Färsk-krossad korn

L

Lumiana

Jag ska börja ge korn till mitt vbl. Jag har hört något om att det måste vara färskrossat. Hur färskt måste det vara?
tack!

Sv: Färsk-krossad korn

På havre gäller det väl två veckor har jag hört. Gissar att det är något liknande för korn...

Jag ska börja ge korn till mitt vbl. Jag har hört något om att det måste vara färskrossat. Hur färskt måste det vara?
tack!

:idea: Hejsan !!

Korn behöver inte krossas, om du stöper det, som man gjorde förr i tiden. Det innebär att man häller kokhett vatten på den mängd i dettafall korn som man önskar fodra. Och väntar tills det har kallnat.
Då kan du till och med tugga kornet med dina tänder.
Så gör jag även med hel havre.

Lycka till Lotta.

Ubgefär 3 veckor rekommenderas för korn.

Tack för svaret men...

Tack för svaret Lotta och ni andra!
Ja såg erat svar för länge sen men har inte hunnit svara :(
Jo, det lät jätte bra det där som du berätta om , Lotta. Jag undrar bara, hur långt tid kan det ta innan det svalnar? (Mamma sa nåt om att det nästan kokar när man götr sådär :/ ?)Måste man ge det direkt när det har svalnat eller kan man lägga det i hett vatten på kvällen och vänta med att ge det tills morgonon.

Annars är det ju en perfekt ide´ att slippa krossa var 3:de vecka.

Liknande trådar

Foder & Strö Då min häst har FFV som vi inte får bukt på ska vi testa GastoGard. Dock går det inte att ge honom orala sprutor, har någon provat att...
Svar
5
· Visningar
506
Senast: AbCdE
·
Foder & Strö Någon som har erfarenhet av kollagen- tillskott till häst med ligament- / senskada ? Självklart är hästen under vet uppsyn och nu även...
Svar
0
· Visningar
111
Senast: ako
·
Foder & Strö Vill börja ge min pålle pre- och probiotika och min equiterapeut tipsade om Probihorse Vital. Men läser att den inte får ligga i blöt...
Svar
12
· Visningar
579
Senast: skiesabove
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 153

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka