Färskfoder till valp?

Praefatio

Trådstartare
Jag kommer fram ur min Buke-dvala lite tillfälligt för vi ska bli med valp! :banana:

En russkiy toy blir det, en mini-mini-hund med andra ord. Jag har bara haft större hundar innan och har alltid gett kvalitetstorrfoder, men med en så liten hund så blir kostnadsskillnaden mellan torr- och färskfoder väldigt liten per månad så tanken är att ryssen ska få äta färskt. Bravo färskfoder har jag läst gott om och det är dessutom lätt att få tag på här i Göteborg. Som tuggisar kommer hunden att få små råa köttben, kalkonfötter, kycklingvingar och annat barfigt, för att hålla tänderna i trim och hundsjälen lycklig.

Min fundering är bara hur färskfoder fungerar för en växande valp? Småhundarna växer ju väääldigt mycket i början så de behöver ordentligt med mat för att orka. Så hur ska man göra, ge färskfoder med extra tillskott - i så fall, vad? Olja kanske, men vad mer? Eller ska man ge både torrfoder och färskfoder tills valpen är färdigväxt? Så blir det givetvis de första två veckorna eller så, när man fasar in färskfodret i valpens gamla foder, men jag tänker mer långsiktigt.

Sv: Färskfoder till valp?

Det finns färskfoder anpassat för valpar, det finns också mycket bättre färskfoder än Bravo. Kolla upp Vom och Hundemat, de har ett stort sortiment. Själv ger jag Fodax och gav det även till min valp, med benmjöl som tillskott då det inte är anpassat efter valpar.

För övrigt tycker jag att färskfoder är bra mycket billigare än torrfoder, hade blivit bankrutt om de hade käkat torrisar:D

Åh grattis, dom är ju för underbara dom små liven! :love:

Ang maten, måste dulägga till något tillskott då? Jag ger min valp endast färskfoder (vom og hundemat, vilket ska vara en av dom bästa på marknaden?) och ger alltså inget annat, varken torrfoder eller tillskott, för det ska man inte behöva göra har jag läst.

+Misiaczek

Åh, tack för tipset :)
Kikade på Vom og Hundemat och de finns att köpa på samma ställen som Bravo-fodret. De hade ju dessutom ett valpanpassat foder.

Det enda negativa där är ju att fodret är förpackat i, för så små hundar, ganska stora förpackningar. Bravo är ju förpackat i lagom hamburgare, bara att ta fram ur frysen på kvällen. Hade ju kunnat gå att köpa VogH och göra egna burgare men då måste man ju tina det, forma, frysa det och tina igen. Känns som att det finns risk för bakterier?

Min hund kommer att äta ca. 40 gram om dagen enligt deras uträkning, vilket stämmer överens med andra färskfoder jag läst om. De säljer sitt foder i 500 grams-korvar (nästan två veckors ranson) som håller i kylskåpet 3-4 dygn. Måste med andra ord dela de frusna korvarna och tina i omgångar, går det att dela dem med vanlig kökskniv?

Haha :D Min bästa vän har en 4-årig rhodesian ridgeback som hon ska börja färskfodra, hon reagerade på precis samma sätt...

Jag ska allt visa upp honom ;) Vi får se bara vilken det blir, uppfödare är bestämd men vilken kull valpen ska komma ifrån märker vi. En kull är redan född, en annan föds i mars och en tredje föds ytterligare lite senare. Lär bli trevliga valpar dock, tikarna är fina och hanen är en riktig goding tillfälligt inlånad från Ryssland (därav så kort mellan kullarna, ingen valpfabriksuppfödare).

jag fodrar mina hundar (griffoner, vuxenvikt 4,5-5,5kg) med bravo. rådfrågade tillverkaren när jag parade mellantjejen i våras, om utfodring under dräktighet och digivning, samt hur jag skulle kunna utfodra valparna. nu fick valparna torrfoder tills den som skulle säljas hade åkt, men sedan ~3 månaders ålder får "min" valp bara bravo, funkar riktigt bra för oss. enl tillverkaren bör hon äta ungefär dubbel rekommenderad mängd/vikt, och det skulle inte behövas några tillskott. jag är medveten om att det är lite av ett experiment, men det har fallit väl ut än så länge (valpens mamma har ätit färskfoder sedan hon var 6 månader, och så här långt är hon alldeles "normal" iaf :) )

Ja visst ja, tänkte inte på det där med att behöva dela upp korven, min valp får nämligen en hel sån korv per dag..så jag slipper det bekymret. Men innan han växte till sig hade jag samma problem, och då gjorde jag helt enkelt så att jag tog ut korven i rumstemperatur och lät den tina upp liite bara för att sen skära med vanlig kökskniv i så stora portioner han skulle ha... det var lite kämpigt och man får ju ta i lite, men det gick iaf..och sen fryste jag ner portionsbitarna.

+Misiaczek

Det enda negativa där är ju att fodret är förpackat i, för så små hundar, ganska stora förpackningar. Bravo är ju förpackat i lagom hamburgare, bara att ta fram ur frysen på kvällen. Hade ju kunnat gå att köpa VogH och göra egna burgare men då måste man ju tina det, forma, frysa det och tina igen. Känns som att det finns risk för bakterier?

Min hund kommer att äta ca. 40 gram om dagen enligt deras uträkning, vilket stämmer överens med andra färskfoder jag läst om. De säljer sitt foder i 500 grams-korvar (nästan två veckors ranson) som håller i kylskåpet 3-4 dygn. Måste med andra ord dela de frusna korvarna och tina i omgångar, går det att dela dem med vanlig kökskniv?

Jag ger VoH till min Golden och det är utan tvekan det allra bästa fodret jag provat! Det är visserligen inte svårt att få en golden att äta, men detta fodret ÄLSKAR hon verkligen. Dessutom har vi märkt andra bra, hälsomässiga effekter av det också; pälsen är glansigare och hon fäller jämnare, hon skiter mindre (din plutt lär ju lägga en hönsskit varannan vecka? ;) ), och dessutom är hon inte alls lika förtjust i att äta allt möjligt annat ute, typ hästbajs :D Hon får det med lax. Till framtida valp blir det helt klart deras valpfoder :)

De frysta korvarna går att dela med en tandad brödkniv, om du har en hyfsat vass kniv och är hyfsat stark ;) Vi delar korven fryst och lägger delarna i burk, tycker det blir lite väl slabbigt att göra det när den är helt tinad.

Lycka till med valpen :bump:

Tack båda två, det kommer helt klart att bli VoH till lilla Yasha! Jag får muta min sambo till att skära korvar :p Han är stark så det ska nog gå.

Liknande trådar

F
Hundhälsa Det påstod i alla fall en instruktör häromdagen. Enligt hen ska man inte blanda färskfoder och torrfoder, då det kan uppstå kalkbrist...
2 3
Svar
42
· Visningar
11 931
Senast: em-pirre
·
Hundhälsa Hej! Nu kommer ju min valp hem om ca 2 v. Den är uppfödd på ett bra torrfoder men jag vill helst ge färskfoder, och då vom og hundemat...
Svar
4
· Visningar
1 651
Hundhälsa Jag tycker att hundar ska få så naturlig mat som möjligt och allra helst skulle jag vilja barfa hundarna, men jag har inte möjlighet...
2 3
Svar
46
· Visningar
6 243
Senast: Basilika
·
Hundhälsa Får hem en 13-veckors valp på söndag. Han äter Royal nu, men jag gillar inte riktigt det fodret och funderar på att byta till färskfoder...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
14 457
Senast: Meggan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar