Färskfoder, praktiska lösningar? Mängd?

Ainon

Trådstartare
Hur löser ni som ger färskfoder rent praktiskt hanteringen av fodret?
Hade ju varit lätt om hundarna skulle ha en hel korv men de ska tillsammans ha någonstans mellan 300-440g per dag uppdelat på 2 gånger. (2% resp 3% av kroppsvikt) och var korv är 500g.

Nu tinade jag en korv och tömde i en bunke och mätte sedan upp i matskålarna med våg och det som blev kvar till nästa mål och morgondagen fick vara kvar i bunken i kylen (med lock såklart). Men kändes besvärligt och inte minst så stinker det ju apa :yuck:

Sen undrar jag lite hur mycket ni ger era hundar?
Står på hemsidan (köpt Nordic special +) 2% av kroppsvikt men det såg så enormt lite ut, speciellt till Uno (18g var knappt en halv köttbulle...) så tog nästan 3% av kroppsvikten istället. Båda hundarna är lite av spjälstaket, speciellt den nya som dessutom bara är 8 månader.

Jag tycker inte färskfoder luktar alls knappt, men jag är inte så känslig för dom dofterna. Jag blandar färskfoder (VoH) och rött kött/köttmix av annat märke så jag delar alltid upp korvarna av VoH i dagsransoner. Småtinar lite och delar med tandad brödkviv och fryser in igen. Sen tar jag fram på kvällen det som dom ska äta dagen efter (dom äter två gånger per dag) och lägger i en burk :)

Är hundarna smala så öka givan till åtminstone 4% av kroppsvikten (vissa riktigt små hundar kan behöva mycket för hålla vikten). Kolla sedan hur hullet är under närmaste veckorna om du behöver öka eller minska.

Mina två (väger 5 och 8 kilo) får den mindre 2% av kroppsvikten i mat (hon är lättfödd) - men hon får lite mellanmål och träningsgodis utöver. Den andra pendlar mellan 2-3% av kroppsvikten, förutom snacks och träningsgodis

Jag gav upp det där med korvarna och kör hamburgare istället. Tre hundar med tre olika behov -> tre olika sorter, men en hamburgare per dag var. Praktiskt.
När jag körde korvar hade jag två hundar. Då behövde de en halv-halv korv var per dag (och jag ger mat en gång om dagen), så jag värmde i varmvatten/tog ut för att tina, delade på hälften, hälften in i en plastburk i kylskåpet och resten i matskålarna.

Jag körde storkorvar med tigersåg för att få dem portionsstora ett tag. Inte värt det! Nu äter inte Monster så mycket färskfoder längre (han tycker inte så mycket om det helt enkelt), men jag ser till att portionen stämmer med det jag tinar genom att antingen ge mycket som hela dagens mål den gången eller ge lite och kompensera med annat (antingen torrfoder eller något snaskigt från charken). Avskyr lukten av färskfoder och vägrar ha det i kylen ihop med min egen mat. :wtf:

Tex Nordic tycker jag luktar mycket mer än Fodax. Fick några korvar Nordic av en släkting som tagit bort sin hund, fy fan vad det luktade! Samma med nån exklusiv sort som en passehund åt.
Antar att det är vommen som luktar?

Jag köper storpack a 20 kg per block, och delar i lagom bitar med hjälp av vedklyv eller yxa. Delar i bitar som räcker i 1-2 dagar.

Fodret tinar jag i en tiolitershink (med lock) Sommartid står den på frysen i hundrummet (svalt) och vintertid på mitt kylskåp. Tar upp nytt foder på kvällen i samband med att jag matar. En bit som räcker i två dagar är så stor att den inte hinner tina rakt igenom på en dag så då skrapar jag av det tinade första dagen och tar resten till dag två. Tycker inte att det blir nån lukt alls på den tiden.

De äter väldigt olika beroende på hur hårt de jobbat. Oftast mellan 400-600 gram per hund och dag(2%-3% av kroppsvikten) men efter hårda dagar kan det bli tredubbel fodermängd + en skvätt olja. När de växte så åt de mer än dubbelt så mycket som de gör nu vid tre års ålder, för att hålla samma hull. Kastraterna får något mindre än de andra.

Jag fodrar med eget slaktavfall och VoH nr 25 eller nr 33

Står på hemsidan (köpt Nordic special +) 2% av kroppsvikt men det såg så enormt lite ut, speciellt till Uno (18g var knappt en halv köttbulle...) så tog nästan 3% av kroppsvikten istället. Båda hundarna är lite av spjälstaket, speciellt den nya som dessutom bara är 8 månader.

Jag ger Vom og Hundemat och där sager man 2 % av den ÖNSKADE vikten så är hunden smal så får man uppskatta vad man vill att den ska väga och sedan 2 % av den vikten. För valpar gäller 2 % av vuxenvikten. Detta har du säkert koll på men vill bara förtydliga. :)

De jag känner som fodrar med korvarna tinar en hel korv per gång, gör ett hål i änden och klämmer ur så mycket som går åt och återförsluter sen korven med en vanlig påsstängare. Mycket smidigt.

