Färskfoder

Ravishing

Trådstartare
Jag har bestämt mig för att sätta över min Rottisvalp (15v) på färskfoder. Men jag funderar lite, dels över vilka märken som är intressanta, samt om hon ska få endast färskfoder eller blanda med torrfoder.

Har kikat på Vom og Hundemat och det verkar vara super, de har ett specifikt valpfoder, men måste man då ge endast färskfoder eller kan man blanda, trots att det är ett helfoder? Antar att man måste räkna på det då.

Även kikat på Bravo, men det innehåller potatisfiber och korn (varför?) och VoH innehåller inga sådana tillsatser vilket måste vara bra?

Finns ju även Klass, Fodax etc. Tips? Jag är inte duktig på foder, så jag hoppas på svar från er!

Sv: Färskfoder

Vi ger VoH till vår vuxna tik och ska även börja ge det till valpen framöver. Jag tycker det är ett jättebra foder!
Enda som hindrar oss just nu från att byta valpens foder är frysutrymme.. ;)

Jag övervägde att använda något av de andra färskfodrena innan vi bytte till VoH, men tänkte sen "varför?". Visst, VoH är lite dyrare men med ett mkt bättre innehåll.

Lägger till: Har nu kollat lite närmre och det är ju bara VoH som har ett foder specifikt för valpar... de andra fodren innehåller dessutom spannmål vilket jag inte vill ha i omd et går att undvika. Då verkar VoH vara enda alternativet? Vad säger ni, skulle ni ge VoHs valp-helfoder till min vovva?

Och ang din andra fråga.
Man ska helst inte blanda, eftersom båda är helfoder kan det bli konstigt med mineraler och sånt.

Tycker absolut du kan byta till VoH om du vill!

Okej, tack för svaret! Färskfoder är helt nytt för mig så all input är suverän :)

Senast ändrad:

Jag får återigen slå ett slag för fodax. Med lite tillskott av kalk så fungerar deras foder utmärkt även till växande hundar.

Vilket av deras foder tänker du skulel passa oss då? Kollade på deras hemsida, kan man bara köpa genom deras lastbil?

Vi ger vår hund Prima och han älskar det. Mamma och flera andra jag känner ger också sina hundar detta färskfoder och är supernöjda. Hundarna håller sig fina i hullet och i magen :)

Vi gav Björne valpfodret från VoH och det fungerade super. Han var rätt kräsen men åt bra av det och la på sig jättefint tack vare innehållet. Rekommenderas av oss!

jag ger mina bravo (bas, med vom, luktar djävul men hundarna gillar det :D ), av rent praktiska skäl: finns att köpa här och det enda andra som finns (vad jag vet) är klass, vilket har en, för mig, opraktisk förpackning.
har mailat bravo och frågat om utfodring till dräktig tik och om deras foder är lämpligt redan för valpar, och enl dem ska det inte vara något problem med någotdera. tiken har fortsatt äta bravo hela perioden och det verkar ha fungerat bra. kommer dock att vänja in valparna på torrfoder iom att en ska säljas och man aldrig vet vad den ägaren vill ge för foder. kommer att helt fasa över valpen som ska behållas när hon är några månader om jag upplever att det fungerar.

Lånar knapp.

Jag är också nyfiken på färskfoder och har varit det en längre tid, det jag mest funderar på är priset? Vad går det åt till en aktiv hund på ca 30 kg i månaden?

Och ang din andra fråga.
Man ska helst inte blanda, eftersom båda är helfoder kan det bli konstigt med mineraler och sånt.

Tycker absolut du kan byta till VoH om du vill!

Detta har jag undrat över... Om man blandar två helfoder 50/50 borde väl sammansättningen bli 100 % rätt iallafall?

Rätta mig gärna om jag helt missuppfattat (och ge mig gärna en förklaring),för jag förstår inte var felet ligger i att blanda två helfoder och få tex mineralbrist av det.

Det går alldeles utmärkt att blanda två helfoder med varandra. Det spelar ingen roll om det ena är ett färskfoder och det andra är ett torrfoder. Det fungerar bra ändå:)

Har gjort så periodvis under åren och det har aldrig varit några problem och vet dom som gjort så i många år.

Jag går ihop med en annan hundägare och köper stora mängder (ca 400 kg) per beställning, och kommer då ner på en dagskostnad på ca 13 kr för mina två mkt aktiva border collies (tot 1.3 kg foder/dygn) på 22 resp 16 kilo.

Det blir billigare ju mer du köper per beställning, men även små beställningar är billigt i förhållande till kvaliten på maten. Motsvarande värden med torrfoder blir betydligt dyrare...(I fallet med det foder jag har valt så är det tom omöjligt att köpa torrfoder med liknande värden. Mina hundar jobbar hårt och behöver mycket energi!;))

Lånar knapp.

Jag är också nyfiken på färskfoder och har varit det en längre tid, det jag mest funderar på är priset? Vad går det åt till en aktiv hund på ca 30 kg i månaden?

Fodax är löjligt billigt, mina vuxna hundar käkar motsvarande två påsar per 6 v period = 380 kr per hund. Jag har dock valt att ge hälften torrfoder för att göra det enklare vid resor och passning. Fodax grön är inte särskilt energitätt och passar mina gamla kastrater som man får passa vikten på. Till en ung och aktiv hund hade jag valt en fetare sort.

Det går alldeles utmärkt att blanda två helfoder med varandra. Det spelar ingen roll om det ena är ett färskfoder och det andra är ett torrfoder. Det fungerar bra ändå:)

Har gjort så periodvis under åren och det har aldrig varit några problem och vet dom som gjort så i många år.

Jag blandar jag också torrfoder med färskfoder. Både för att hunden ska få lite variation på maten,få lite tuggmotstånd för tänderna,samt att min frys är för liten för att bara köra färskfoder helt igenom.

Jag har inte märkt några problem av det,men med en vettig förklaring av hur det kan gå fel är jag öppen för:)

Lånar knapp.

Vi köper som sagt Prima och vår hund är också aktiv och väger ca 37 kg. Han äter 1 kg färskfoder per dag.

Vi är flera som går ihop och köper flera 100 kg varannan månad och betalar ca 11 kr/kg.

Knapp

Det får bli Nordic. Har räknat på att hon ska äta ca 1 kg om dagen och det blir lika mycket pengar som en säck torrfoder i princip. FOdax funderade jag på men det funkar inte med den där bilen som man måste passa, det blir för krångligt då den stannar en bra bit ifrån där jag bor och jag inte kommer kunna passa den med pendling till skola osv.

Min äter också Nordic och jag är nöjd med det:)

Se dock upp med mängden (1 kg). Min väger också ungefär 30 kg och jag började fodra efter den rekomenderade mängden i början. Hon gick upp ganska mycket då;).

Detta har jag undrat över... Om man blandar två helfoder 50/50 borde väl sammansättningen bli 100 % rätt iallafall?

Rätta mig gärna om jag helt missuppfattat (och ge mig gärna en förklaring),för jag förstår inte var felet ligger i att blanda två helfoder och få tex mineralbrist av det.

För att olika foder har olika balanser mellan näringsämnen. Om man då blandar utan att ta hänsyn till balanser kan det bli underskott eller överskott av tex någon viss mineral, eller så blir förhållandet mellan olika näringsämnen helt tokigt.

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Då vi har problem med att få ner Ascot i vikt så skulle jag gärna vilja få tips och råd på vad vi kan göra. Jag noterade i...
Svar
11
· Visningar
1 108
Senast: Bulldoozer
·
Hundhälsa Det är de färskfodren jag har lätt att få tag på. Vilket skulle ni rekommendera? Det är till 2 chinese crested, en naken och en...
Svar
6
· Visningar
1 647
Senast: YorkWann
·
Hundhälsa Samson, långhårig collie, äter Vom og Hundemat färskfoder. Jag vill dock gärna kombinera med ett riktigt bra torrfoder då han blir...
Svar
7
· Visningar
1 484
Senast: Regn
·
Hundhälsa Ursäkta detta långa (röriga?) inlägg. Vi har en jättefin tik som vi är fodervärd åt. Hon är av en ras som behöver mycket mat och...
2
Svar
20
· Visningar
3 455
Senast: vallhund
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka