Farligt med Soja???

Niki

Trådstartare
Sa till en kompis idag att jag tänkte börja ge lite soja snart för att öka på proteinmängden. Hon berättade då att för X antal år sedan hade hon hört något om att soja var farligt för att någon sjukdom spreds med soja?? (el likn)
Hon ko inte rikitg ihåg vad det handlade om eller hur "seriöst"- om det bara var en "uppblåst kvällsnyhet" eller om det låg något mer bakom. I alla fall bytte flera i hennes dåvarande stall mot andra proteinrika foder istället då "de inte ville ta risken".
Är det någon som vet vad det hela handlade om och om det är något att bry sig om? :)
 
Sv: Farligt med Soja???

Om man ger för mycket och för plötsligt så kan bakterier i tarmarna växa till sig och orsaka Baron Gruff-sjukan. Men det ska till rätt stora mängder för att det ska hända.
 
Sv: Farligt med Soja???

Högsta rekommenderade dagsgiva för soja är 0,1 kg per 100 kg kroppsvikt. Dvs max 0,5 kg för en häst på 500 kg. Ganska mycket alltså... Soja innehåller ju 380 g SRP (smältbart råprotein) per kg, så det är sällan man behöver ge särskilt mycket. 1 kg motsvarar 14 dl.

Soja är ett väldigt prisvärt proteintillskott, och med utgångspunkt från det så är det vad jag rekommenderar (om det behövs extra protein när grovfoderranson etc är tillgodosedda alltså) när jag gör en foderstat åt någon. Istället för dyra specialtillskott..

Jag har läst utfodring på SLU och det är vad de tyckte också.
 
Sv: Farligt med Soja???

Kanske var det de fick höra talas om, men missade biten med stora mängder plötsligt...

När jag kollade igenom varianter på proteinrika foder tyckte jag just att soja verkade bra för att det innehöll så mycket protein.

Ja, ja det ska nog inte bli några problem att börja med soja - har tänkt ge 0.1 kg totalt till stor häst (och kan ju börja med ungefär halva givan)

Tack för informationen!
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Köpa stamtavla av uppfödare?
  • Kattbilder #9
  • Hur är processen

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Ramla av varje uteritt?!
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp