Farligt utan tåkappa?

Morran

Trådstartare
Pålle har lyckats nöta av tåkappan på ena framdojan ( :eek: ?)men i övrigt sitter skon stadigt.
Har försökt få tag på hovis i tre dagar nu utan resultat för att höra om jag bör sko om snarast eller om jag skall vänta de två veckor som är kvar.
Nån skokunnig som har något spontant råd/ åsikt om vad jag skall göra?

Sv: Farligt utan tåkappa?

Hej.Nej,farligt är det inte men är skon så sliten att tåkappan gått av är nog tådelen av skon också väldigt sliten.Risken är att skon delar sig i två delar eller att skon kan börja röra sig bakåt på hoven.
Det råd jag kan ge är att du försöker tidigarelägga kommande skoning.Mvh Positivapuh Utbildad Hovslagare

Hrm, som jag trodde då. Undrar bara varför han slitit skon på det sätt som skett, har aldrig varit med om det förut.

Brukar bero på att de belastar tådelen hårt vid överrullningen. Har det aldrig hänt tidigare så kanske hovis inte kortade av tån lika mkt som h*n brukar göra vid senste skoningen, så att tån belastas mer än vanligt just nu???

Liknande trådar

Hästvård Behöver lite råd inför nästa skoning, står och överväger hur jag ska göra med min häst. Bakgrundshistoria: Har en häst, islandshäst...
2
Svar
30
· Visningar
6 333
Senast: elfi
·
Hästvård Min häst har just konstaterats ha kotledsinflammation, vänster fram, efter att ha varit "trasig" hela det här året. Och jag är lite...
Svar
16
· Visningar
3 455
Senast: Liten
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 407
Senast: Karminnie
·
Hästvård Suck och stön. Hur ska jag bäst lösa denna situation? Har ett halvblodssto som med jämna mellanrum trampar av sig skor. Kan hända...
Svar
5
· Visningar
2 632
Senast: MonteRose
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hönstråden II
  • Mata småfåglarna
  • Skällande hundar