Farriers Formula Double Concentrate

trolltindra

Trådstartare
Någon som ger Farriers Formula Double Concentrate?
Om ni ger, tycker ni att det har förbättrat hästens hovkvalitet?
Erfarenheter?
 
tycker ni att det har förbättrat hästens hovkvalitet?
Erfarenheter?

Den fråga du ställer är tyvärr rätt meningslös. Om ett speciellt tillskott ger någon effekt eller inte beror på hur den övriga foderstaten ser ut. Innehåller Farrier’s Formula ämnen som saknas i din foderstat kommer den att ha effekt annars inte.

Huruvida produkten har haft effekt för andra hästar med andra foderstater är faktiskt ganska ointressant. Även om produkten har haft effekt för en viss häst betyder det inte att den kommer att ha någon effekt på din häst. Läs istället innehållsdeklarationen och jämför med analysen av ditt grovfoder och kolla om produkten passar till ditt grovfoder.

http://www.lifedatalabs.com/images/LDL/FFDS_label.png

De viktigaste näringsämnen som ett s.k. hovtillskott bör innehålla är metionin, biotin, zink och koppar. Farrier’s Formula double strenght innehåller följande:

Metionin = 62,4 g/kg
Biotin = 235 mg/kg
Zink = 2940 mg/kg
Koppar = 1080 mg/kg

Du kan ju jämföra detta med vad andra s.k. hovtillskott innehåller och sedan jämföra priset för dessa. Det finns en annan tråd här om Enzion som är ett annat hovtillskott som också tillverkas i USA.

Sen innehåller både Enzion och Farrier’s Formula en hel del andra näringsämnen som kan vara bra om de saknas i foderstaten. Är det ingen brist på dessa ämnen i din foderstat har de ingen positiv effekt men kan istället ha negativ effekt.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
918
Foder & Strö Upplever att strimlad betfor ger viss tuggtid. Finns det fler liknande foder? Som hästen kan svälja utan att mala sönder, men som...
2
Svar
28
· Visningar
1 406
Senast: Hgfy
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 744
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 452
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Hur akut är det med verkning?
  • Köp av häst
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp