Farligt med kall mat?

skuggi

Trådstartare
Jag har fått för mig att det inte är bra att ge hundar kall mat, typ färskfodret direkt från kylen. Fast jag vet inte VAD som är dåligt med det, vet ni?

Jag brukar ge Gimli frysta köttben för att det inte ska slabba så mycket. Men de gnager han ju på så länge att han ju inte får ner något kallt i själva magen.
Nu provar vi kycklingvingar, och de äter han ju typ hela(tuggar sönder benen lite och sedan åker hela vingen ner i ett stycke :crazy:). Då känns det inte bra att ge honom dem frysta, då får han ju en fryst klump i magen.

Men vad kan gå på tok med kall mat? Magomvridning? Eller vad?

Sv: Farligt med kall mat?

Frysta kycklingvingar gör ju att det tar längre tid att gnaga i sig. Jag ger det mesta fryst eller kylskåpskallt.

Min får allting kallt eller fruset. Inga problem alls. Senast var det ett enormt kycklinglår rakt ur frysen :D

Tja, frysta ben tar ju längre tid, och om jag gav en hel fryst kyckling skulle det nog ta tid. Men en kycklingvinge ägnar han kanske.. säg 10 tugg.. och sedan sväljer han den. Du ser inga risker med det? Han har ju fått sådär några gånger, och han verkar ju må toppen, men vi kanske bara haft tur?
(vovve väger typ 8 kg)

Aha, men gud så skönt att höra. Jag har känt mig som en dålig matte som låtit honom käka frysta vingar :crazy: men jag har faktiskt ingen lust att sitta och hålla i vingen så han äter långsamt...

Nej, absolut ingen fara! Min äter för snabbt ifall de inte är frusna. Jag vill ge henne längre gnagtid och mindre slabb :D

Jag har bekanta som ger färskfoder till hunden direkt från frysen, året om. Inga problem. Jag som har mindre hundar föredrar att iaf ha maten tinad, det blir så äckligt överallt när vovvarna tycker att "hmm, mat i ett stycke, gömma!" *ryser*

Mina får färskfoder blandat med torrfoder (foderbyte till färsk) häller alltid en skvätt ljummet vatten på all mat och har alltid gjort. Men de skulle garanterat överleva utan:D

/LL

kl

Jag har också hört talas om att det skulle vara farligt för hundar att äta snö för att det är kallt:grin: Lite samma sak som med att hundar inte skulle få äta ben av f-djur (t.ex. Fågel). Min hund borde vara död i och med att hon äter frusen kyckling och kalkon varje dag:angel:

Fågel och grisben har jag fått lära mig en gång i tiden att det är olämpligt att ge hundar p g a risken för vassa flisor som kan sätta sig illa.

Frusen mat däremot borde ju vara riskfritt att ge, "polarhundarna" skulle vara döda annars vid det här laget kan man tycka. Sen om det är så där gott för hunden det vet jag ju inte.

Fast det där med de 4 Fen är idag bevisat felaktig om man ger råa ben, fö är alla tillagade ben farliga för hundar.

Fågel och grisben har jag fått lära mig en gång i tiden att det är olämpligt att ge hundar p g a risken för vassa flisor som kan sätta sig illa.

Frusen mat däremot borde ju vara riskfritt att ge, "polarhundarna" skulle vara döda annars vid det här laget kan man tycka. Sen om det är så där gott för hunden det vet jag ju inte.

Som vallhund säger gäller det där med ben bara tillagade ben. Precis lika farligt att ge ett tillagat ben av nöt. Råa ben klarar hundmagar av att bryta ner.

Mina får frusna märgben, eftersom det ger dem något att syssla med under en låååång stund. Men jag skulle inte ge dem något iskallt som de liksom kan glupa i sig. Men färskfoder direkt från kylen har jag inte ens funderat över. Däremot är jag noga med att hundarna ska vara stilla när de har ätit.

Fast det där med de 4 Fen är idag bevisat felaktig om man ger råa ben, fö är alla tillagade ben farliga för hundar.

Det där tror jag också på efter lite egentest :p

Men min mamma och hennes "bruksgalne" sambo, tror inte på det jag säger, utan "det är jättefarligt! Och koka alltid benen!!"

Så har du nån källa på det? Nån sida eller nåt man kan skriva ut :)

Mina får färskfoder blandat med torrfoder (foderbyte till färsk) häller alltid en skvätt ljummet vatten på all mat och har alltid gjort. Men de skulle garanterat överleva utan:D

/LL

Om du byter från torrfoder till färskfoder så kan du byta rakt av. Däremot funkar det inte att byta från färskfoder till torrfoder rakt av. :idea:

Jag kan inte byta något foder rakt av på min hund, om jag inte vill torka spyor. Hon är super känslig för allt som är ovant för magen. Annars hade jag gärna bytt direkt.

/LL

Liknande trådar

Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
7 254
Senast: mars
·
Övr. Hund Vet inte helt säkert på om denna tråd ska ligga här. Men eftersom det är hundfolket jag vill fråga så lägger jag den här! Annars är det...
Svar
17
· Visningar
1 872
Senast: paradiset
·
Hundhälsa Hittade ingen passande tråd, bara lite löst om foder i en del. Vår ena hund (Dobermann) har uppenbara problem att sätta vinterpäls...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
7 240
Senast: SusieQ
·
Hundhälsa Min hund är allergisk mot oidentifierbar substans i vanligt hundfoder (gissar på vete men inga utredningar har gjorts). I samband med...
Svar
3
· Visningar
1 646

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • FÅRtråden

Hästrelaterat

• Unghästfasoner?