VoH köper jag i 5kg-korvar som jag delar i tre (det får halvtina så kniven går igenom bara) innan jag lägger in i frysen. En tredjedel räcker några dagar och klarar sig fint i en bunke i kylen. Tycker inte det luktar.
Aussien får knappt 2% av kroppsvikten.

Dvärgschnauzern äter bravo vilt, nästan 3% då han är av staketmodellen han med. Världens smidigaste foder med hamburgare så där tar jag fram en som får tina i en matlåda i kylen lagom till nästa fodring.

Tinar, lägger korven i en matlåda, in i kylen, delar upp så det räcker 3-4 dagar (VOH ska enligt anvisningar hålla 3-4 dagar i kylskåp) inga problem alls!

Jag ville ju egentligen köpa hamburgare men det fanns inte inne i den sorten jag ska ha tyvärr. Har blivit tipsad om detta Nordic special + till Uno som är lite känslig och svår att hålla hull på så "kan" tyvärr inte byta till annan mer lättillgänglig och mindre illaluktande sort. Men

Smart att halvtina och skära upp. Ibland är man inte så smart och kommer inte på den mest simpla lösningen :o
Ska nog testa med att ge en hel korv per dag totalt till båda hundarna så behöver jag bara dela de i två :up: Blir de lite tjocka (så blir matte :banana:) så får jag ta och börja meckla mer då.

Jag ville ju egentligen köpa hamburgare men det fanns inte inne i den sorten jag ska ha tyvärr. Har blivit tipsad om detta Nordic special + till Uno som är lite känslig och svår att hålla hull på så "kan" tyvärr inte byta till annan mer lättillgänglig och mindre illaluktande sort. Men

Smart att halvtina och skära upp. Ibland är man inte så smart och kommer inte på den mest simpla lösningen :o
Ska nog testa med att ge en hel korv per dag totalt till båda hundarna så behöver jag bara dela de i två :up: Blir de lite tjocka (så blir matte :banana:) så får jag ta och börja meckla mer då.
Fast ska hundarna få en hel korv tillsammans per dag, så behöver du knappast dela - då tar du bara fram så har du till två portioner den dagen :)

Nordic luktar blörk. Mina får voh.
Tar upp en korv, tinar och lägger i lufttät burk i kylen. Väger och lägger upp i skålarna när de ska ha mat. Tycker inte det är krångligt alls :-)

Jag tinar i rumstemp (tar knappt 8 timmar för 1 kg) och förvarar sedan i stor plastburk i kylen. Tycker inte att det luktar om man inte låter det stå framme i rumstemp för länge (ger också Nordic). 500 g korvar borde du ju kunna tina i kylskåp? Ena hunden får knappt 2 %, andra hunden nästan 3 %. Men de får stora skrovmål av barfkost ett par gånger i veckan så utslaget ligger de väl strax över resp %. Just nu är de inte i toppform heller, sommartid när vi är mer aktiva får de mer mat.

Jag lägger all hundmat i plastlådor utan lock längst ner i kylen där det finns någon låda som troligtvis är tänkt till grönsaker eller så. På så sätt blir det lite avskiljt från människomaten men behöver inte stå med lock på. Att ha hundmaten i låda med lock gör bara att det blir dåligt snabbare och luktar mer. Inte ens jag som är vegetarian reagerar på hundmatslukten, men å andra sidan kan det säkert skilja mellan olika fodersorter också och jag har definitivt inte provat alla ;)

Ang mängden så varierar det. Med Aysu så började jag ge 2% av förväntad kroppsvikt (19kg) när hon kom till mig och var fet, det var 380g per dag. Nu för tiden äter hon minst 500g per dag för att hålla vikten som landat på 18kg. Tycker att det är betydligt lättare att hålla hundarna i bra hull på rå kost jämfört med när jag gav torrfoder.

@RedChili

Jag tycker det blev tvärtom. Utan lock luktade det hundmat i hela kylen och maten blev slafsig och äcklig direkt. Med lock håller den sig fräsch.
Undrar vad det beror på?

Jag har ganska nyss börjat ge Much Vaisto efter att tidigare gett Bravo special. Supersmidiga små bollar så att det är lätt att ta fram exakt så mycket man behöver från frysen och det luktar inte illa heller. Är supernöjd med detta, är själv vegetarian och klarar inte av att hålla på och gegga med korvar som till exempel Nordic har :yuck:.

Gillar inte korvarna och purén vill att mina hundar ska äta mat inte nån soppa. Så jag ger fodax. Är i 400g block jättelätta att dela även till 200g bitar.
Mina hundar väger kanske mellan 6-25 kg. Men äter i princip lika mkt!
Sen tar jag hem färsk vom, skär i ark och slänger åt dem. Tinar ingenting utan de får äta det fryst.

jag ger nordic, köper 2 kg korvarna ger ca 120 g två gånger om dagen. jag tinar hela korven, väger i påsar och fryser om portionerat,
Anledningen till att man inte ska frysa om kött är att du kan få frysbränna, inget annat och hunden skiter hur det ser ut, ska tillägga att jag aldrig fått någon frysbränna.
Tar nu bara fram två förslutna påsar om dagen och ger inget klydd och redan vägt.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Retrievertråden
  • Senast tagna bilden XVI

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka