foder 1 (vi säger torrfoder),har tex en mineralhalt på vi säger 2%(siffror tagna ur luften då jag inte har en aning om verklighetens innehåll).

Foder 2 (färskfoder i exemplet här),har en mineralhalt på 3%.

Ger vi foder 1 får hunden i sig 2 % mineraler men kallas helfoder
Ger vi foder 2 får hunden i sig 3 % mineraler men kallas också för fullfoder.
Blandar vi 50/50 får vi då en mineralhalt på 2,5%,vilket då borde ligga mitt i mellan de båda fodrerna.

Alltså i mitt tänk i detta exempel,borde ju då någon av de två olika fodrerna innehålla för lite,alternativt för mycket mineraler. De kallas båda för helfoder och bör väl vara optimala i sin sammansättning ändå?

Fodrar du bara med torrfoder,eller bara med färskfoder,får du ju ändå inte samma innehåll så att säga.

Så jag undrar igen,hur kan det bli "fel" att blanda då?
(Jag kanske är trögtänkt,men jag hittar inte felet:angel:)

Det jag i övrigt tänker på är att färskfoder innehåller lite mer rent kött,vilket jag bara ser som en fördel till en hund. Om de minskar lite kolhydrater,borde det ändå i slutändan ge en bättre kost för vår allätare,men mer köttätande vän hunden

Senast ändrad:

Jag pratade med Nordic igår och då sa hon att valpar ska äta 2 % av vuxenvikten (på henne blir den kanske 45kg) så blir det 0.9 kg om dagen. Självklart drar jag ner om hon blir för tjock! Men en sak jag tänkte på... när jag pratade med henne igår sa hon aldrig vilket av fodren jag skulle ta haha. Special+ innehållet med protein + fett så det borde ju vara den, eller?

Fast alla foder är ju inte sammansatta likadant!
Det är ju bara att börja läsa näringsinnehållet på olika foder så inser du snabbt hur olika det är!

Huruvida alla helfoder är optimala är ju en diskussion för sig. Men om vi nu låtsas att det är så - så har vi fortfarande skillnad i hur de är sammansatta!

Det är ju bara att börja läsa näringsinnehållet på olika foder så inser du snabbt hur olika det är!

Huruvida alla helfoder är optimala är ju en diskussion för sig. Men om vi nu låtsas att det är så - så har vi fortfarande skillnad i hur de är sammansatta!

Men fortfarande borde jag om jag tar 50% av ett helfoder, få 50% av dagsbehovet av mineraler där, och tar jag då 50% av ett annat helfoder bör jag få 50% till där, alltså har jag i slutändan 100% av de dagliga behovet. Om det inte fungerar så måste som jag ser det ett av helfoderna vara felbalanserat om det ska bli fel. Annars måste ju mineralbalansen i något av foderna vara fel från början?

/Camilla

Men jag förstår fortfarande inte... Om vi nu bortser från "dåliga" och billiga alternativ i torrfoderväg,så borde ju iallafall de flesta "vanliga"foder vara i balans för att ge hunden det de behöver,eller?

Det spelar ju liksom ingen roll om vi då blandar dem då.

Jag gör en jämförelse med människor här,men bara så att du förstår vad jag menar.:

Om en måltid med 2 potatisar och en fläskfilebit på 200 g utgör en måltid för människans dagliga behov (obs exempel som vi kan kalla helfoder) för att klara mineraler och vitaminer och få i oss det vi behöver.

Samma sak med 2 dl ris och 200 g kycklingfile(som vi då också kallar helfoder). Det ger oss det vi behöver i vitamin och mineralväg.

Kycklingmåltiden ger oss lite mindre fett,men dock det viktiga proteinbehovet blir tillfredställt på samma sätt.

Om jag då istället väljer att ta 1 potatis,1 dl ris och 100 g vardera av kyckling och fläskfile,så borde balansen bli detsamma förutom just fetthalten(vilket ju är olika behov på våra hundars vikt,ålder och arbete).

Jag får alltså av min blandmåltid i mig ungefär samma saker som om jag hade ätit antingen ris och kyckling eller potatis och fläskfile.

Men fortfarande borde jag om jag tar 50% av ett helfoder, få 50% av dagsbehovet av mineraler där, och tar jag då 50% av ett annat helfoder bör jag få 50% till där, alltså har jag i slutändan 100% av de dagliga behovet. Om det inte fungerar så måste som jag ser det ett av helfoderna vara felbalanserat om det ska bli fel. Annars måste ju mineralbalansen i något av foderna vara fel från början?

/Camilla

Men jag förstår fortfarande inte... Om vi nu bortser från "dåliga" och billiga alternativ i torrfoderväg,så borde ju iallafall de flesta "vanliga"foder vara i balans för att ge hunden det de behöver,eller?

Det spelar ju liksom ingen roll om vi då blandar dem då.

Jag gör en jämförelse med människor här,men bara så att du förstår vad jag menar.:

Om en måltid med 2 potatisar och en fläskfilebit på 200 g utgör en måltid för människans dagliga behov (obs exempel som vi kan kalla helfoder) för att klara mineraler och vitaminer och få i oss det vi behöver.

Samma sak med 2 dl ris och 200 g kycklingfile(som vi då också kallar helfoder). Det ger oss det vi behöver i vitamin och mineralväg.

Kycklingmåltiden ger oss lite mindre fett,men dock det viktiga proteinbehovet blir tillfredställt på samma sätt.

Om jag då istället väljer att ta 1 potatis,1 dl ris och 100 g vardera av kyckling och fläskfile,så borde balansen bli detsamma förutom just fetthalten(vilket ju är olika behov på våra hundars vikt,ålder och arbete).

Jag får alltså av min blandmåltid i mig ungefär samma saker som om jag hade ätit antingen ris och kyckling eller potatis och fläskfile.

Alltså, jag är verkligen ingen expert och vet inte riktigt hur jag ska förklara närmare. Men det är vad jag har lärt mig när jag försökt förstå näringslära för hund (som är askrångligt).

Det enda jag tänker på nu är att det finns vissa spann man ska ligga inom med ex mineralkvoter. Och två olika foder kan vara väldigt olika sammansatta men fortfarande båda ligga inom spannet. Blandar man då utan att räkna på saken kanske man får brist eller överskott. Det kan också ge en felaktig kvot eftersom näringshalten av ämnen som ska balansera upp varandra kan skifta.

jag vet inte heller mycket om näringslära,men jag vill gärna lära mig och det är därför jag frågar/ifrågarsätter dig:)

Oavsett var ifrån mineralerna/vitaminerna kommer ifrån för livsmedel så blir det ju samma sak i slutändan.Som jag ser det så handlar det ju ändå om VAD hunden får i sig i sista änden,vilket borde bli ungefär detsamma,med små skillnader som knappast kan spela någon roll,då det ena tar ut det andra...

Visst skiljer det sig från korn,ris mm VAD de innehåller i tex kolhydratsväg,men så länge ämnerna i själva slutändan ger ett fullständigt foder(helfoder),så borde slutprodukten ge ungefär samma resultat i alla foder oavsett om de innehåller ris/korn,nötkött/kyckling som exempel?(nu pratar jag fortfarande "bra" foder och inte billigare "skitalternativ").

Senast ändrad:

Det är ett argument som flera färskfodertillverkare använder sig av, men av riktigt foderkunniga har jag fått lära mig att två helfoder kan inte bli fel. Även om det innhåller olika mängd av vissa ämnen, så är ämnena tillsammans ändå i balans med varandra:)

Jag har även fött upp valpkull på både färskfoder och torrfoder och ingen av dom har fått fel på leder. Däremot så är jag väldigt försiktig med för mycket fett till valpar av tunga raser, så själv skulle jag inte välja ett av dom fetaste färskfodren till valp av tung ras.

Fast jag tror inte det handlar om vart näringen kommer från (kött, ris etc) utan hur mycket det är av varje näringsämne.

Näringslära är svårt, jag ska nog inte sto på mig allt för mycket heller för jag kanske egentligen har helt fel ;)

Fast jag tror inte det handlar om vart näringen kommer från (kött, ris etc) utan hur mycket det är av varje näringsämne.

Näringslära är svårt, jag ska nog inte sto på mig allt för mycket heller för jag kanske egentligen har helt fel ;)

Det handlar inte om att ha rätt eller fel;). Jag är mest här för att lära mig och jag ifrågasätter mig hur det kan bli fel..

Ett välbalanserat foder(eller två) borde bli detsamma att blanda oavsett var näringsämnerna kommer ifrån från början.

Om det ena eller andra innehåller mer eller mindre av något ämne så borde de balansera upp varandra på det ena eller andra sättet om de är likvärdiga från början:)

Ett "skitfoder" av torrfodersorten,blandat med tex färskfoder av bra kvalite,borde tex balansera upp det dåliga fodret till det bättre?

Enligt vad jag har lärt mig så funkar det inte så som du beskriver.
Men jag vet inte vad som verkligen stämmer.

Vi får nog ingen klarhet i vad som är sanning eller inte;)

Kanske någon annan här inne vet mer säkert? Åtminstonde jag är intresserad av att veta hur det funkar i praktiken:)

Får man fråga var du lärt dig detta/vilken källa du har för påståendena?:)
Utan att vara någon näringsexpert så tror jag heller inte att det är några som helst problem att blanda två helfoder, ger själv 50% Standart hjort och 50% VoH med lax, men vill också gärna veta om jag är rätt ute.
Inbillar mig att det där med att inte blanda är något som foderproducenter hittat på för att man endast ska ge deras foder.:laugh:

Jag köper inte alls det där med att det blir fel att blanda två fodersorter. Har bara båda sorterna rätt balans mellan olika näringsämnen så kan ju inte balansen rubbas av att det står olika märken på förpackningarna.

TS: Nordic Special + är MYCKET energitätt, jag hade inte vågat ge enbart det till en valp av så storvuxen ras. Jag ger ca 50 % Nordic och 50 % valpfoder (torrfoder) till min valp som ska väga strax under 20 kg som vuxen. När han var yngre var andelen färskfoder ännu mindre.

Mina vuxna hundar har ätit Special + under en period, och trots att de åt rätt mycket mindre än rekommenderad giva så blev de feta som julegrisar. Med Fodax äter de gott och väl rekommenderad giva, och jag har t o m fått öka på givan lite till den ena hunden. STOR skillnad alltså!

Får man fråga var du lärt dig detta/vilken källa du har för påståendena?:)
Utan att vara någon näringsexpert så tror jag heller inte att det är några som helst problem att blanda två helfoder, ger själv 50% Standart hjort och 50% VoH med lax, men vill också gärna veta om jag är rätt ute.
Inbillar mig att det där med att inte blanda är något som foderproducenter hittat på för att man endast ska ge deras foder.:laugh:

Folk överlag ;)
Har ingen bra källa utan det är vad jag har läst på internet och vad lite olika uppfödare osv har berättat för mig :)

Tack för ditt svar. Anledningen till att jag valde special+ var pga. att jag jämförde värdena i det med det torrfoder hon ätit nu och det var rätt likt, nordic ligger lägre i protein men lite högre i fett. Köpte 3 korvar igår som hon ska få äta upp sen byter jag till bas om ni tror att s+ blir för kraftigt. Hon är så dålig i magen av sitt torrfoder så det var därför jag bytte, och eftersom jag vill ge färskfoder och inte torrfoder även som vuxen valde jag att inte vänja in henne på ngt nytt torrfoder nu utan gå över till s+, men byter kanske då till Bas nästa v.

Pratade med kvinnan i foderbutiken och hon tyckte också att det verkade bra med s+, men om det verkar för kraftigt byter jag.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Då vi har problem med att få ner Ascot i vikt så skulle jag gärna vilja få tips och råd på vad vi kan göra. Jag noterade i...
Svar
11
· Visningar
1 108
Senast: Bulldoozer
·
Hundhälsa Det är de färskfodren jag har lätt att få tag på. Vilket skulle ni rekommendera? Det är till 2 chinese crested, en naken och en...
Svar
6
· Visningar
1 647
Senast: YorkWann
·
Hundhälsa Samson, långhårig collie, äter Vom og Hundemat färskfoder. Jag vill dock gärna kombinera med ett riktigt bra torrfoder då han blir...
Svar
7
· Visningar
1 484
Senast: Regn
·
Hundhälsa Ursäkta detta långa (röriga?) inlägg. Vi har en jättefin tik som vi är fodervärd åt. Hon är av en ras som behöver mycket mat och...
2
Svar
20
· Visningar
3 455
Senast: vallhund
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka