färska kryddor..

tinissen

Trådstartare
ni som använder färska krukor, hur får ni dem att hålla så länge som möjligt??
främst persilja, basilika, citronmeliss...

Sv: färska kryddor..

Åh det skulle jag också vilja veta!
Jag har hört att man kan köpa såna som finns på affärn och plantera om dem i större krukor direkt man tar hem dom... Men jag har aldrig testat själv så jag vet inte hur bra det funkar...

Jag planterade över dem i en större kruka (flera olika i samma kruka), de höll sig fina så länge jag vattnade ordentligt.

hade du dem i dagsljus eller där de var lite mörkare typ på en diskbänk eller så?? jag tycker de vissnar väldigt fort i rumstemperatur och har mina i kylen för o slippa slänga dem typ efter 2 dagar, men är väl för dålig på o vattna dem?? får alltid slänga minst halva:confused:

Jag hade dem på köksbänken. Lite ljus kom säkert till dem, men annars verkade det mest viktigt att hålla dem fuktiga. De där små krukorna man köper dem i är ju värdelösa att försöka hålla fuktigheten i, men som sagt går det bra att sätta över fler stycken i en lite större kruka och ha på diskbänken.

aha:idea: då ska jg handla stor kruka och kryddor idag:) säljer butikerna gräslök såhär års??

Jag brukar nypa av ett par stjälkar av basilikan och sätta i ett glas med vatten. Snart kommer det rötter och då planterar jag i kruka. Nya plantor! :laugh:

Har bara gjort det med basilika så jag vet inte om det fungerar med någon annan sort.

altså... hmmm.. egentligen vet jag ju det där:mad: men varför har jag inte kommit på det??:D

Haft mina basilikaplantor och persiljeplantor i ett år nu! Planterade bara om dem i en lite, lite större kruka. Är superfina :)

Jag ställde ner en basilika från affären (med plastkrukan med hål i botten) i en cylindervas från Ikea, och ställde den i fönstret (ej solsida.) Jag såg till att den hade några cm vatten i vasen hela tiden och den växte som ogräs!

Orkade inte plantera den utan ställde den bara i vasen för att den skulle hålla över helgen då jag skulle ha gäster. Men den fick stå kvar eftersom den växte sig så stor och fin :)

Kan ju tillägga att dem är väldigt törstiga och vill ha vatten varje dag. Mina står allra helst ljust, ställer jag dem en liten bit in i köket på diskbänken (och det stället är ändå väldigt ljust, ligger nära fönstret) så blir de lite matta. De verkar vilja stå i fönstret! Vi har solfönster men funkar ändå!

de blev en stor kruka med 2 krukor persilja, 1 kruka basilika och 1 kruka gräslök i.
ska bara komma ihåg o vattna dem :D hoppas att de håller sig i fönstret.. vi har bara precis morgonsol i köket så de hinner inte bli så jättevarmt:)

Har halva huset fyllt med basilika då det går åt mycket färsk sådan här (gör mkt pesto och liknande). Plantera i vanliga krukor och vattna mycket, låt de stå i fönster, de vill ha sol och värme men mkt fukt.
Håller hur länge som helst

Liknande trådar

Trädgård & Växter Runt hela huset ligger stenläggning, ca 150 kvm... Mycket vackert men... Inte längre. Jag hade på känn att det skulle bli såhär men...
Svar
11
· Visningar
419
Senast: Unafraid
·
Fritid Jag brukar följa alla trådar som postas när det efterfrågas om tips på sevärdheter och annat kul när en ska ut på tur. Är ju så många...
2
Svar
24
· Visningar
771
Senast: Tilly_85
·
Trädgård & Växter Någon smarting har förmodligen planterat vintergröna här en gång i tiden. Jag kan också tycka att det är en rätt trevlig liten...
Svar
6
· Visningar
472
Senast: tanten
·
Hemmet Som rubriken antyder är jag på jakt efter en ny dammsugare då vår gamla som var här när vi köpte sommarstugan har gett upp. Gärna en...
Svar
16
· Visningar
570
Senast: sthu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka