Sv: Farligt

Som du skriver ang Schenefeld så undrar man då vad ryttarna sa vid banvisning och annat om hela banan är maxad och inga alternativ fanns på den banan.

När det gäller "ryktesspridningen" så glömde jag skriva att det direkt då ambulansen åkte "iväg" så började det pratas om en olycka, så på den delen så var det ryktesspridning, men självklart inte att ambulansen hade flyttat sig.
Men rykten sprids förbaskat lätt om olyckor och annat och när "bollen väl är i rullning" så är den svår att stoppa.

Du skriver:
"1000 startande ft ryttare tar ju flera år att komma upp i"

Jaså, det var något nytt för enligt Yogi som föreläste på arrangörsmötet så hade enbart England (enl. British eventing´s statistik) bara 64484 tävlande ryttare som gjorde 72879 starter.
Så nu har det enbart i england enligt dig gjort fälttävlansstarter för nästan 73 år framåt
Fördelat på starter enligt följande
Intro 11075
Pre novice 23611
novice and open novice 17787
Junior 875
Intermediate 4662
Open intermediate 2891
Advanced 1250
Three day events 1262

I sverige så hade vi inom regional fältävlan under 2005
80st klasser för häst (0,90-CNC) vilket var 4 mer än 2004
101st ponnyklasser, det var även här 4st mer än 2004
Dessa tävlingar gav
2272 st starter på häst vilket var en minskning med 62 starter från 2004 och
1216 st starter på ponny vilket var en minskning med 70 starter från 2004

Så även i Sverige har vi alltså genomfört enligt det du skriver 3½års fälttävlan på bara 1 år.

När jag har skrivit om olyckor och Roger Sandbergs statistik så var det olyckor som krävde sjukhusvård och inte ambulanstransport dit. Sjukhusvård innebär heller inte att alla blev kvar på sjukhuset i flera dagar utan fick komma hem samma dag, efter undersökning av skadorna och åtgärd.
Roger Sandberg jobbar ju inom sjukvård och har således tillgång till massor av uppgifter och statistik som sjukhusen (sjukvårdsinstanser) lägger in i sina datorer och databaser, så han har nog grund för sin statistik, men jag vill än en gång påpeka att dessa uppgifter är några år gamla.

När det gäller dina 3-400 hoppryttare, om dom red för svåra banor så vet jag inte vad det kan bero på men det du skriver är nog inte helt missvisande, att dom red en för svår klass. Klubbendär jag är mest aktiv i har tagit bort vissa klasser på vissa tävlingar som går på utomhusbanan då banan i sig anses vara svår, stor utomhusbana i gräs som sluttar en del, dom olyckorna vi hade var i dom lägre klasserna där fler ryttare har mindre rutin än vad dom som rider högre klasser ofta har.

Kamikaze skrev:
Du...var var alla dessa utryckningar någonstans..?
Gärds -vår, Vinslöv-vår, Udden-höst, Skurup, Öveds, Mantorp, Holte (Dk) (Vi var på ytterligare ca 5 tävlingar)
så visst ser statistiken värre ut. Det var olika typer av skador, på olika nivåer.

hoppning: Vinslöv, Fjälkestad, (Vi var på 6 hoppningar..)

Träning: Hoppning - 3 gånger Terräng: 1 gång

Detta var under 2005. :o

Min dotter fick åka ambulans vid Flyinges vårtävling -05, med bruten handled efter ett fall.:(

fälttävlansmamma skrev:
Min dotter fick åka ambulans vid Flyinges vårtävling -05, med bruten handled efter ett fall.:(

Det förträngde jag..vi var ju där...
kanske har jag förträngt mer? Iallafall händer det (för) mycket idag på tävlingar även på låg nivå. :(

Idasagare skrev:
Gärds -vår, Vinslöv-vår, Udden-höst, Skurup, Öveds, Mantorp, Holte (Dk) (Vi var på ytterligare ca 5 tävlingar)
så visst ser statistiken värre ut. Det var olika typer av skador, på olika nivåer.

hoppning: Vinslöv, Fjälkestad, (Vi var på 6 hoppningar..)

Träning: Hoppning - 3 gånger Terräng: 1 gång

Detta var under 2005. :o

Inte att förglömma Torns deb fälttävlan där ätvlingen var avblåst i över 1 timme

Så mkt fälttävlan resp hopptävling som jag varit på så är jag 100% säker på att det INTE sker lika många olyckor i banhoppning som i fälttävlan.

Kan ju nämna att jag har legat i Rogers ambulans ett flertal ggr efter omkullridningar :crazy:

jag håller med om att det sker mkt olycker inom ridsporten men det é inte så mkt inom hoppningen som inom fälttävlan.... Jag tävlar hoppning på stor häst var annan helg och har bara tävlat fälttävlan 2 gånger förra året. I Vinslöv och torns ( i torns kom ambulansen när vi precis skulle köra hem ) Det var en tjej som stöp precis framför mej! :crazy:

hmm...jag förstår att man kan tycka att det é läskigt att hinderna é fassta.... Det kan jag med tycka ibland fast att jag har startat några fälttävlan.
Jag é ju hoppryttare i vanliga fall men har en häst som älskar terrängen. Därför har jag tävlat fälttävlan och skall tävla fler. Jag skall starta lätt fälttävlan i år och då é hinderna 1meter höga både i hoppningen och terrängen:)
Dressyren é ju den sport inom ridsporten som det é minst skaderisk med.;) :banana:

Tasse skrev:
Som du skriver ang Schenefeld så undrar man då vad ryttarna sa vid banvisning och annat om hela banan är maxad och inga alternativ fanns på den banan.

Det var världscupskval och i Tyskland, det är bara att rida!! Dessutom var det en förberedelse för dom tyska ryttarna att rida Luhmulens 4-stjärninga, rider man ett WC -kval går det ju inte att gnälla på att det är svårt. Stort och välbyggt med schyssta hinder men hamnar man ur rytm så är det svårt att rida an igen på sådana stora hinder. Men över en tredjedel kom ju inte ens runt banan så..

När det gäller "ryktesspridningen" så glömde jag skriva att det direkt då ambulansen åkte "iväg" så började det pratas om en olycka, så på den delen så var det ryktesspridning, men självklart inte att ambulansen hade flyttat sig.
Men rykten sprids förbaskat lätt om olyckor och annat och när "bollen väl är i rullning" så är den svår att stoppa.

Ingen aning faktiskt , där jag varit så har det ju skett ambulansutryckningar så det har ju inte varit lönt att starta några rykten, men jag undrar VEM som startar ryktena?? Ryttarna eller publiken??

Du skriver:
"1000 startande ft ryttare tar ju flera år att komma upp i"

Jaså, det var något nytt för enligt Yogi som föreläste på arrangörsmötet så hade enbart England (enl. British eventing´s statistik) bara 64484 tävlande ryttare som gjorde 72879 starter.
Så nu har det enbart i england enligt dig gjort fälttävlansstarter för nästan 73 år framåt
Fördelat på starter enligt följande
Intro 11075
Pre novice 23611
novice and open novice 17787
Junior 875
Intermediate 4662
Open intermediate 2891
Advanced 1250
Three day events 1262

Dessa tävlingar gav

Så även i Sverige har vi alltså genomfört enligt det du skriver 3½års fälttävlan på bara 1 år.

England?? jag trodde du pratade om Roger Sandbergs studie?? Hade ingen aning om att han hade gjort den i England, fast om det är så ökar antalet olyckor i fälttävlan ravinartat jämfört med hoppningen i så fall

När jag har skrivit om olyckor och Roger Sandbergs statistik så var det olyckor som krävde sjukhusvård och inte ambulanstransport dit. Sjukhusvård innebär heller inte att alla blev kvar på sjukhuset i flera dagar utan fick komma hem samma dag, efter undersökning av skadorna och åtgärd.
Roger Sandberg jobbar ju inom sjukvård och har således tillgång till massor av uppgifter och statistik som sjukhusen (sjukvårdsinstanser) lägger in i sina datorer och databaser, så han har nog grund för sin statistik, men jag vill än en gång påpeka att dessa uppgifter är några år gamla.

När det gäller dina 3-400 hoppryttare, om dom red för svåra banor så vet jag inte vad det kan bero på men det du skriver är nog inte helt missvisande, att dom red en för svår klass. Klubbendär jag är mest aktiv i har tagit bort vissa klasser på vissa tävlingar som går på utomhusbanan då banan i sig anses vara svår, stor utomhusbana i gräs som sluttar en del, dom olyckorna vi hade var i dom lägre klasserna där fler ryttare har mindre rutin än vad dom som rider högre klasser ofta har.

Fast överlag är det rätt töntigt att komma och påstå att olycksstatistiken är mkt högre i banhoppning faktiskt , av alla erfarenheter som folk har haft i denna tråden här har ju ambulansen varit ute i stort sett på dom flesta tävlingar, under dom 20 åren jag har varit ute på hopptävlingar har jag nog sett ambulansen komma max 5-6 ggr 10ggr om man skall överdriva! Det antalet ser jag bara på en ft säsong och jag verkar ju inte vara ensam om det , det är nog bara du som hävdar annorlunda. Sedan är jag helt övertygad om att hade du haft rätt så hade det varit ett större pådrag vid hopptävlingar och krav på ambulans även där om det sker så fasligt mkt olyckor som du påstår. Fast jag håller med banhoppning är livsfarligt och jag förstår inte alls varför hindren skall gå och riva och man får bommar mellan frambenen och allt annat hemskt :crazy:

Om det är töntigt eller ej är upp till dig men en person som har jobbat/jobbar med att studera skadebilden inom ridsporten som är aktiv där också, den är inget att ha då?????

Sen har jag i flera inlägg angett att den skadestatistiken som jag pratat om är sådan som krävt sjukhus/läkarvård och inte bara ambulanstransport. Det händer då och då att ambulansen på tävlingsplatsen "lastar in" den skadade men inte kör den till sjukhus utan bara kollar läget i lugn och ro och skaffar sig en bild av läget i ambulansen och sedan ger råd om vad man ska hålla koll på själv, men det vet du säkert redan.

Sen när jag angav dom siffrorna på antalet starter var bara för att visa hur många starter inom fälttävlan det görs varje år och eftersom jag hade siffrorna från British Eventing (presenterade av Yogi Breisner på arrangörsmötet i Borås hösten 2005) och dom svenska siffrorna som presenterades på samma möte, så bevisar det motsatsen till det inlägg där du skrev att:
1000 startande ft ryttare tar ju flera år att komma upp i.

Tasse skrev:
Om det är töntigt eller ej är upp till dig men en person som har jobbat/jobbar med att studera skadebilden inom ridsporten som är aktiv där också, den är inget att ha då?????

uppenbarligen inte eftersom det inte stämmer, hade det stämt hade det väl självklart varit ett krav på ambulans även där

Sen har jag i flera inlägg angett att den skadestatistiken som jag pratat om är sådan som krävt sjukhus/läkarvård och inte bara ambulanstransport. Det händer då och då att ambulansen på tävlingsplatsen "lastar in" den skadade men inte kör den till sjukhus utan bara kollar läget i lugn och ro och skaffar sig en bild av läget i ambulansen och sedan ger råd om vad man ska hålla koll på själv, men det vet du säkert redan.

Sen när jag angav dom siffrorna på antalet starter var bara för att visa hur många starter inom fälttävlan det görs varje år och eftersom jag hade siffrorna från British Eventing (presenterade av Yogi Breisner på arrangörsmötet i Borås hösten 2005) och dom svenska siffrorna som presenterades på samma möte, så bevisar det motsatsen till det inlägg där du skrev att:

Vad bevisar det?? Ta fram starterna i hoppningen istället och räkna ut hur många ryttare som skadar sig och får uppsöka läkare i hoppningen för det verkar vara ett väldligt stort mörkerantal då som inte ens förbundet vet om. Jag tycker alla här i tråden har bevisat att dina teorier inte stämmer så bra men dom har ju varit där och sett det men det kanske inte räknas för att Roger inte var där? Du vet Roger eller akutteamet är inte anlitade längre på knappt några tävlingar och har inte varit så på ett par år men det kanske du redan visste?

Tasse skrev:
Dessa tävlingar gav

Mmm 2272 starter på häst förra året skulle då innebära att endast 4-5st enligt dig skulle ha uppsökt läkare eller åkt ambulans förra året , jaa du det är ju säkert trovärdigt, eller hur ?:crazy:

Tasse skrev:

Men 1000st startande RYTTARE tar det flera år att komma upp i, det FINNS inte så många ryttare som rider fälttävlan i sverige. De pratade om STARTER på mötet det är skillnad!!

Jag är ett väldigt bra exempel på ryttare som biter ihop och INTE visar speciellt mkt att jag skadat mig. Jag har en kindbensfraktur som jag INTE åkte med Rogers team till sjukhus utan åkte först in två dagar efter, likaså en kotglidning i nacken, bruten näsa där jag slog hål in till bihålorna, avsliten lårmuskel etc. Allt detta krävde vård och en del av det ganska lång sjukgymnastik.

Det är väl självklart att man biter ihop på tävling, där har man ju en adranalinkick som överträffar allt annat och har man dessutom rammlat av vilket är lite av ett misslyckande så håller man sig ganska bra på benen. Och har dessutom hästen fallit så är man ännu mer "på G" för att man vill kolla den själv!

Kan ju påpeka att Roger skickade hem mig från ambulansen med en allvarlig muskelskada i nacken vilket medförde sjukskrivning i ca 4 veckor och livslånga men :crazy:

Jaja, Ni vinner, jag ger mig.
Men då kan vi ju lägga ner fälttävlan helt då eftersom det är så himla farligt, för då måste fälttävlan ha sämre olycksstatistik än proffsboxning (vilket är förbjudet i Sverige pga olycksriskerna).
Så nu är det bara för oss alla att börja "lobba" hos våra politiker att dom förbjuder fälttävlan.
För farliga sporter som skadar personer och djur vill vi (och inga andra heller för den delen) ju inte ha.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Nu är de svenska lagen till EM i fälttävlan för young rider, junior i fälttävlan klara, två starka lag där hälften mästerskapsdebuterar...
Svar
0
· Visningar
136
Senast: Gunnar
·
Hästmänniskan Hej, Jag går i nian och ska snart välja gymnasium. Jag vill gå på ett ridgymnasium men jag tycker att det ä lite förvirrande på...
Svar
11
· Visningar
1 272
Senast: Äpplet.
·
Fälttävlan En vecka kvar! Jag är så peppad! Ska ni kolla? Vad tänker ni om svenska laget? Jag har inte hopp om medalj men tycker det ska bli...
19 20 21
Svar
417
· Visningar
20 372
Fälttävlan Jag bor i Norrland och rider på ridskola, och har gjort det i 6 år nu. Jag har aldrig provat på fälttävlan/terräng, men hade jättegärna...
Svar
16
· Visningar
2 330

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka